Morsiusharso, Gypsophila paniculata

Tästä Morsiusharso -puskasta minä pidän, aloittelee juuri kukintaansa, seassa näyttää luikertelevan sinisen Kärhön versokin, se ei raukka jaksa kasvaa paremmin tässä rutikuivassa paikassa. Mutta siitä viis kunhan vain Morsiusharso on tyytväinen. Saisipa tätä perennaa muunkin värisenä, kieli ulkoa.

Kiiltomato, onko tuo aivan valkoista ? Minulla oli joskus...jo kuollut...ja se oli melkein sinistä ja oli kaunista kuivakukkana.

Nyt minulla on mätäsharsoa...kiitos Kurpitsan hymy

On se ihan valkoista, pitänee ottaa kuva sitten kun se aukaisee nuppunsa, jos muistan.

Heipähei!

Te,jotka tunnette morsiusharsoa paremmin, osaisitteko neuvoa.. jos kylvän morsiusharsoa ensi keväänä, kukkiiko se jo samana kesänä?

Ei kuki ensimmäisenä kesänä. Minulla kukki itseasiassa vasta kolmantena kesänä niin runsaasti, kuin se kuvissa esitetään kukkivan.

morsiusharson voi vahingossa kitkeä pois - juuri näyttää koiranputken juurelta, siis varo...

Yritän saada tänä keväänä morsiusharson siemeniä itämään. Katsoin vanhasta pentistä, että olen jo vuonna 2005 siitä haaveillut. Tänään ostin siemeniä.

Vanhassa keskustelussa sen on todettu tarvitsevan multavaa, mutta talveksi kuivahtavaa kasvupaikkaa. Onko kellään kokemusta hiekkamaan menestykseen? Meinaan, että pitääkö taas kaivaa kuoppa hiekkaan ja täyttää se mullalla?

Ostin viime kesänä morsiusharson paalujuurta muutaman pussillisen. Komeat vihreät pehkot teki, mutta ei kukkinut. Säilyi mullassa hyvin talven yli autotallissa. Istutin kuukausi sitten taas ruukkuihin, nyt jo 25 senttisiä, olen latvonut, haaroittuu hyvin. Siis onko tämä samaa morsiusharsoa kuin mitä te kasvatatte siemenestä? Pussissa luki vaan ‘Gypsophila paniculata’ 90 cm korkea mitäisi tulla. Tosi rotevaa tässä vaiheessa kasvu.

Sama nimi lukee siemenpussissani. Paalujuurien kasvattaminen kyllä vähän vie mehuja näin etukäteen, mutta jospa ne joskus sitten kukkivat. Ainakin ensi vuosikymmenellä.

Sand, mulla on talon päädyssä, tosi huonossa maassa, vähän liian lähellä taloa, tietenkin. Pärjää oikein hyvin, kun saa ensin alkuun. Annoin olla ruukussa ja loppukesällä istutin maahan. Kolme tainta oli ja yksi selvisi silloin kymmenisen vuotta sitten. Pioni penkkiin yritin niitä vainaita, mutta kuolivat ensimmäisenä talvena.

Paalujuuren takia morsiusharso ei sitten kuulune niihin siirtojuoksutettaviin, joten sen paikan pitäisi olla ihan kunnolla harkittu. Hui!

Juu ei kuulu! Ja toisekseen se on aika rapsakka kasvi, katkeaa juuresta tosi helposti poikki, eli tuulen suojainen paikka, tai heti keväästä joku tukijuttu (jota laittaessa sitten katkoo sen ihan itse). Tai alustaa kitkiessään. Niin minä tein…

Tuo oli paha tieto kyllä. Hmm. Lähelle suojakasveja ja tuki pienestä asti…

No nyt täytyy varmaan kaivaa tuo harson juurakko esiin maasta, jonka kyllä vasta eilen sinne tökkäsin. Pitääpi siis miettiä tarkemmin sen paikka, ellei sitten myöhemmin kestä siirtämistä.

Minulla oli nuo paalujuuret viime kesä syvissä parvekelaatikoissa muiden kasvien seassa. Vähän kippuraan siellä olivat kasvaneet, mutta oli kuitenkin helppo nyt keväällä ottaa ne sieltä käsittelyyn ilman katkomisia. Isompaan ruukkuun laitan tänä kesänä.

En sentään koko päivää etsinyt kuvaa, mutta melkein... Idänunikkoa vasemmalla ja pieniä siirtojuoksutettuja kosmoskukkia edessä. Tuo on siis kymmenvuotias.

Kurpitsa, onko sinun mätäsharsosi jo tullut näkyviin ? Minulla ei ole mitään näkyvissä, sain sitä sinulta ja harmittaa, jos se on kuollut ;((

Ei varmasti ole kuollut:D Ei näy mitään vielä täälläkään.

No hyvä, mikä helpotus :wink:

Sen verran on jo kasvua näkyvissä, että koulin jokusen. Taimet on n.2cm korkeita.