Mitkä materiaalit maatuvat kompostissa?

Otsikossa se kysymys tulikin eli voiko käytetyt leivinpaperit laittaa kompostiin?

Olen muutaman laittanut, ajatuksella sieltäpä ne sitten löytyy tyhjennettäessä jos ei maadu ja en ainakaan itse keksinyt mitään selvää syytä miksei voisi laittaa, kun ei niissä taida ainakaan myrkkyjä eikä muovia olla.

Alkuperäinen kirjoittaja: Talvirakentaja-06

Katsoppa kuukkelista vaikka leivinpaperin kompostointi.

Leivinpaperi on silikonilla pinnoitettu, joten en laittaisi sitä kompostiin. Olen sen polttanut ja nyt tuli mieleen että saisikohan sitä polttaakaan, ties vaikka olisi vielä pahempi. Mutta ei sitä käsketä ongelmajätteisiinkään laittaa…8O

Eli, kun kuukkeloi, niin joka palstalla sanotaan, että leivinpaperin voi kompostoida.

No hyvä sitten:) Kai sitä silikonia on siinä häviävän pieni määrä - ja sitähän näyttää olevan shampoissa ja laitetaanhan sitä immeisten nahan allekin…

Puuvilla on hyvin jollekin maistunut, nahka ja kevlar huonommin silmän isku Rukkasten selkämys ja "kalvosimet" kadonneet.

Mulla oli yhtenä kesänä Novitan 100% puuvillainen käsityölanka papujen tukinaruina. Syksyllä laitoin narut ja pavunvareet yhtenä nippuna kompostiin. 1,5 vuoden jälkeen puuvillalanka oli edelleen yhtenä kappaleena… Oli meinaan muistelemista että mistä ihmeestä sellainen keltainen lankamytty on voinut kompostiin päätyä :slight_smile:

Ne maatuvat muovipussit maatuvat tosi huonosti ja hitaasti. Linkki

Otin tänä syksynä tomaattienvarret kasvihuoneelta niin, että jätin tukinarujen umpisolmun paikoilleen. Saattaa siis vuosikausien solmushow alkaa meilläkin, vaikka kuvittelin luonnonkuidulta näyttävän verhoilijan narun maatuvan ihan hyvin :smiley:

Lopetin biopussien käytön ensimmäisen kompostorin tyhjennyksen jälkeen. Tai loput pussit käytin siten, että pussi oli astiassa, mutta tyhjensin vain sisällön kompostiin. Vaikka olisi kuinka maatuvaa, niin mielestäni ei ole mikään ekovalinta käyttää pussia. Toisekseen, ne eivät edes kunnolla kestäneet kantamista ja osa repesi/halkesi jo astiaan laittamisvaiheessa. Vuoden turhake!

Jos käyttää mitä tahansa pusseja tai nyssäköitä pitäisi ne aina kipata kompostiin niin että se kompostoitava tavara irrallaan ja pussi irrallaan.

Juuri tuosta syystä että maatuvat eritahtiin.

Kotikompostorissa ei niin haittaa se että niitä pussinriekaleita löytyy sieltä, kun ne voi kipata vaikka yläkautta takaisin uuden erän joukkoon.

Itsekään tosin en niitä käytä yhden pötkön kokeiltuani aikanaan kun ne oli ärsyttäviä.Paperisia sen sijaan väliin hommaan kun ne on siistimpiä kuin ilman pussia ja sanomalehtien kanssa mies onnistuu aina sotkemaan.

Haluaisin itseasiassa keksiä järkevän astian keittiöön kompostikamalle. Sellaisen mihin voisi heittää hiukan kuiviketta pohjalle ja olisi helppo kipata kompostiin…en ole päässyt tyydyttävään ratkaisuun.

Yhden talven oli käytössä sisäkompostorikin mutta keittiörempassa sen paikka hävisi :frowning: enkä ole keksinyt uutta sijoituspaikkaa sille-autotallissa majailee liian hankalasti.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Tuli mieleen tuosta ritterinan esimerkistä, että luultavasti esim puuvillalangan merserointi vaikuttaa siihen että se ei kunnolla kompostoidu.

Yleensä ohjeena on kaikkien luonnonkuituisten materiaalien kanssa se että ne kannattaa pilkkoa mahdollisimman hyvin. Toki se koskee muutakin kasvimassaa jne mutta noissa eristyisen tärkeää.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Minä olen edellisen mökkiasukkaan jäljiltä yhtä pussinriekaletta metsästänyt kompostorista. Se oli tosi ikävää touhua ja pussi oli ollut siellä ainakin kaksi vuotta.

Keittiöjätteen astiana mulla on vanha peltipotta.

Mulla on Tupperwaren salaattilingon kippa, jonne laitan ensin arkin käsipyyhettä, yleensä johonkin jo käytetty (teekannun nokan kuivaamiseen)ja sitten revin aivan pieneksi wc-hylsyn tai munakennoa. Kesällä kokeilin hetken käyttää pohjalla kompostikuiviketta, mutta koko kippa haisi niin kompostilta, että luovuin tavasta. Jos astiaan jää tunkion hajua, on Kurpitsan neuvoma etikkavedessä liottaminen tepsinyt hyvin. Nyt on käytössä valkoviinietikkaa ja se tepsii vielä paremmin;-)

Kummallista, mutta me ollaan jo yli 10 vuotta käytetty muovisia kompostipusseja, eikä mitään ongelmaa niiden maatumisessa. Vuosi keittiöjätekompostissa ja noin vuosi jälkikompostointia.

Meillä kompostikippona on syvä dynovuoka. Sopii just passelisti jätevaunun toiseen päähän. Toisessa päässä on muovipussi sekajätteelle. Pohjalle kippoon laitan pienen sanomalehden sivun. Pitää hieman puhtaampana astian.

Näköjään riippuu kompostorista ja kompostointitavasta. Biolanin pikakompostorissa en voi pitää vuotta, kun tuntuu, että jo 8 viikon tyhjennysväli tuottaa tuskaa. Jos siinä saisi pidettyä koko ajan lämpötilan lähellä 70 astetta, niin voisivat pussit jopa palaa, mutta lämpö ei yllä tuohon määrään kuin hetkellisesti kesällä.

Meillä on se puolipallokompostori. Ja nyt kun mietin, niin taitaapa isäntä tyhjentää sen kaksi kertaa vuodessa. Jälkikompostointi puisessa harvalautalaatikossa.

Kokeilin joskus niitä hajaovia pusseja minäkin ja huonoiksi havaitsin itselleni. Harmitti, kun tyhjensi lämpökompostoria ja siellä oli ne pussit maatumatta ja kun jälkikompostoinninkin jälkeen talikkoon tarttui muovin riekaleita, niin päätin luopua niiden käytöstä. Mulla on ihan tavallinen roskaämppäri ja sen kun tyhjentelee aina säännöllisesti, niin ei meillä haise (tai mun nenä on tukossa) ja kompostoitavat on helppo levitellä Biolanin kompostoriin.

Kuluttajalehdessä oli hiljattain vertailu missä vertailtiin biohajoavia pusseja, paperipusseja sekä itse sanomalehdestä taiteltuja pusseja. En nyt muista tarkkaan mitä ne siinä tutkivat mutta ainakin sitä miten nopeasti pussissa olleet biojätteet homehtuvat ja miten nopeasti nesteet tulee läpi.

Ylivoimainen voittaja oli itse sanomalehdestä taiteltu pussi.