Jäi muutamia säkkejä puutarhamultaa sekä havu-ja rodomultaa odottamaan ens kevään istutuksia, ei ehtinyt saada pihaa valmiiksi tälle syksyä. Miten nuo säkit kannattaa säilöa talven yli? Lämpimässä varastossa, ulkona katoksen alla, vai kannattaako mullat kaataa jo maahan?
Missä ja miten säilytätte ylijäävän kylvö tai taimimullan ja käytättekö ylijääneen taimi tai kylvömullan tarkoitukseensa enää seuraavana keväänä? entä kukkamulta?
Sisällä huoneenlämmössä on taviskukkamultapussi (avattu) siltä varalta, että joku äkkitarve iskee. Muut mullat on nyt parvekkeella. Tänä talvena ei ole jäätymispelkoa ole ollut, mutta vaikka jäätyisivät, aion käyttää uudelleen. Ravinteitahan voi nakata multaan, jos epäilee niiden haihtuneen. Luulen, että varsinkin nuo kylvö- yms. mullat säilyy melkein missä vain, niissä kun ei tosiaan ole sitä ravinteiden tarvetta. K
Mä olin säästänyt kylvömultaa parvekkeella niin seuraavana keväänä iski taimipolte. Eli en säästele enää. Jos en muuta keksi, käännän ylijäämät vaikka kasvimaahan.
Kiitos vastauksistanne jokaiselle olittepa vastanneet ahkerasti. Oikein mukava juttu. Tuo päiväysjuttupa oli hyvä huomio. Miten luulen, että niissä ei päiväyksiä olisi ainakaan aiemmin ollut? Ite kun olen huomannut, että säilyttämissäni avatuissa multapusseissa jotka olen sitten (aiemmin) huolella sulkenut alkaa jonkun ajan kuluttua haista ihan selvä home? Oletteko huomanneet sitä tympeää homeen hajua? Se ei oikein lähde multaa pöyhimälläkään. Siksi olen nyttemmin yrittänyt jättää avatun pussin ainakin hiukan raolleen ravinteiden haihtumisen uhallakin ja tosiaan ei ne taida ostohetkelläkään aina niin tuoreita enää olla. Liikkeiten pihoilla trukkilavoilla lätköttävät pahimmillaan vuodesta toiseen. Keväälläkin ostettiin talven jälkeen vielä lumitönkköisestä trukkilavasta puutarhamultaa, hyvä että saatiin ne pussit justiin ja justiin pusseja repimättä edes irti toisistaan ja säkkimullat olivat tietysti sulaessaan ihan lällyjä vedestä. Ei mitään tuoretavaraa ollut sekään. Nuo taimi ja kylvömullat minua erityisesti mietityttää. Tuntuu uhkarohkealta kylvää jo valmiiksi homeelta tuoksahtavaan multaan mutta toisaalta juuri taimi ja kylvömullat ovat aika tyyristä tavaraa.
Toivotaan niin Valtsu… Mutta jos multa on raikkaan, normaalin hyvän maan hajuista niin se lienee ihan käyttökelpoista vaikka olisi vanhempaakin ja tietenkään eihän siinä mitän näkyvää hometta tms. saa olla… mutta kyllä ne ihmeesti kukkakärpäset/sääsket sieltä jaksaa siitä vaikka pussi olisi seisonut varastossa kauankin…kai niiden toukat elävät lepotilassa vuosia.
Haaluilin Prisma js K- raudan kasviosaston multahyllyt läpi eikä kookosmultaa löytynyt.
Googlasin, että Puuilossa on 6 palikkaa jäljellä. Kun sinne pääsin oli hyllyssä 5 kpl BioProffa kookoskuitubriketti 1 L hinta 4,99/kpl. Otin ne kaikki, tulee 30 l lannoittamatonta kasvualustaa.
Nyt ei lennä kukkakärpäset eikä haise kylvömullalle sisällä. Taimimullat käytän hankinylvöihin mm Jaakon villakolle ja sinivaleunikoille.
Viime syksynä alennusmyynnistä ostetut multasäkit ovat kaikki olleet ulkona pinkassa pakkasen armoilla. Harmi, että siellä on myös kylvömultasäkit samassa paikassa, ja varmaan puutarhamultasäkkien välissä kiinni toisiin pusseihin jäätyneinä. Siinä meni se hieno ajatus hukkaan, että minulla olisi kevättalvella käytössä kylvömultaa :D. Ei niitä pusseja sieltä irti toisistaan saa, ennen kuin kevätaurinko sulattaa.
Täällä yksi epätietoinen tiedustelee kookoskuidun käytöstä kasvualustana teiltä kokemusasiantuntijoilta !! Tuleeko lannoituksessa ja kastelussa huomioida jotain erityistä?? Tavallisissa multapusseissahan on lannoitusaineita ainakin alkuajoiksi, niin kuvittelisin. Innostuin niin aamuisesta Valtsun tekstistä ,että kaupunkireissulla ajoin ensimmäiseksi Puuiloon hakemaan pari palkkia nyt ensihätään. Tuossa palkin tekstissä on kyllä mainittu, että kuidun ph-arvo on 6, mutta minulle se kertoo vain sen, että raaka-aine on sopivan emäksinen.
Bilteman kookoksessa on vähän lannoitetta ja käytän sitä taimille, koska mun syksyllä varastoon ostama kasvuturve on jäässä ja hangen takana kasvihuoneessa.
Tuli vielä mieleen näistä kookoskuitupalkeista, että kun ne pitää veteen liottaa, niin siihen lisättävään liotusveteenhän voi hieman lurauttaa kasviravinneliuosta. Palkin ohjeissa lisättävä veden määrä palkkia kohden oli 4 ltr vettä. Ajattelin sitten kokeilla 50 % kasviravinteen annostusohjeesta. Saas nähä miten Juurikin käy.