hyvä siirto, Nuu. Tunnet palstan kun omat ajatuksesi.
Peittämisen olen jo testannut.
Tapa 1: Pistin oikein paljon nurmikon leikkuu jätettä ja sainkin hyviä tuloksia: rikkikset antoi perää, mutta mansikat homehtui. Sain homeen talttumaan vain "kemiallisella sodalla".
Tapa 2: Seuraavana vuonna olin fiksumpi ja käytin katteena olkea. Se oli niin kevyttä, että tuuli vei sitä pitkin poikin, mutta olin sitkeä ja lisäsin olkea. Paksukaan kerros ei riittänyt tukehduttamaan rikkojani.
Tapa 3: Sitten kokeilin muovia. Mansikan taimet oli hävitä kokonaan, sillä vanhaan maahan ei muovia saanut riittävän tiukalle ja se nousi ilmaan sitä mukaa kun ohdakkeet sitä nosti.
Tapa 4: Puuhake sama ongelma kuin ruoholla
Kaikista näistä kokeiluistani huolimatta kateviljely on minusta loisto juttu. Se ei vaan tässä toiminut, koska olin auttamattomasti myöhässä ja päästänyt "rikkamopon karkaamaan käsistä"
Olen siis oikein monella tapaa hyvä esimerkki siitä mitä ei kannata tehdä. Kokeilun iloa tästä on kertynyt ja ehkä myös jotain jolle nauraa -sitten joskus-.
Tämän ketjun alku sait minut kuitenkin näkemään, että kyllä se maa nielee sen minkä on sylkenytkin… siis ne rikat.
Katsotaan nyt minkä aikaa vienee kun ei ole ihan noin aurinkoon tullut kompostia tehtyä kuin Sinipsulla
Mansikalle kannattaa käyttää mansikkakangasta, ei mansikkamuovia, ja sen alle voi ensin laittaa ruohosilppua tai puuhaketta. Olen nähnyt myös sellaisen mansikkamaan missä oli laitettu kaksinkertainen mansikkakangas ja kankaan päälle singeliä. Kivan näköinen ja siitä ei luulisi ihan heti rikkisten puskevan läpi. Oli muistaakseni ensimmäistä tai toista kesää käytössä joten en tiedä miten pysyy vuosien saatossa siistinä, mutta kun mansikkamaan (yksi paririvi mutta kuitenkin) uusinta tulee meillä ajankohtaiseksi, ajattelin kokeilla tuota singeliä. Kivihän myös lämmittää.
hyötyliikuntaa on saatu ja "peltoni" on lähes kasoilla. Tuo homma ei ollut ihan niin paha kuin pelkäsin sillä kangas joka oli alunperin laitettu saven ja mullan sekoamisen estämiseksi toimi mukavana jakajana ja kaikki sen yläpuoliset mullat saatiin aika siististi kasaan ja pelteltyä.
Punaisella epätoivoani edustava rikkaruohovaltaus ja samaan aikaan uutta allasta kasattuna vapautuneelle alueelle… ja siellä takana muhimassa lisää multaa…
Help! Minulla on kasa multaa, jossa on enemmän kuin runsaasti vuohenputken juuria ja ruohotuppaita. Ajattelinkin että lisään kasaan hevonhyvää ja kompostoin koko komeuden. Pääsenkö tällä konstilla eroon vuohenputkesta ja ruohotuppaista? Kuinka hevonhyvä sijoitetaan multakasaan (siis sekoitetaanko mullan joukkoon, vai tehdäänkö jotain hevonhyvä-multakerroksia?). Kaivinkone on käytettävissä joten toteutus ei ole ongelma. Onko hepanhyvän iällä merkitystä? Pitääkö kompostoitava kasa peittää? milloin multaan voi käyttää kasvualustana kasveille?
Viisasta olisi ensin kaivaa pois multakasasta niin paljon näkyviä juuria pois kuin suinkin, pienestäkin palasta lähtevät kasvuun. Jos vaikka koneella kasaa avuksi keräilyssä kääntelisi, sitten talikolla kaivelua, ehkä verkkosiivilä avuksi? Tuoreen lannan väitetään "polttavan" juuret, jospa loput eivät tykkäisi ja kasvaisivat huonosti uutta versoa? Peitettyinä voisi valonpuutteessa kasvaa heikommin uusi kasvu ja helpommin pois nykäistävissä. Ei kuulosta hyvältä levittää tulevaa hyvää kompostilantamultaa kasvupaikoille ja saada vuohenputki kaikkialle....
Juu sillä nimenomaan kyselin, kun en jokapaikkaan halua levittää tuota vuohenputkea. Multa on rakenteeltaan aikas hyvä oloista, joten en raaskisi sitä poiskaan ajattaa ja uutta multaa tilalle ostaa.
Minulla on yksi penkki täynnä vuohenkelloa. Olen miettinyt, että ainoa keino vähentää sitä hetkeksi olisi perkata huolella mullasta muut vähäiset perennat ja hävittää kokonaan tuo penkin maa-aines. Hyvää maata olisi tuokin ja pakko se on metsämonttuun kai kaivaa.
Maan päällehän sitä ei voi jättää, sehän muuten leviää mettään, kuin kulovalkea. Tuskin tuokaan kompostissa tuhoutuu, juurissa taitaa olla voimaa valovuosiksi eteenpäin vai oletteko onnistuneet? Eihän tuo Vuohenkello muuten haittaisi, mutta se tukehduttaa rajusti levinneenä muut perennat penkissä.
itse ajattelin sen kautta, että tuore hevonp. palaessaan käsittelisi samalla myös nuo vuohenputken juuretkin. Se että toimiiko tämä ajatus, niin en tiedä. ja tähän haluaisinkin kuulla lisää mielipiteitä.
En usko, että vuohenputki häviää kompostoimalla, vaikka olisi kuinka kuuma komposti. Ainoa keino on nyppiä tai seuloa kaikki juurenpalat pois. Siltikin sen ns puhtaan mullan laittaisin ensin sivummalle, että näkee yhtenä kesänä, onko vuohenputki pois. Erittäin vaikea poistettava ja vaatii monen vuoden sitkeäntyön.
Bobbie, en usko, että vuohenkello metsässä leviää, vaan häviää. Se vaatii multaa tai hiekkaa. En ainakaan ole nähnyt tavallisen metsän aluskasvina.
Jos vaihdat mullan, muista reunustaa sivuilta ja alta uuden mullan alue. Vuohenkellon porkkanajuuria on kuitenkin myös penkin reunojen ulkopuolella nurmikon allakin, ja sieltä se kasvaa uuteen multaan.
tarhaleidi multa on mukana, jos kaivaa umpeen juurakoituneen vuohenkello maa-aineksen pois. Taitaisi kuitenkin pintapaakkuinakin metsään levitä. Turvetta, oli tuokin alkuperäinen alusta ja on noin hurjan kasvuvoimaisena siinä viihtynyt. En uskaltaisi riskeerata.
Siivilöimään maata minä en ala. Kuka ostaisi kolmesataa kiloisen vuohenkello möykyn. Jos tulisi suosioon niin jakaisin ruukkuihin ja möisin torilla. Rikastuisinkin vieläpä.
Hevonp:stä kuvittelen, että tämä meidän pihan vuohenkello-turpeemme varmaan äityisi kasvamaan kolme metriseksi.
Kiitos muuten kun hoksautit tuosta rajaamisesta!
Vuohenkellot multineen säkkiin ja mädätät siellä, jokin jemmapaikka pihan reunalta. Tiedä sitten onko siementäneet vuosia sitten, vaikka kukinnot olisi nyt katkottu.
valtsu olen itsekin miettinyt tuotakin vaihtoehtona mullan mahdolliselle jatkokäytölle täytemaana. Vaan perennojen erotteluun tarvisi järjestää talkoot.
Vuohenkello on ongelmajätettä, kun on täysin väärässä paikassa valtautuneena. Kamala on tukehduttamaan muut kasvit. Silloin kun vuosia sitten sain lahjaksi tuota rusopäivänliljojen kyytipoikana en tajunnut mitään perennoista. Vieläkin täys oppipoika.
Innolla istuttavat tuota kirjovuohenjuurtakin penkkeihin. Vaikka on ihan nätti, vaan mites siitäkin eroon pääsee, jos on vähäkään yhtä juurevan sitkeä kuin alkuperäislaji.
Kirjovuohenputkea tarkoittanet Bobbie? Itselläni on ollut tuo kasvamassa jo useamman vuoden eikä ole minusta ollut riesaksi leviävä.
Päätin ny kuitenkin tehdä kompostointikoe-erän tuolle multakasalle, jossa vuohenputki lymyilee. Eli erittäin rajatulle alueelle teen voimakkaan hepankakalla höystetyn kompostiauman ja toivon parasta nähtäväksi jää, että mitä tuleman pitää. Multa tulee jäämään muutenkin kompostointialueelle, joten jos vuohenputket jatkaa mellastusta niin voin jatkaa taistelua sitä vastaan edelleen. Meillä on tuota vuohenputkea näillä kulmilla toosi paljon, joten tästäkin syystä kiinnostaa tehdä vähän testiä, että kuinka siitä riesasta pääsisi eroon valikoiduilta alueilta.
Olen kirjoittanut ja kysynyt kokemuksia tässä ketjussa kesällä 2011. Tuolloin kaipasin tietoa missä ajassa olette saaneet rikkikset kompostoitumaan. Nyt voin todeta että sama kasa on yhä pihalla. Ei siksi, että olisimme laiskoja levittämään multaa vaan se vaan yksinkertaisesti vie aikaa saada rikkikset hajoamaan. Olen joka kesä käynyt avaamassa suojat ja todennut että antaan olla vielä seuraavaan kesään.
En kerro tätä siksi että haluaisin epäillä muiden puheita vuoden hajoamisajasta, vaan siksi, että on hyvä varautua erilaisiin aikoihin. Vaikea sanoa miksi se on ottanut näin kauan, mutta ehkäpä tästä on jollekulle hyötyä, että hitaasti hyvä tulee tässäkin.....
Itse ongelma kohta on muuttanut muotoaan tuosta.
Mullansekainen aines ei lähde niin hyvin kompostoitumaan kuin pelkkä elävä, typpeä sisältävä aines (siis kasvijätteet). Lämpötila ei nouse eikä hajoamista tapahdu.
Toisaalta jos kasa on peitetty auringon valolta ja rikkikset eivät pääse yhteyttämään, niissä ei ole elinvoimaa vaikka kasvien kuidut olisivat jäljellä. Siemenet toki säilyvät elossa vuosikausia.
No siinä se selitys siis on. Multaa kasani sisältää rutkasti. Ehkäpä heitän sen kompostiin, missä on sitä muuta ainesta enemmän. Kiitos tiedosta.
Varsinaista multaa ei kannata laittaa kompostiin juuri ollenkaan, se pysäyttää kompostointiprosessin.
Mitäpä jos tekisit Nablan tavoin testin KitiCNatic, muovirasiaan multaa, kastelu ja katsot mitä kasvaa?