Miten otetaan pistokas kasvista/kukasta,ajattelin ottaa siskolleni aasinkorvasta ja kuningasbegoniasta pistokkaat ku on tehneet pikkuisia,niin miten se tapahtuu?
Alkuperäinen kirjoittaja: toivotar
Miten otetaan pistokas kasvista/kukasta,ajattelin ottaa siskolleni aasinkorvasta ja kuningasbegoniasta pistokkaat ku on tehneet pikkuisia,niin miten se tapahtuu?
Alkuperäinen kirjoittaja: toivotar
Aasinkorva tekee uudet juuret lehtinivelten kohdasta eli siinä "päävarressa" näkyy pieniä nystyjä vähän ennen kuin lehti erkanee varresta, ja jokaisesta nystykohdasta kasvi voi alkaa tehdä juuria. Itse olen ottanut reilut 10 cm sitä vartta pistokkaaseen. Olen pitänyt vesilasissa, kunnes on juuria ja sitten multaan.
Kuningasbegoniasta ei minulla ole ikinä ollut. Kasvikirja sanoo, että lisäys tapahtuu latvapistokkaista (pari lehteä), jotka juurrutetaan vesilasissa tai vaihtoehtoisesti istutetaan suoraan multaan.
minulla pikkuiset kasvaa mullasta,nyppäsin yhden pistokkaan ja pistin vesilasiin,jospa se siitä,näyttää ainakin hyvältä pistokkaalta,en oikein ymmärrä että miten latva pistoke otetaan,eikö oteta begonian vartta ollenkaan?luulisi että otetaan.
Latvapistokkaaseen otetaan vartta mukaan. Jos vartta ei otettaisi mukaan, se olisi lehtipistokas. Riippuu kasvista, kumpi lisäämistapa sopii sille.
Juurtuuko tyyriän välipistokas? Laittelin punalehtisestä tyyriästä pistokkaita juurtumaan. Itse kuvittelen, että tyyriä on niitä helpoimpia juurrutettavia.
luulis sen juurtuvan
Jutita, kyllä lähtee juurtumaan, lähtee pelkästä lehdestäkin, kestää vaan vähän kauemmin.
Tyhmä taas kysyy: Miten otetaan pistokas rahapuusta? Nyppäsin pari lehteä irti sekä ilmeisesti latvapistokkaan kun otin myös vartta mukaan? Ja annan nyt niitten kuivua ja sitten multaan. Miksi muuten niitten pitää kuivua? MIten ne voi siitä vielä lähteä?
Ja sitten kun nyt ostan kesäkukaksi pelargonioita niin miten niistä otetaan pistokkaat? Ja loppukesästä vai? Miten pelargonia talvehtii? Kiitos avusta!
Pelargoneista ( talvetuksesta ja pistokkaista muunmuassa) löydät tietoa täältä: Puutarha - Huonekasvit - Asiaa lajeittain - lajeittain P – Ö - Pelargoni (pelakuu), Pelargonium
Myös googlaamalla pelargonian/pelakuun talvetus
Tapoja ja talvetuspaikkoja kun on monia.
muoks. no linkki ei näköjään toimi, mutta löydät sen kuitenkin etusivulta.
Rahapuusta vaan läpäsevään multaan sen leikattu pätkä, lehdet voi asettaa niin että se tuvi tulee tiiviisti kasvualustaan kiinni. Eivät ole niin tarkkoja, mehikasveja kun ovat, eli vettä riittää. Tutullani oli monesti poikasia jaettavaksi isojen rahapuun juurella, kun pudonneet lehdet olivat juurtuneet ja alkaneet kasvaa omia aikojaan.
Hei, lähteekö Lääkealoe kasvamaan leikatusta lehdestä , jos antaa sen kuivua jonkinaikaa?
Pitäisi lähteä. Tämä ei ole kyllä paras mahdollinen ajankohta.
Kiitos tiedosta,Pitää yrittää.
Miten te saatte esikot, kaupasta ostetut säilymään niit, että ne voi istuttaa keväällä ulos?
Jos on mahdollista siirrä viileämppään paikkaan keväseen saakka. Sen verran vaan kastelua, että pysyy hengissä.
Kertokaapas nyt tyhmälle, että kuinka saan lisättyä tuota valkokäpyäni? Olen pari kertaa ottanut latvasta pätkän ja laittanut vesilasiin, mutta aina on kuollut, mitä mä teen väärin ja koska olis paras aika taas kokeilla? Tuo on aika vanha kasvi ja melkoisen risuisen näköinen, joten haluaisin vähän uutta tilalle.
http://www.viherpiha.fi/kysymys/valkokapy
tässä hiukan tietoa
Valitettaqvasti ntuossa ei ollut yhtään mitään uutta tietoa mulle, tiedän että pitää tasaisesta kosteudesta jne, mutta kun kysyin, että mistä kohtaa ja mihin aikaan vuodesta se pistokas kannattaa ottaa, ku tuo on risuinen?? Tuossa sanottiin vaan että kannattaa ottaa pistokkaita koska muuttuu vanhetessaan risuiseksi…
Itse kysymyksessä illiksen laittamassa linkissä kysyjä toteaa että keväällä otetut pistokkaat juurtuvat helposti.
Ei ole kokemusta valkokävystä, mutta yleensä pistokkaat kannattaa ottaa keväällä.
Nythän on aikaa maaliskuulta alkaen ruveta kokeileen, niin eiköhän ennen kesää saa juurtuneen pistokkaan aikaan.
Ja latvapistokkaat on varmaan aina parempi, eli varmaan n.vähän yli sormen mittainen oksanpätkä, mikä sisältää oksan latvan,ja on terve ja lehdessä, leikataan, veden tai mullan alle menevästä osasta nypitään lehdet pois, etteivät ala mätäneen.
Täälläkin on muuten huonekasveissa valkokävyllä ketju.
Tässä linkissä kuvien kanssa erilaisten latvapistokkaiden laittoa.
http://www.kotipuutarha.fi/index.php?section=168