Mooseksenpalavapensas, Dictamnus albus

Pieniä alkuja tässäkin.

Eilen ostin agrista mooseksen palavan pensaan alun. Ollut pakko saada-listalla jo kauan. Mielenkiinnolla odottelen, miten alkaa kasvamaan. Aurinkoiseen paikkaan laitoin. Toivottavasti tykkää olostaan ja kasvaa ja kasvaa ja kasvaa....

Ja taas, mun mooseskin on hukassa. niin

Mulla kans no-jaa. Ilmeisesti ei kovin suurta tupsukkaa tarvitse vielä tässä vaiheessa haeskellakaan.

Laitanpa tähän vielä parivuotisen siementaimen kuvan, kun se poikkeaa aika tavalla vanhan kukan alusta.

Voi hyvänen aika sentään kun erilainenoho

Mooseksessa on nuput 

Upean näköinen puska Satuesilla...siihen olisi tarkoitus kanssa päästä, tosin omani ei taida ihan vähään aikaan olla samassa mallissa..surullinen

Nyt se mooses kukkii, kuva on 

huono, kun oli niin aurinkoinen päivä.

Niin se kukkii mooses meilläkin.

Minun mooses on kymmensenttinen.

Tuo on juuri yksi syy, miksi mekin täällä etelämmässä tykätään enemmän asua - on vähän pitempi tämä kesä.

Punainen mooses...

No niin meilläkin. Mutta joka kerran kun katson sitä "moosespuskaa", minua alkaa ärsyttää, kun siinä on kaunis valkea kotipaikaltani siirretty mooses, ja edessä kaksi valkoisena ostettua vaaleanpunaista puskaa. Ja kun samassa penkissä kukkii yhtä aikaa idänunikot ja päivänliljat, niin minun silmiäni ihan särkee se värien riitasointu... Krhm, mutta huomaampa että satuesilla ja Raakilla näkyy myöskin olevan jotain oranssinpunaista unikoa siellä... hööö. Mutta mikäs on Raakin kuvassa se aniliininpunainen päivänkakkaramainen kukka? Punapäivänkakkara? Sopii upeasti mooseksen kanssa yhteen!

Siis se vaaleanpunainenhan on tosi kaunis, mutta ei sovi vaan tuohon paikkaan. Pitänee etsiä sille viimeinkin toinen paikka, ja ostaa uudet valkeat KUKKIVANA, että ovat varmasti valkoista! ( kuusi vuotta ainakin olen sitä ärsyyntyneenä tuijotellut... tai oikeastaan välttänyt katsomasta)

...ja valkoinen mooses.

Meillä on tuo värisoinnuttelu vähän erikoista, eli kaikki mahdolliset värit sekaisin. ;) Siihen on jo niin tottunut, ettei oikeastaan enää mitkään värit riitele keskenään, vaan sen parempi, mitä voimakkaampia vastakohtia löytyy. :)

Ja unikoitahan täytyy tietysti olla jokaisessa kukkapenkissä.

Entinen punapäivänkakkara ja nykyisin punapietaryrtiksi ristitty kukkahan se siihen mukaan tuli.

On se tuo vaaleanpunaisen mooseksen kukka kyllä sitten läheltä katsottuna todella kaunis! Oikea taideteos! Ja noita punapäivänkakkaroita - ei kun punapietaryrttejä (no on siinäkin nimimuutos!) pitää hankkia, ihana hehkuva väri!

Unikot joo... ne on ihania, mutta niiiin hehkuvan värisiä, että minä en oikein osaa yhdistää niitä mihinkään muuhun kuin keltaiseen. Tai siniseen...

Minä olen välillä niiin kranttu värien suhteen, tänä keväänä minun värisilmääni riepoi suunnattomasti viime syksyinen erehdykseni ostaa punaisia Appeldoorn-tulppaaneja uuteen perennamaahan... jossa ne kukkivat yhtä aikaa pinkin jumaltenkukan ja vaaleanpuna-liilojen valkotäpäimiköiden kanssa... AUTS! Ne tulppaanit lähtevät sieltä vielä...ja ostan tilalle vaaleanpunaisia)

Valkoinen mooseksenpalavapensas koki kovia siirrossa, mutta niin vain ponnistaa yhdellä kukavarrella. Vieressä on valkoinen pioni, jonka toivon kukkivan ensi kesänä. Ne sopivat mielestäni niin kauniisti toisiinsa.

Mooses kukassa, valkoinen ei kuki tänä kesänä ..ei nupun nuppua näkyvissä.

Oho, voiko sekin pitää välivuoden?? Meillä valkoinen kukkii täyttä päätä, mutta vaaleanpunainen vasta aukoo nuppujaan, se kun joutui siirretyksi keväällä. Nyt se on oikeassa paikassaan keijupenkissä!

Voi hitsi kun on hieno. Miun omassa taitaa yksi kukkavana tulla:(