Sulla on ilmeisesti myös se päätyalue omassa käytössä, siis piha kiertää talon? Itse asustelen myös rivarin päädyssä enkä ikipäivinä saisi kehiteltyä sinne mitään noin ihanaa…
Joo, piha kiertää talon. Pääty on vain muutaman metrin levyinen käytävä, mutta senkin voi ahtaa täyteen kukkia=)
Olipa ihana käydä ihastelemassa sinun ja äitisi puutarhassa. Kyllä näilläkin leveysasteilla saa aikaseks rehevää ja kaunista!
Kiva kun kävit kaarnikka=)
Mahtava väri-iloittelu ja kukkarunsaus! Ja myös äitisi piha on upea, olette selvästi samaa sukua. Nämä kuvat myös todistaa sen, että kukissa on aina enempi parempi. No poikkeuksena joku geometrinen tai ultramoderdi citypiha, mutta muuten se pätee 99%.
Kiitos Nelumbo=)
Olen “väri-ihminen”, jos laitan kukkia, niissä pitää olla väriä. Ja määrästä; laitan yleensä 9-12 saman kukan taimea aina ryhmään, minusta siitä syntyy sopivan kokoinen rypäs. Ja viereen taas eri lajin 9-12 taimea jne. Joskus menee vähän överiksikin, muttei ei haittaa, kesä on niin lyhyt;-)
“Joskus menee vähän överiksikin, muttei ei haittaa, kesä on niin lyhyt;-)”
Ai että minä pidän ihmisistä, joilla menee kasvijutut överiksi :)! Ihan oikeasti, jos jostain hommasta pitää, antaa palaa täysillä, sydämensä kyllyydestä ja ilman turhia nuukailuja. Kerran me vaan eletään ja sitä voisi harrastaa vaikka mitä muuta paljon suurempaa rahareikää. Suomalainen turha vaatimattomuus vaan usein estää ihmisiä toteuttamasta omia pihaunelmiaan, vaikka ne hoituisi vain muutamilla (no kymmenillä) siemenpusseilla ja taimilla lisää.
nim. “mopo on lähtenyt käsistä jo aikoja sitten”
Juu, olisko hyvä motto "mopo karatkoon käsistä".
Kävin kuuntelemassa tässä joulun aikoihin Mato Valtosen luennon luovuudesta ja hmmm....hulluudesta, luovasta hulluudesta. Oli niin hyvä luento, että sen inspiroimana ensi kesänä aion antaa mopon karata käsistä ihan totaalisesti, jos voimat vaan riittää
Kuulehan moponkarkuuttaja,
MISTÄ SULLA RIITTÄÄ TILA TAIMIKASVATUKSEEN? Jos siis kasvattelet kaikista (tai edes pienestä osasta kukkasiasi) 9-12 tainta aina ryhmäänsä? ÄÄÄÄH!? Mulla kun on vain jokunen etelänpuolen ikkuna ja mie tuun ihan pöhkäksi näitten yritelmieni kanssa. Tila loppuu ja valo ei riitä ja kissat tuhoaa…! ÄÄÄÄH!
Miekin ostin juuri tänään Nemesian siemeniä ja taimiakin, kun kohalle osui. Taimina oli vain sinihailakoita (sopis kuutamopuutarhaan), mutta toivottavasti värikkäämpiä tulee noista siemenistä sitten.
Ja MILLOIN kylvät ne Nemesiat (kun sanoit niiden tarvitsevan paljon valoa). Anna hei meitille vinkki! Istun täällä multapurkit edessä ja siemenpussi kädessä ja dotan vain merkkiä Moonriveriltä. Pakko on kyllä pitkittää isommat kylvöt Pääsiäisen yli kun vieraat ei muuten mahdu. Meille tulee sukua (mm. sieltä naapuristasi) tänne miun synttäreille Pääsiäiseksi.
Ite pähkään tässä vielä sitäkin, että mitähän tekis noille jo kukkiville Nemesian taimenrääpäleille. Ne ovat honteloita ja pitkiä, mutta kukkivat malliksi. Kai ne uskaltaa istutuksen jälkeen latvoa ihan kunnolla, että lähtevät taas kasvuun ja haarottumaan. Mitä luulet? Taidan antaa niille myös parhaan eteläikkunan, jos kerran valoa tarvitsevat. Tarkoitus on tunkea ne amppeleihin, ettei kissat ole kimpussa. Kahotaan…
Saattaa muuten puoli Suomea olla Nemesian kylvössä, kun ollaan käyty täällä kuviasi katselemassa. Ja erilaisia krasseja on mullakin taas ohjelmassa paljon. Niitä on tosiaan hyvä kasvattaa joka kolossa. Tulee rehevä tunnelma. Mutta lehmänlantaa ei täältä kyllä saa. Onneksi on hevonkakkaa. Ajattelin kattaa koriste-puutarhamaani tänä vuonna hevonmunkeilla ja laittaa vielä vähän kompostia niskaan. Ainakin madot juhlii…
Nobile - alan tosiaan heräillä, vaikka välillä aina kuukahdan räntäsateen alle.
ps. Kuule muuten? Ei sulla ois noita oranssien/punaisten Nemesioiden siemeniä antaa/vaihtaa jokusta? Rupesi hirvittämään, että jospa tuo seospussikin sisältää vain hailakoita versioita (joku mainitsi niin käyneen). Nyt tarttis vä-ri-ä!!!
Ja mikähän tätä hommaa nyt vaivaa. Oli mulla tuossa ihan siistit kappalejaotkin, mutta pötköön tuo ilmestyi. Johtuneeko Mäkistä vai mistä?
En tiiä!
Nobile
Muoks: Ai pikalisäyksellä sai kappalejaot, mutta ei varsinaisella viestillä. Pah!
Kuule Nobile, hengitä välissä=D Mie luen nyt muutama kymmenen kertaa tuon sinun jutun läpi, hengitän kansa, ja koitan jotakin järjellistä vastata=)
"Kuulehan moponkarkuuttaja, MISTÄ SULLA RIITTÄÄ TILA TAIMIKASVATUKSEEN? Jos siis kasvattelet kaikista (tai edes pienestä osasta kukkasiasi) 9-12 tainta aina ryhmäänsä? ÄÄÄÄH!? "
- No, en mie kylvä siemeniä kuin just sen 9-12 + pari varasiementä. Sillaihan niitä mahtuu, kun laittaa just sen verran mitä tarttee. Paitsi sinitähtösen kanssa tapahtu moka, niitä tuli about 100, luulin etteivät idä.
"Mulla kun on vain jokunen etelänpuolen ikkuna ja mie tuun ihan pöhkäksi näitten yritelmieni kanssa. Tila loppuu ja valo ei riitä ja kissat tuhoaa...! ÄÄÄÄH! Miekin ostin juuri tänään Nemesian siemeniä ja taimiakin, kun kohalle osui. Taimina oli vain sinihailakoita (sopis kuutamopuutarhaan), mutta toivottavasti värikkäämpiä tulee noista siemenistä sitten. Ja MILLOIN kylvät ne Nemesiat (kun sanoit niiden tarvitsevan paljon valoa). Anna hei meitille vinkki! Istun täällä multapurkit edessä ja siemenpussi kädessä ja dotan vain merkkiä Moonriveriltä."
- Laitoin nemesiat multaa viime viikonloppuna, sekin on hiukka liian aikaisten, ne ehtii vielä hyvin myöhemmin huhtikuussakin. Kasvavat vaan honteloksi muuten.
"Pakko on kyllä pitkittää isommat kylvöt Pääsiäisen yli kun vieraat ei muuten mahdu. Meille tulee sukua (mm. sieltä naapuristasi) tänne miun synttäreille Pääsiäiseksi. Ite pähkään tässä vielä sitäkin, että mitähän tekis noille jo kukkiville Nemesian taimenrääpäleille. Ne ovat honteloita ja pitkiä, mutta kukkivat malliksi. Kai ne uskaltaa istutuksen jälkeen latvoa ihan kunnolla, että lähtevät taas kasvuun ja haarottumaan. Mitä luulet? "
- Nemesiat haarottuu ihan itekseen. Niitä ei tarvi edes latvoa, vaan tuskin siitä on haittaakaan.
"Taidan antaa niille myös parhaan eteläikkunan, jos kerran valoa tarvitsevat. Tarkoitus on tunkea ne amppeleihin, ettei kissat ole kimpussa. Kahotaan... "
- ehottomasti nemesiolle paras paikka mikä löytyy!!!
"Saattaa muuten puoli Suomea olla Nemesian kylvössä, kun ollaan käyty täällä kuviasi katselemassa. :) "
-- jee, sitten nähdään paljon ihania nemesiakuvia kesällä Nemesioista vielä sen verran, että ei kannata hermostua,vaikka ne on sellaisia pitkiä hujoppeja ja rääpäleitä. Kun saa istutettua ulos maahan, niin aloittaa vasta sitten sen hurjan kasvun, ja kukkivat siemenistäkin kylvettyina täällä Lapissakin jo kesäkuun lopussa, ja jatkavat elokuun loppuun, syyskuullekkin.
"Ja erilaisia krasseja on mullakin taas ohjelmassa paljon. Niitä on tosiaan hyvä kasvattaa joka kolossa. Tulee rehevä tunnelma. Mutta lehmänlantaa ei täältä kyllä saa. Onneksi on hevonkakkaa. Ajattelin kattaa koriste-puutarhamaani tänä vuonna hevonmunkeilla ja laittaa vielä vähän kompostia niskaan. Ainakin madot juhlii... Nobile - alan tosiaan heräillä, vaikka välillä aina kuukahdan räntäsateen alle. ps. Kuule muuten? Ei sulla ois noita oranssien/punaisten Nemesioiden siemeniä antaa/vaihtaa jokusta? Rupesi hirvittämään, että jospa tuo seospussikin sisältää vain hailakoita versioita (joku mainitsi niin käyneen). Nyt tarttis vä-ri-ä!!! "
- Krassien siemeniä mieki olen hamstrannut vaikka mitä. Jokaiseen ylimääräiseen koloon pistelen, kun ei niistä tarvi sen enempää välittää. Mutta yhtään krassia en laita enää mihinkään astiaan. Kaikki krassit jotka on olleet astioissa on olleet paljon heikompia kuin kukkapenkkiin heitetyt siemenet. Krassista saa hyvän penkinreunuksen. Kun kaikki kukat on penkkiin istutettu, niin reunimmaiseksi krassin siemeniä.
Hevonpaksa ja lehmän vastaava taitavat ajaa ihan saman asian
Pahus kun ehdin kylvää kaikki nemesian siemenet, mutta voin katsoa kun pääsen taas kotia, että mistä tilasin siemenet, ne ainakin ovat samoja mitä oli äitillä ja minulla viime vuonnakin.
Ja JOO Nobile on tosiaankin herännyt, ja ihan vauhissa
Ps. tässä on sinisenä nemesiaa. Tais olla Blue Gem lajike. Mutta, huom huom, sinisten nemesioiden kukat on melkein puolet pienempiä kooltaan kuin niiden kirjavien. Siksi en enää laita näitä sinisiä. Kauniita tietenkin ovat hekin.
Haa. Kiva kun vastasit.
Tuo hengittämättömys johtui tosiaan siitä, että kappalejako jäi jostain syystä puuttumaan (vaikka yritin mitä).
Ois kiva, jos kerrot mistä niitä kirjavia Nemesioita tilasit. Korpikankaalta jo menin tilaamaan varmistukset, koska en tiedä voiko tuohon Hortksen pussiin luottaa.
Nobile - hengittää kun sai ostettua kunnollisia narsisseja, krookuksia ja kevätkurjenpolvia tuonne ruukkuihin ja vielä tulppaaneja vaasiin. Oli niin värinnälkä!
Ha haa! Joku muuki kuin minä saa henkenahistuksia sun pihastas…;D…
Joo. Käy kalliiksi tää Moonriverillä virtuaalivierailu. :DD
Toisessa kädessä on ain oltava siemenpussi ja toisessa kädessä astmapiippu (näpytä siinä sitten tietsikkaa). Ja silmien edessä on pitkä rivi siemenpusseja ja toisesta silmäkulmasta vilkuilen värikkäitä kukkaistutuksia (silmää räpäyttämättä pistin tänään yli 60e kukkakauppaan - ihan vain näihin hetken kukkiviin).
Nobile
Ihana tää sun piha. Se on niin tunnelmallinen. Oon käynyt joka ilta kattomassa kuvat uudestaan ja uudestaan! Itse olen ihan alottelija näissä puutarha hommissa ja omaa pientä rivarin pihaa yritän saada kukoistukseen! Voisit tulla tänne etelämmäksi suunnitteleen tästäkin pihasta noin ihanan.
Onko noi sun krassit sitten pensas krasseja vai köynnöskrasseja ja esikasvatatko nekin?
Ei kun siis tilasin Exotic gardenilta niitä superoransseja Nemesioita tämän Hortiksen kirjavien (ja hailakoiden taimien) lisäksi.
Ja laitoin muuten oransseista Nemsioista taustakuvan. Tosi hehkeän.
Jokohan tästä joutais nukkumaan.
Nobile
Hei tuoksuherne, kiva kun kävit=) ja kiitos kommentista.
Ne minun krassit on pensaskrasseja kaikki. Ei kyllä uskois. Vastoin kaikkia suosituksia ne oli lannoitetussa maassa, ja siksi venähtivät pituuttakin.
Nobile, juu korpikankaalta olen tilannut nemesian siemenet. Mutta eiköhän exotic gardenin nemesiatkin ole varmaan värikkäitä=)