Minulla on jättiruukku, jossa viihtynyt traakki kutistui pieneksi latvaksi. Nyt mietin voisinko istuttaa samaan ruukkuun näyttäväksi asetelmaksi ruokotraakkia eli onnenbambua ja joitain pienempiä kasveja sen juurelle. Ajattelin ehkä tulilatvaa ja mahdollisesti rönsyliljaa...
Olisivatko hyvä yhdistelmä vai käykö jollekin noista helposti huonosti samassa ruukussa?
Kaikki kasvini löytyvät profiilistani, joten sieltä voi poimia ehdokkaita, jotka sopisivat samaan ruukkuun.
Olen istuttamassa keihäsanopinkieltä pitkänomaiseen ruukkuun. Töröttävät nyt vähän tuollaisena jonona, mikähän matala, vaikkapa mätästävä, runsas ja rehevä sopisi siihen juurelle?
Kannattaa huomioida samanlainen kastelutarve juurelle sijoitettavalle kasville kuin anopinkielelle. Anopit, varsinkin lehtipistokkaat, ovat herkkiä mätänemään talvella.
Sitä minäkin tässä mietin, aika kuivassa pitäisi sen “rehevän ja runsaan” viihtyä, joku mehikasvityyppinen varmaan, tai mites nyt vaikka joku muorinkukka, menisikö suht samoissa oloissa?
Eiköhän joku paksulehtinen muorinkukka kävisi, senhän pitäisi kestää myös kuivahtamista. Kasvia isossa ruukussa (suuri multatila) on aina kasteltava varovammin kuin pienessä ruukussa kasvavaa, kasvualusta isossa ruukussa kuivuu hitaammin. Anopinkielet ihan yleisesti viihtyvät paremmin ahtaissa, pienissä ruukuissa. Mullan kuohkeuttajaksi voi lisätä lecasoraa ja/tai perliittiä.
Arvasin että pentistä on pakko löytyä palsta jossa tätä asiaa pohditaan. Vaihdoin multia fiikuksiin (toinen tavis altakasteluruukussa) ja toinen kirjavalehtinen tavallisessa ruukussa) ja mietin että mitä kasvia kokeilisin niiden juurella. Rönsylilja nyt tietty tuli ekaksi mieleen, mutta ehkä jotain vähän eksoottisempaa.
Mitä teillä on fiikusten juurella? Entä traakkien? Sailasi tuolla antoikin vinkkejä, kaipaisin lähinnä jotain matalaa, eikö kaikki traakit ole aika korkeita…? Vai tyydynkö leca- tai koristesoraan ja simpukoihin?
No kas vain:-) Kiitos trekooli, eipä olisi ensimmäisenä tullut mieleeni. Ei muuta kuin pistokkaita ottamaan, marraskuunkaktuksia on ainakin omasta takaa, joten ei tarvitse lähteä kauppaankaan. Tosin näitä ruukkuja on niin monta, että kaikkiin en taida raaskia ottaa. Muita ehdotuksia?
Ihan samaa olen monesti miettinyt enkä ole täältä älynnyt kysyä. Tyhmä minä! Marraskuunkaktuksia (kai) kun on muutama, niin niitähän voisi hyvinkin laittaa reunustraakin juurelle. Kiitos minunkin puolestani, trekooli!
Kiitos teillekin Oulunseudulta ja Heksu hyvistä ideoista. Kiva kun täällä on aina avulista ja mukavaa porukkaa.
Kultaköynnös on ihana, mutta tunnun saavan omani hengiltä tasaisin väliajoin. Saan pian kaverilta uuden koekaniinin:-) Tavallista vihreää juorua voisi kyllä kokeilla - sitä saa kuitenkin aina lisää jollei se tykkääkään kuivahtamisesta. Muorinkukkia en tunne yhtään, täytynee googlettaa lisää infoa.
Okei, Jukkani pääsi vihdoin 20-vuoden jälkeen uuteen ruukkuunsa. Anoppi on ostanut tämän aikanaan omien lastensa ollessa pieniä ja luovutti tämän minulle kolmisen vuotta sitten. Jukkaa on pätkitty useamman kerran, koska paristi on kasvanut liian kattoa kohden. Ruukulla on kokoa 50cm *45cm (halkaisija)
Ympärille jäi tilaa, joten siihen voisi istuttaa muutakin, joka omaa saman hoidon. En vain nyt ykskaks saa päähäni, mitä kaikkea tuohon sopisi. Neuvokaahan Jokin köynnöstävä? Mikä? paikka on eteläikkunalla, joten suht paahdetta kestävää täytyisi olla.