Mitä tänään syötäisiin (alkaen 5.1.2021 -> )

Pitäähän kuohukermaa melkein joka ruokaan työntää, samoin sipulia;)

Täällä samoin jauhelihapihvit " kokolihasta". Hampurilaisia ei tosin harrasteta, mutta sienisoosin kanssa. 

En ole tehny jauhelihasta pihvejä, pullia enkä mureketta varmaan kahteenkymmeneen vuoteen. 
Olen kyllä käyttäny jauhelihaa laatikoissa ja keitossa.
Nykyään varsinkin aika useinkin teen jauheliha perunamuussi kurpitsasoselaatikkoa. Viimeksi laitoin sekaan lehtikaaliakin ja hyvää oli.
Tuohon vuokaan saa sotkettua melkein mitä vaan.
Isäntä kysyykin aina että mitähän tähän on nyt sotkettu.

Tänään syötiin kantarellikeittoa ja isäntä halus uuniperunoita herkutellakseen valkosipuli(voin) flooran kanssa vielä lisäksi.

Tänään lautasella kalapataa ja tuoretta leipää.
Leipä on ihan pakollinen, sillä voi dipata viimeiset rippeet lautaselta :yum:

tönis,luin joku aikaa sitten netistä just tuosta että jauheliha laitetaan vaan itessään.Siinä paloteltiin massa ja paiistettiin pihiveiksi,en muista missä vaiheessa maustettiin.Kovasti kehuttiin lopputulosta.
En käytä kaupan jauhelihaa ku hätätapauksissa,epäilyttää mitä kaikke@ ympätään joukkoon :nauseated_face: 

Minä en koskaan ole ostanut kanajauhelihaa kun oletan että siinä on mukana sitä kanannahkaa. 10% nautaa ostan yleensä melkein kaikkeen mutta joskus siinäkin on ikäänkuin maksan makua, jota en kyllä ymmärrä miksi on!

Minä en ole kolmeen vuoteen ostanut muuta naudanjauhelihaa kaupasta kuin sitä rotukarjan 12% hampurilaisia varten kesällä. Siitä 300g paketista tulee just kaksi litistettyä pihviä, enkä lisää niihin kuin mausteita ja suolaa pintaan. Jauheliharuokiin käytän itse jauhamaani hirveä ja pakastimessa sitä on niin paljon, että se riittää koko vuodeksi, kunnes on seuraava jahtikausi.  Alussa pakkasin jauhamani hirven 400g paketteihin, mutta nyt teen 300g tai 250g annoksia vakuumipusseihin. Siinä hirvessä ei ole oikeastaan ollenkaan rasvaa ja se ei kutistu paistettaessa kuten se 10% naudanjauheliha, mitä aiemmin käytin, niin samaan reseptiin riittää pienempi määrä hirveä, kuin mitä olisi tarvittu nautaa. Yleensä teen hirvenjauhelihasta keittoa, pastakastiketta tai syödään tortillojen kanssa. Todella harvoin teen lihapullia ja niihin on pakko sekoittaa jauhettua possua tai smetanaa, kun muuten ne olis niin kuivia. 

Kanajauhelihaa ostan silloin tällöin ja minua ei haittaa vaikka siinä olisi nahkaakin, kun jotkuthan pitää sitä paistettua nahkaa herkkuna.

Minänostan vaan Snelmannin sika- nautaa,tulee parhaat lihapullat.Jos srn syöntiin kuolee,niin siitä vaan.Harvoin  kun jälkipolvi tulee käymään,niin syödäännyhdessä hyvin.Nyt tein murekkeen ja sinne sisään ujutin herne- maissi - porkkana seoksen.Ja tein itse vanhanaikaisen ruskea kastikkeen.Sitten vaan muussi ja keitettyjä.kasviksia lisäksi.Hemmotellaan näitä yyön raskaan raatajia silloinnjarvoin,kun he pääsevät käymään tänne Mummukkilaan.

Tein hernekeittoa puuhellalla keittäen aamusta alkaen eilen illalla likoamaan laitettuja herneitä. Herneiden lisäksi sopassa on sipulia, porkkanaa, pari valkosipulin kynttä, kasvisliemikuutio, savukinkkua, paistettua pekonia silputtuna ja tietenkin suolaa ja mausteita. Tuli niin hyvää, että oli pakko käydä vielä välipalaksi hakea kauhallinen. 
Hernekeitto piti keittää jo torstaina, mutta eilen olikin yllättäen toimistopäivä, niin olin ulkoruokinnassa.

Possun ulkofilee uunissa.
Lisänä uunijuurekset, tein ne airfryerissä.
Ja salaatteja tietty, sekä itse tehty kurkkumajoneesi.

Jälkiruokana laskiaispullat ja kahvia.
Pullat paistuu just uunissa, eli täytyy vielä hetki odottaa, että jäähtyvät, ennen kuin pääsee maistamaan. :smiley:

Äsken lautasella paahtopaistia (itse tehty grillisavustimessa), peruna, ruusiksia ja sekasalaatti (vuonankaalia, retikkaa, porkkanaa, kimchi, chili) ja pippurinen kastike.
Jälkkärinä myöhemmin hedelmäsalaatti.

Tomaattikeitto ( papu-paprika-kikherne ) ja tulinen sellainen eli chiliä ja yrttejä ja snadisti kanaa …siihen saa vaihteluu kun laittaa joskus choritzo makkaraa tai savukasleria. 

Aamiainen

Lounas

Nyt menen tekrmään taatelikakkua.

Lindstömin pihivejä hirven paistista,tosin yli puolet oli punajuurta,höyry potut ja palsternakka,porkkanaraaste ja kurpitsapikkelssi.
Syäntä taas sykäytti ruokapöyvvässä,kaikki muu paitsi salaattitarpeet taas omasta takaa :smiling_face_with_three_hearts:

Tehtiin itse kanahampparit. Sinne sämpylän väliin kaikenlaista mitä jääkaapista löytyi :grin:
Taisin laittaa jopa pari salaatinlehteä, muu oli pikkelsiä, majoneesia ja kunnon kanafile mausteilla.
Ei ihan kevyemmästä (kcal) päästä mutta oltiin myös synttäreillä ja siellä pöytä täynnä herkkuja eli tämä päivä meni ihan penkin alle (kun laskee kalorit). Hyvää oli kyllä :smile: mutta liikaa on liikaa.

Tähän mennessä (15.10.2022 - tähän päivään) paino pudonnut -17kg :+1: Näkyy ja tuntuu.

Saa ja pitääkin välillä hemmotella itseään mutta rajansa kaikella.
Lasken kalorit (FatSecret + 5:2) ja pienennän annokset mutta EN enää syö kun tekee mieli tai vanhasta tottumuksesta on tottunut napostelemaan jotain. Kaikki turha olen jättänyt pois, syön silloin kun on rehellinen nälkä ja silloin kunnon kotiruokaa.
Olen nyt ”normaali”painoinen mutta jos vielä saisi 2-5kg pois niin olisin tyytyväinen. En tästä nyt ota paineita.
Kuukauden kuluttua olisi mentävä labrakokeisiin ja lääk.vastaanotolle ja haluaisin silloin mm. nähdä ja kuulla onko sokeri ja kolesteroli ym arvot laskeneet vai ei edellisistä arvoista.

Ei se painon pudottaminen ole vaikeaa, vaikeaa on pitää se paino vakaana sitten kun on saavuttanut tavoitteensa.
” I eat to live, not live to eat ”

Päivällä lihakeittoa

Äsken kookosbroileria

Kanakaurarisottoa …ainakin koko vkl tein kerrassaan.

Katkarapuja, chiliä ja riisiä, kotimainen tomaatti ei maistu miltään, kotimainen kurkku vetinen ja mauton,  kotimainen  salaatti väkevä. Omat paprikat ja chilit pakasteesta sekä valkosipulia maukkaita. Palaan taas arkeen, porkkanan rouskutukseen ja appelsiineihin

Pastaa kermaisessa lohisoossissa.