Miten otetaan pistokas kasvista/kukasta?

en tiedä kuuluuko tähän ketjuun, mutta enkelinsiivestä olisi asiaa. Sain kesällä kaksi oksaa, joissa oli vamiina juuret. Laitoin ne “nystyrän” kohdalta poikki ja juurrutin vesilasissa. Nyt ne itse juurruttamat puskee uutta minkä ehtii, mutta ne kaverin juurruttamat ei tee yhtään mitään, on vaan. sen takia tuo siipi on nyt kamalan harvan näköinen ja mietin että uskaltaisiko niitä pisimpiä pätkiä tähän aikaan vuodesta jos juurruttaisi niistä taas uusia alkuja? vai olisiko ehkä parempi odottaa kevääseen?

Mä odottaisin kevääseen.

Minulla meni aika myöhään omista enkeleistä pistokkaiden näpsiminen ja normaalisti nopeasti juurtuvana on nyt kestänyt reilusti toista viikkoa ja viimein pilkottaa juuren tyngät, joten kannattaa odottaa ensi kevääseen on minunkin neuvoni.

Miten pistokkaan saisi kasvamaan nopeammin ja eikö pistokas ole kasvin lehti osa vai onko se juuri osa itse laitoin aarroninparran lehden mulaan ja kastelin sitä mutta en tiedä kasvattaako se juuret :slight_smile:

Pistokas voi olla joko kasvin lehti, latvapistokas tai varsipistokas. Jokaisella kasvilla on oma juurruttamistapa. Aaroninparta ei lähtene lehdestä, vaan vaatinee kokonaisen ruusukkeen, joita aaroninparta kasvattaa roikkuvan “langan” päähän.

Esimerkiksi saintpaulioita eli santtuja taasen lisätään lehtipistokkaista, kuten myös soilikkeja.

ok kiitos vastauksesta nyt tiedän vihdoinkin :slight_smile:

Miten saisin juurrutettua kiinanruusun tain kello pasuunan

lisäys lyhyeseen kysymykseeni minkälainen pistokas minun pitää ottaa jotta kiinanruusu tai kellopasuuna juurtuu? saisinko vastausta pikaisesti :slight_smile:

ok kiitos nyt aion kokeilla :slight_smile:

Orkidean kaksi vartta on kuivunut ihan ruskeaksi (leikkasin jo irti), mutta molempien päässä on aika iso (keiki?) latvatupsu ja terhakoita ilmajuuria, neljä viis lehteä molemmissa. Miten niistä saisi uuden kasvin? Laitoin tyven veteen. Alkuperäisessä kasvissa on virkeä “latvus”. Vaihtaisko kasvualustan jo. On kolme joulua vanha:)

kaikki perhosorkidean juuret ovat ilmajuuria ja laitat ne sitten minkalaiseen kasvualustaan haluat

Alkuperäinen kirjoittaja: zJässikkä