Mulla iti vain yksi pari vuotta sitten vain yksi valkoinen ja yksi punainen palavapensas. Viime kesänkin kitkuttelivat tosi pieninä. Toivottavasti ensi kesänä viimein kukkivat.
Mä epäilen, että mooseksella kestää viisikin vuotta ennen kuin kukkii. En ole koskaan yrittänyt idätystä, mutta pari siementainta on itsestään ilmaantunut mooseksieni viereen.
Kiitos taas nuu siirroista.
Onhan se hyvä että tieto on löydettävissä sieltä mistä sitä todennäköisesti etsitään
Mooseksessa on taas paljon nuppuja.
Ja mun mooses ei ole suvainnut edes nousta. Viime vuonna istutin ja hyvin oli asettunut aloilleen syksyyn mennessä. Mutta niin vaan kuurupiiloa leikkii kanssani.
Viime kesän ostoksia.
Myskimalvan palava pensas on oikein nätti. Itselläni löytyy vain sitä pelkkää valkoista. Mistä olet noin kauniin löytänyt? Näyttäisi nätiltä valkoisen seurana :).
Olen varmaan kantanut tuon sieltä, mistä yleensä eniten noita ostan eli Terrasta. Mielelläni tuosta jakaisin, jos olisi mitä jakaa kun on vain tuo yksi taimi. Mutta voin toki ottaa siemenöiset talteen ja laittaa tulemaan sitten? Tietysti se kestää kasvattaa kunnon taimeksi…
Valkoinen mooses kukkii parhaimmillaan.
Upea tuo Kevätlinnunherneen valkoinen mooses, mulla vain tämä tavallinen kukkii tänä kesänä.
Mie näin ystävän pihalla molempia tämän kasvin värisävyjä ja olin pyörtyä! Aivan älyttömän kaunis kasvi. Tekisi mieli laittaa siemenet vielä pottiin, mut taitaa olla paras jättää ensi kevääseen, kun oli tuo kylmäkäsittelyvaihekin. Siemenet tosin taitavat olla peruja jostain vanhasta ketjukirjeestä, että jospa joku keräis syksyllä tuoreita siemeniä?
Mulla on myös valkoinen mooses ja se jumitti kasvussa muutaman vuoden mutta nyt tänä kesänä se on kukkinut todella kauniisti ja kasvoikin jo keväällä selvästi enemmän.
Miten teillä moosekset on reagoineet siirtoon? Meidän pihassa kasvaa todennäköisesti melkoisen vanha mooses, josta kovasti tykkään, mutta sen sijainti kasvimaan vieressä on sikäli vähän kehno, että olen jo pariin otteeseen saanut itselleni siitä palovammoja. Nyt sitten mietin, että jos uskaltaisi keväällä koittaa siirtää ko. kasvin vähän parempaan paikkaan, vaikka jonkun penkin keskelle niin siihen ei ihan niin paljon tulisi törmäiltyä. Mooseksen juurelta olen joskus kiskonut elämänlankaa (oh joy…) ja tietysti mielellään pöllyttelisi juurista irti isoimmat vihulaiset, mutta mahtaako vanha ja arvokas kasvi siitä tykätä kyttyrää, vai pitäisikö se vaan yrittää ottaa ylös mahdollisimman ison multapaakun kanssa?
Vuodesta 2009 syksyllä halppismyynnistä ostettu Mooses kukkii tänä kesänä ekan kerran! Mikä upeinta, se on valkoinen!! Kaunis kun mikä kolmella kukkavarrellaan ja kauniilla lehdistöllään.
Se joutui kokemaan yhden siirron pihasta toiseen pari vuotta sitten, olisi ilman siirtoa kukkinut jo viime kesänä-ehkä? Laitan kuvaa jahka opin tälle uudelle koneelleni…!
Lähteekö mooses mitenkä siemenistä kasvuun, ei varmaan kannata edes yrittää?? Tuossa tuo pensas on ollut samassa kohtaa varmaan 30 vuotta ja nyt vasta tajusin, että kappas, voisin ottaa muutaman siemen"kotilon" talteen :D.
Tuoreet siemenet saattavat itää hyvinkin! Syyskylvö tietty.
Kiitoksia nopeasta vastauksesta. Täytyykin nyppiä kaiiki pois, jos vaikka joku haluaisi yrittää :).
Meillä on mooses lisääntynyt jonkin verran itsekseen siemenestä. Olen sitten nuo uudet alut siirtänyt sopivampaan paikkaan.
Itselläni ei ole mitään muistikuvaa minkä kokoinen tuo on ollut, mutta kyllä se tänä päivänä aikamoinen pöheikkö on. Voisi jopa keväällä kahmaista osan jollekulle haluavalle. Siis valkoisesta on kyse. Tänään otin talteen muutaman niitä siemenjuttuja ja voi apua, miten vahvasti ne tuoksui/haisi.