Miten saan pysymään mullan kuohkeana?

Ongelmana on että nyt on multa alkanut päältä menemään aivan kovaksi?

Kasveja on näissä umpiruukuissa,mistä vaan päältä voi kastella, sit tälläisiä mitkä kastelen alapuolelta. pitääkö nämä vaihtaa alta kasteluruukkuihin ? vai millä pääsen tästä ongelmasta?:(

Alkuperäinen kirjoittaja: jane82

minulla oli sama ongelma ja päätin sitten vaihtaa kestomultaan ja ei kannata heti kastella kun on istuttanut kasvin uusiin multiin.. se tiivistyttää kyllä mullan mururakenteen.. ja minun kasvit elelee savi/muoviruukuissa

Ette kai vaan käytä "M multaa"? Se on kyllä ihan vihoviimeistä mihin kasveja kannattaa istuttaa! Minun tuttava käyttää sitä rikkakasvien torjunnassa kukkapenkeistä... tulee niin kovaksi tintuksioho

Olisikohan mitään vippaskonstia jolla kiveksi muuttuneen mullan saisi edes jotenkin pehmenemään? Sain yhden kasvin ja sen multapaakku on kuin kivi. Yritin lämpimällä vedellä sitä liotella, mutta sillä ei juuri vaikutusta tunnu olevan. Pitäisi saada sitä edes hieman pehmenemään, että saisi vaihdettua mullan. Pelkään että kasvin juuret kärsivät jos sitä alkaa tuollaisenaan repimään.

Täyteen vesivatiin vaan seisomaan niin kyllä se siitä ajan kanssa pehmenee.

Itse olen kuohkeuttanut multaa laittamalla kynän paksuisen tikun multaan ja pyöritellyt eri puolilta. Varoen kuitenkin juuria. Kasvualusta saa ilmaa tällä tavoin. Hyvä konsti etenkin jos on käyttänyt mustaa- tai kukkamultaa.

Kestokastelumulta on mielestäni paras. Voihan tietenkin muihin multiin lisätä hiekkaa.

Hiekkaa kannattaa juu lisätä vähän multaan kun multaan. Toisiin enemmän ja toisiin vähemmän. Mullan pintaa ei kannata jättää paljaaksi vaan riittävä kerros jotain katetta joka kuivuu hyvin, mutta ei kiinteydy laisinkaan. Esim. lecasora ja rakeinen hiekka.

Olen joskus nähnyt ostoruukkukukkien mullassa tuollaisia noin 5-7 millisiä styroxpalloja. Siis en tarkoita kastelurakeita vaan ilmiselvää styroksia.

• Minulle on erään projektin kautta kulkeutunut säkillinen tällaisia palloja. Luuletteko, että niitä voisi käyttää kotiruukkukukkien mullassa ilmavuutta lisäämään tyyliin lekasoramurske tai rakeinen -hiekka?