JIPPII ! Mukulapaloyrttiruukussa on yksi taimi, pieni vihreä ja kaunis. Onko kellään kuvaa siitä pienenä taimena että voisi varmistua asiasta. Ettei vaan olisi sinitiaiset käyneet kylvämässä omiaan.
Vahdi taintasi tarkasti! Minullakin iti yksi ainoa kauan sitten tässä keväällä, mutta en löytänyt sitä kasvihuoneessa mistään purkista edellispäivänä, kun siellä kyykistelin
Taidanpa hakea yöksi sisälle ettei linnut tai siili käy tihutöitä tekemässä.
Tässä tämä aarre, ulkoilemaan uskallan päästää vain vartioituna.
Voiko tämä olla totta, lisää taimia nousemassa ja mullan pinta kohoilee. Kun piti olla erikoisen huonosti itävä laji niin laitoin kaikki siemenet samaan ruukkuun jos vaikka yksi itäisi. Otin kuvan mutta tuo p-netti sanoo että on liian iso.
Kokeilen nyt kuvaa.
No niin kylläpäs siellä mullan alla kovasti pörhistelläänkin!
Vuoden 2003 siemenketjukirjeestä löysin mukulapaloyrtin siemeniä ja joka kevät olen muutamalla siemenellä yrittänyt sitä idättää. Nyt näyttäisi kovasti siltä, että pari tainta olen saamassa!
Mitkä ovat mukulapaloyrtin parhaat ominaisuudet, oikea kasvupaikka ja käyttäytymisen varjopuolet?
Uteliaana kurkkasin kasvikortistoon,kun en ole aikaisemmin tällaista perennaa kuullut olevankaan. Siellä oli kuvien kanssa jotakin tietoa,voisi sopia meidänkin kuivalle maalle?
kuutamon innoittamana kurkkasin minäkin kortistoon. Hyvä että selasin, sillä mukulaleinikin kohdalla muistin yllättäen, että sain viherpeukalolta sitä viime keväänä. Taas lisää jotain, mitä odottaa
Äkkiä laskien 8 tainta on tällä hetkellä.
Maaliskuussa ulos ruukuissa ulos viety ruukku näyttää nyt tältä. Ekalla kylvökerralla heti hyvä tuuri
Joku vandaali on viime aikoina käynyt öisin mukulapaloyrtin taimien kimppuun. Viime yön tuhot olivat sitä luokkaa että kaivoin ruukun maasta ja se tihutyön tekijä löytyi. Se oli noin 4-5 senttinen tummanruskea ökö, ilmeisesti joku kaksoisjalkainen. Räkättirastaiden kuolemantuomio peruutettu.
Siis tuon näköisiä ovat mukulapaloyrtin taimenoiset. Täytyykin mennä tekemään vertailevaa tutkimusta...
Näistäkin oli vielä yhdeltä syöty juuret pois kokonaan, verso oli irrallaan. Saa nähdä jääkö näistä edes yksi henkiin kun näyttävät olevan niin haluttua ruokaa. Nostin koko ruukun orkideakoppiin hyllylle varjoon.
PELAKUU, HU_HUU, minne olet kadonnut. Pidin siemeniä jääkaapissa kylmäkäsittelyssä kaksi kuukautta ja kylvin toukokuun alussa ruukkuun jota pidän ulkona. Vielä ei ole noussut mitään kasvamaan. Kerroit muistaakseni että sait myös siemensatsista yhden taimen, että on vähän vaikea kasvi lisätä. Muistatko vielä kuinka kauan itäminen kesti. Jospa se on niinkuin pioni , kaksi kasvukautta .
Mietin tässä kovasti, onko joku mun nimettömistä "piparkakkulehtisistä" muuklapaloyrttiä vai ei. Ensin olin yhden taimen nimennyt mukulapaloyrtiksi, mutta tarkempi vertaileva tutkimus osoitti, että mulla on kaksi identtisen näköistä riippakultasateen alkua kasvamassa, mukulapaloyrtti on vielä joko itämättä, ei idä tai itänyt, mutta en tunnista. mielenkiintoista.
Viherpeukalo, miulla on kaksi mukulapaloyrtin tainta. Ainoastaan ne ovat säilyneet 3 vuoden kylvöistä, muut ovat menneet joidenkin herkkusuiden eväiksi. Laitan valokuvan kunhan tuo sade lakkaa.
Kivaa.
Tämän näköinen on viime kesän kylvöksistä ainoa eloonjäänyt, toukokuussa niitä oli vielä neljä talven jäljiltä. Ötökän perhanat konttaa maan alla ja syö sieltäkäsin taimet.
Edellisvuotinen eli nyt 2 vuotta kylvöstä on tämä