Mukulakurjenpolvi, Geranium tuberosum

(Perennat)

Onko kellään mukulakurjenpolvea kasvamassa? Itse löysin alennuspäydästä 10 mukulaa ja pakkohan ne oli vielä yrittää maahan saada (vaikka sanottiinkin, että mahdollisimman aikaisin syksyllä pitäisi istuttaa). Laitoin ne tuohon aika tavalliseen puutarhamultaan verikurjenpolvien lähelle, kun ei ollut hiekkaa laittaa kaveriksi. Mites teillä muilla ne on pärjäilleet? Pitäisköhän niitä peittää talveksi jotenkin?

Nobile

Tässä nyt sitten tulee taas vastaan tämä mielenkiintoinen palstajako. Muut kurjenpolvet ovat perennoja, mutta mukulakurjenpolvi onkin ihan eri paikassa, eli sipuli- ja mukulaosastossa. ;)

Enkä tosiaankaan tarkoita, että tämä kysymys olisi väärässä paikassa, vaan tuota rajanvetoa eri kasviryhmien välillä.

Meillä on vielä muutama noita ja vasta viime kesänä sille sain nimenkin. Niitä hankittiin noin kymmenkunta vuotta sitten ja joitakin on tuolla kalliotasanteella säilynyt äärimmäisen kuivassa paikassa. Ei niitä meillä ole mitenkään suojattu, niin kuin ei mitään muitakaan kukkia.

Tuon mukulajuuren vuoksi voisi olettaa, ettei se välttämättä tykkää kovin märästä paikasta talvehtimisen kannalta. Toisaalta sanoisin, että se näyttää pärjäävän ilman kummempaa hyysäämistä, kun se meilläkin on säilynyt noiden maatiaskasvien joukossa hyvin kuivassa paikassa ilman mitään kummempaa hoitoa.

Verikurjenpolvi kyllä saattaa äkkiä alleen peittää, kun tämä on matalakasvuisempi.

Kiitos Raakki!

Siis nämäkö kasvavat ihan kaiken kesää, eivätkä häivykään viimeistään heinäkuun alussa kuten sipulikukat?? Tsippaduidaa! Minä tyhmä kun ajattelin, että ne ovat vain kevätkukkasia, kun ne myytiin kevätsipulikorissa alennuksella. Laitoin ne oikein tahallaan verikurjenpolvien viereen, että niiden röntteet jäisivät verikurjenpolvien alle.

Taidanpa joutua mukulani siirtään heti ensi kesänä jos ne nyt yleensä nousevat. Enää en niitä kyllä löydä mukulana, joten pakko on odottaa kesän mahdollista kasvua.

Kuivan paikan kasveiksi ne kyllä sanottiinkin tuossa pussukassa. Tai siis LÄPÄISEVÄN maan kasveiksi.

Nobile

Samaan tapaan ne kukkivat, kuin muutkin kurjenpolvet - ei tietysti ihan koko kesää. Lähinnä keskikesän kukkijana tuota pitäisin.

Tuossa pussukassa lukee, että se kukkii toukokuun lopussa - kesäkuun alussa, mutta sepä onnii hollantilainen pussukka. :slight_smile:

Oletko antanut mukulakurjenpolville tuhkaa tai kalkkia?

Meillä muuten verikurjenpolvet kukkivat tänä vuonna sitkeästi lokakuun puolelle asti. Vihreänä ne ovat vieläkin, kun tässä mäkipihassa ei ole onnistunut olemaan aitoa hallaa vielä. Kellokärhö ja kermanvärinen, matala hanhikki kukkivat vielä viimeisiä kukkiaan penkissä ja purppuravaula roikkuu amppelissaan ihan ehjänä. Taitavat onnistua marraskuulle asti selviämään. :slight_smile:

Nobile

Saattaa se olla kyllä kesäkuun alkupuoltakin, mutta muistelen, että vielä ainakin jussina olisi ollut kukassa.

Tuhkaa levittelen koko tontille keväisin lunta sulattelemaan.

Tarttui kaupasta mukaan pussillinen mukulakurjenpolvia. RHS-ensyklopediani ei tuntenut niitä, mutta pentti tietysti tuntee. :-) Ei kun istuttamaan.

Mitä kuuluu Nobilen mukuloille, kasvoivatko koskaan?

Edit: Monet nettilähteet väittävät, että lehdet häviävät kukinnan jälkeen. Mutta Raakilla ilmeisesti ei? (Mahdollisesti siksi, että Pohjolan ilmasto on viileämpi kuin kasvin kotiseudulla Välimerellä?)

Kas, minä olen niitä kasvatellut ja ihmetellyt, miten kauniin kukinnan jälkeen häipyvät näkymättömiin. Olen harmitellut kuivia alkukesiä ja ajatellut, että pitäisi kastella... Kerrassaan ihastuttava on hän, tässä taasen kerran kamera ei toista astetta lemmikinsinistä tummempaa sävyä.

Nobilen mukulat kasvoivat ja kukkivat ihan auttavasti ekana vuonna, Zibuli. Toisena vuonna niistä ei sitten kuulunut enää mitään. Epäilen kyllä, että salvoin ne syksyllä kukkasipulien istutuksessa, kun en muistanut enää koko mukuloita.

Paljonkohan noille pitäisi varata tilaa leveyssuunnassa? Pussissa suositellaan istuttamaan 7 cm välein, kuulostaa tosi vähältä. Korkeudeksi luvataan 20 cm.

Ostin vain yhden, 10 minimukulan pussin; pitäisiköhän mennä hakemaan lisää…? :-d

Melkein allekirjoittaisin tuon, on ollut oikein hoikka kasvi. Kukkiessaan ehkä kuusi - kahdeksan lehteä ja sitten muutaman viikon kuluttua nekin häviävät. Jos haluat pensasmaista vaikutelmaa, niin istuta useita tiheästi. Mä ostin 12 lisää ja ajattelin ne matalimpien ruusujen väleihin...

Syksyllä istuttamani mukulat (ostin sitten innoissani lisää) tuottivat kukin vain (enintään) yhden lehden, ei yhden yhtä kukkaa. Nyt alkavat lehdetkin olla hiipumassa. Mahtavatkohan ne tuosta vielä taantua tulevina vuosina… :-/

Omat testikappaleeni ovat aurinkoisella paikalla tomertuneet vuosi vuodelta, melkein jo kunnon puskia tänä vuonna, paitsi että jäävät melko rentokasvuisiksi ja loikoilevat maata pitkin.
Tykkään hopeaisista lehdistäänkin kovasti.

Miksei mulla ole tommosta?

Muutama hassu lehti vain nousi tänäkin keväänä, ei kukkia. :frowning: Olisikohan vika kasvualustassa, savea?

mulla kivikkopenkissä eikä ole kertaakaan kukkinut. Muutama lehti vain joka vuosi nousee. Ollut siinä n 4-5 vuotta.

Mukulakurjenpolvi, Geranium tuberosum

Touko-kesäkuussa liilanvärisillä kukinnoilla kukkiva mukulajuurinen kurjenpolvi. Aurinkoinen kasvupaikka. Korkeus 25 cm. Kestävyys: arka

Kuvat: Wikipedia

1 tykkäys