Mitkä materiaalit maatuvat kompostissa?

Meillä on sievä, kannellinen parilitrainen metallipönikkä tiskipöydällä, sen vaan huuhtaisen tyhjennyksen jälkeen. Miksi pitää jokin pussi olla, silloin jos on isompi kompostijäteastia?

Onkos joku kokeillut kompostoituuko luomutomaattien muovi(?)rasia ihan oikeesti, niinkuin siinä pakkauksessa väitetään? Minä en ole kokeillut, kun vasta huomasin sen tekstin siinä...

Onko kokemusta teepussien naruista, kompostoituuko hyvin?

Ei niistä naruista ainakaan ole mitään näkynyt eikä haitaksi olleet,pieniä pätkiä kumminkin. Meillä laitetaan suoraan biojätteet suoraan ämpäriin, johon tyhjennysreissulla lisätään kuiviketurvetta pohjalle ja reunoille reilu kerros - se syö hajut kun vallankaan talvella ei viitsi niin usein pestä sankoa, kesällähän se on ulkoraanalla helppo huuhtaista.

Olen heittänyt teepussit lämpökompostoriin naruineen ja lappuineen, eikä seulottaessa ole tullut vastaan naruja eikä lappuja. Sellaiset jostain kuitukankaasta tehdyt pyramidin malliset teepussit eivät ole meillä maatuneet kunnolla. Seulottaessa kompostia vastaan tulee ihan ehjiä pusseja, joiden sisältö on kyllä maatunut.

Pyramidipussit ovat tietääkseni polyesteriä eli muovia eivätkä siksi maadu.

Eipä meilläkään teepussinnaruja ole kompostista erottunut.

Tää on vähän väärällä palstalla, mutta kysympä kuitenkin. Saisin vanhaksi menneitä äidinmaidonvastikejauheita kompostoriin. Kannattaako ottaa vai meneekö kompostori “sekaisin” liiasta proteiinista?

Minä laittaisin vähissä erin kompostiin, jos on suurempi määrä. (Eivät varmasti pilaannu sen enempää vaikka kaikkia ei heti laitakaan)

laittaisin myöskin pienissä erissä -sinne vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Kiitos tytöt!

Meillä toimii kompostiin menevän jätteen astiana 5 litran jäätelö"purkki". Sellainen, joita jäätelökioskeissa on. Viikossa täyttyy n. 2 kertaa. Tosin meillä pyörii niitä käytössä 3 kpl, kun käyvät ihan tiskikoneessa välillä. Kolmisen vuotta kestävät ainakin käytössä.

Meillä menee kompostoriin ruokajätteiden lisäksi vessa- ja talouspapereiden hylsyt, munakennot, talouspaperit ja esim. keksipakettien pahvipakkaukset. Teepussien mukana menee narut ja se päällipussikin, jos on paperinen. Mitään ei näistä ole näkynyt tyhjennyksissä enää. Tasaista mustaa mössöä tulee alaluukusta.

muoks. kirjoitusvirheitä

Wikke, pienistätkö mitenkään noita kennoja ja hylsyjä? Vai laitatko ihan kokonaisia? Toimis varmaan jonkin verran kuivikkeenakin noi.

Kyllä paperituotteet kannattaa silputa tavalla tai toisella. Ne maatuvat hiukan hitaammin kuin muu massa, niin ne jää ikäviksi möykyiksi sinne joukkoon jos kokonaisena nakkaa kompostiin.

Kuivikkeena ne toimii kyllä siellä joukossa silputtuna.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

R&T…näin vähän arvelinkin. Pitää alata tekemään puhdetöitä iltaisin…silputa kaikki pahvijäte :slight_smile: Menee sekin hyötykäyttöön.

Juu pieniksi pistän. Välillä tiskipöydälle kertyy kasa silputtavaa, mutta useimmiten tulee silputtua pahvit heti, kun pakkaukset tulevat tyhjiksi.

Tänään meillä imuroitiin ja pussi tuli täyteen ja odottaa roskiin vientiä niin mulle välähti että miksei sitä voisi tyhjentää kompostiin sehän sisältää hiekkaa, multaa, pölyä, ruuanmuruja, meillä puunroskaa ja jos joukossa on pieni pala muovia niin sehän ei nyt maadu mutta ei se rippu paljon haittaa ja mullasta käteen sattuu niin voi viedä roskiin.

Onko kukaan tyhjentänyt imuripussia kompostiin

Mä tyhjennän aina imurinpussin kompostiin,hajotan pussin.

Ylläreitäkin on löytynyt.

Esim:kolikoita,kadonnut kudottu vauvantossu ja 6-numeron sukkapuikko.

Sitä en oo viä keksiny kuinka se puikko oli menny sinne pussiin.

Ei voinu ku peukuttaa tupsukkia…niin tuttua. Legoja, kolikoita, tussikyniä, lyijykyniä, pyyhekumeja, koepapereita (miksiköhän…?) sukkia, hanskoja, pipo ja jopa juhlasukkahousut kokoa 100 cm joskus! Sen siitä saa, ku on laiska äiti ja antaa lasten siivota ihan itte…

Silloin kun pojat oli pieniä ja leegoja oli pitkin lattioita ja niitten oli näärä siivota ne itse no aikahyvin ne kokosivat mutta aina jäi jokin pieni tekniikka lego johonkin ja kuuli kun se meni imuriin mies repi joka kerta imuripussin kun tuli täyteen otti leegot talteen itselleen niitä oli pieni laatikollinen tallessa omassa laatikossa ei se niillä mitään tehnyt itse mutta poikia harmitti kun joku hyvin tärkeä tekniikka lego oli tallessa mutta sitä ei saanut ja taas yrittivät tarkemmin siivota jälkensä.

Muuten ei se äiti ole laiska vaan järkevä lapsia on hyvä opettaa ihan kodin perus juttuja tekeen kukin ikänsä ja taitonsa mukaaan

Teen tossunpohjia yli 30 vuotta vanhasta 100 % villahuovasta, yli jää vähän silppua, oikeastaan aikamoinen keko. Onko kukaan laittanut villaa kompostiin?