Morsiusharso, Gypsophila paniculata

Enpä ole tiennytkään, että morsiusharsoa on myös keltakukkaisena (ehkä vähän sellainen vihertävän keltainen). Sain leikkokimpun, jossa oli tuollaista väriltään ihan outoa harsokukkaa. Alkuperä ei välttämättä ole kotimainen, mutta sellainen väri on kuitenkin olemassa.

Pipu, voisivatko harsosi olla värjättyjä? Olen itse aikanaan ihmetellyt samaa kaunista sävyä, kunnes näin kimppuja, joissa oli taas niissä oleviin kukkiin sopivan sävyisiä harsoja. En ole tietenkään sataprosenttisen varma, mutta veikkaan, että värivedessä ovat seisseet ja sitä kukkiin imeneet.

En kyllä usko, että olivat värjättyjä. Värjäys näkyy yleensä myös kasvin lehdissä, sillä koko kasvihan sen värin imee. Sain kerralla 4 kimppua, joissa kaikissa oli morsiusharsoa, mutta vain yhdessä tuota keltaista.

kiiltomato,onko sinun morsiusharsosi kerrottua?jos,niin saatko siitä siemeniä?

Voiko morsiusharson kylvää syksyllä?

Eikö kukaan tiiä? Apua!

Luulisin että voi mutta älä ihan vielä.

Mahtaisiko parsa ja morsiusharso menestyä vierekkäin? Minkälaisia kokemuksia teillä on morsiusharsosta yleensä. Sen tiedän ,että kasvualusta ei saisi olla liian savista ja märkää. Onko kestävää? Ensin ajattelin pensaskaalia, mutta se on varmaankin aika arka kaikenlaisille tuholaisille.

Morsiusharson nimellä myytiin keväällä "liiterikaupassa" sellaisi pieniä ruskeita tappeja? Kaksi siinä pussissa oli. Toinen niistä nyt kukkii,vai onko toi sitä? Paikka ei ole ihan auringossa,luin täältä,ettei tykkää siirtämisestä. Mahtaako se kestää talven?

Kestää talven, muttei keväällä koiranputkena pois kitkemistä Se paalujuuri näyttää ihan rikkakasvin juurelta ja kaukaakin kitkettynä silmä sen huomaa. Ja naps vain, käsi toimii nopeammin kuin ajatus ja siinä sitten seisot morsiusharson juuri kädessäsi ja mietit mitähän tuli tehtyä. Eikä se takaisin mene vaikka sormella kaivaisi reikää multaan ja siihen sormella tunkisi

Hyvä tietää tuokin,ettei rikkaruohona keväällä pidä. Kiitos!

Puutarhatuttava kävi, ja sain häneltä siementä venäläisestä pussista. Itsekään ei tiennyt, mitä siinä on. Jälkikäteen tajusin, että siinä luki gipsofila eli siis joku harso/raunikki. Pussin merkintöjen mukaan korkeus 80 cm, kylvö maalis-huhtikuussa, ja kukkii heinä-elokuussa. Kuvan mukaan valkoinen ja kerrottu. Mahtaakohan kesäharsoa olla kerrottuna, kun en oikein usko, että on paniculata? Olisko muita vaihtoehtoja.

Tää on varmaan väärällä palstalla, mutta muutakaan en löytänyt gypsophila-otsikolla.

Taas kaivataan vinkkiä viisaammilta. Kannattaako yrittää juurruttaa morsiusharsosta pistokkaita? Ja jos kannattaa, niin onko jotakin niksejä parhaaseen tulokseen? Kiitos etukäteen.

Tälle paikkaa muistaakseni istutin viime syyskesänä, siemenkasvatetun morsiusharson. Kasvi ei ole minulle entuudestaan tuttu, siispä, mahtaako se olla tämä? Tää olisi nyt kaksivuotias, sikäli jos on ko kasvi :slight_smile:

Hei harson omistavat, näyttääkö se pienenä tältä??! Olen löytänyt kuvia vain kukkivista vanhemmista kasveista… yritetääs taas! :slight_smile:

Mie olen luullut että mulla on mätäsharso Rosenschleier, vaan sepä onkin pihaharso. kuva

Eripari,hullun ihana sulla tuo pihaharso.

Tää täälä nätisti kysyy josko siitä joskus jouvvut vähentelemään niin tänne susirajalle kyllä kelepais :wink:

Karvari, tuo on helppo lisätä, miepäs juoksen pihalla katsomassa onko keväällä laittamani pistokkaat jo juurtuneet.

Jep, ovat just hyvänkokoisia lähettää. Yksäröi mulle osote.

Eripari,hölöä.

Ostin pussillisen harsonjuurakoita. Länttäsin kolme ruskeaa porkkanaa kukin omaan maitopurkkiinsa esikasvatukseen. Hetken piti miettiä, kuinka päin pötkylän laittaisi, mutta ajattelin sitten, että leveämpi puoli ylös päin. :wink: En tiedä, saako tätä edes talvehtimaan Hämeenlinnan korkeudella muuten kuin ruukkukasvatuksessa ja kellarissa talvetettuna