Mummonpalsami, Impatiens balsamina

Apua! Olen koko ajan ollut siinä käsityksessä, että palsami on puolivarjon - varjon kasvi, mutta nyt luinkin, että haluaa aurinkoa. Minulla se kasvoi viime vuonna ihmekukan varjossa ja voi loistavasti. Nyt olin suunnitellut istuttavani sen paikkaan, johon paistaa aurinko ainoastaan aamusta. Pitääkö nyt todellakin muuttaa suunnitelmat ja etsiä siihen toiseen ruukkuun uudet kukat?

Jos kerran viime vuonna on voinut loistavasti, niin miksipä uskoa kaikkea mitä lukee… :slight_smile:

Näinhän se tietysti on. Kesäneilikastakin minulle tiukattiin, että ehdottomasti aurinkoon, ja viihtyi varjossa aivan loistavasti. Taidanpa siis istuttaa ne palsamitkin suunnittelemaani paikkaan ja unohtaa kaikki säännöt :wink:

Minäkin laitoin tänään vasta palsamin siemenet itämään.Impatiens namchabarwensis sinine kukka saa nähdä itävätkö pusissa ei ollut kuin viisisiementä.

Ei kovin pahast onneksi kärsinyt vaikka olikin viikolopun yli postissa meitin kukkaset. tämmöinen kukka on minulle tullut kukka anppeli Impatiens repens monivuotinen. laitoin tänne kun en ollut varma mihin kuuluis laittaa. käsittääkseni on sisäkukka jota kesäisin vois kasvatella myös ulkona. vai olenkohan ihan hakoteillä,oikaista saa jos olen hakoteillä kukkasen suhteen.

tämmöinen impatiens niamniamensis aloittelee kukintansa nuput ovat aika hassun näköiset koukkunkkainen

Tuohon yläpuolelle tuli muutamia vähän vanhempiakin viestejä johtuen yhden palsami-otsakkeen alla olleiden viestien siirroista sopiviin ketjuihin. 

Muutosta selvittää ehkä Lainaus kibu…:n viestistä :
"I. balsamina, mummonpalsami, yleensä huonekasvina kaytetty vanhanajan kasvi
I. glandulifera, jättipalsami, se siemenensä kauas linkoava yksivuotinen uhka Suomen luonnolle
I. hawkeri, sateenkaaripalsami (uudenguineanliisa)
I. walleriana, ahkeraliisa
ja jokunen muukin, ei niin yleinen, kaikki kuitenkin Suomessa yksivuotisia"
mm. I. noli-tangere, luonnonkasvi

Toinen lainaus, toisesta kibu…:n viestistä asiaa koskien:
"Venla1 (3743 kpl) keskiviikko, 21. heinäkuuta 2004 - klo 0. 27 (yli 5 vuotta sitten)
Tällä viheliäisellä jättipalsamilla, Impatiens glandulifera, ei ole mitään tekemistä huonekasvina kasvatettavan palsamin, Impatiens balsamina, kanssa.
Itä-Helsingin kosteikoista ei kohta muuta kasvia löydäkään, kuin tuota kamalaa rikkaa, jättipalsamia :frowning:

Esoonjokivarressa todennäköisesti rikkapalsami, Impatiens parviflora. Lehtopalsami, Impatiens noli-tangere on melko matala ja kukinta usein huomaamaton. Lisäksi mm. Lohjanjärven ympäristössä lännenpalsamia, Impatien capensis."

vanhaa tekstiä, ajalta jolloin palstoilla oli oikeita asiantuntijoita, eikä meitä arvaajia :wink:

Hyvä Nuu

illis, kyllä ihan kibu…:a on kiittäminen :slight_smile: Huomaan etten ollut tuohon edellisen viestin lainaukseen ulottanut "-merkkiä viimeisen lauseen loppuun kuten olisi pitänyt. Siis loppuun saakka se oli lainausta.

Tässäpä minun kokeiluni palsamista. Siemenenantajan mukaan pitäisi olla kerrottua ja vaaleanpunaista; katotaan, katotaan. Päiväkirjan mukaan kylvetty 21.3., joten kiirettä eivät ole pitäneet

Muistan lukeneeni että myös palsamista pitää poista kuihtuneet kukat että kukkisi koko kesän. Tuli vain mieleen että onko joku kokeillut jättää nyppimättä sillä tuohon on ahkeraliisan sukua ja siitähän ei tarvi nyppiä?

Hei, miten Palsami talvehtii keski-Suomen korkeudella (Vaasa-Kuopio akseli)?  Mulla on keväällä siemenestä kylvetty palsami kukkapenkissä, kauniissa kukassa. Vienkö juuripaakun kellariin? Vai laitanko sen ruukkuun ja sisälle huoneeseen? Vai unohdanko koko jutun?

balsami on yksivuotinen kerä siemeniä niistä jos haluat ensivunnakin kasvattaa niitä,sittenhän on sitä toista lajiketta jätti balssamia joka leviää kun se anpuu siemeniä muuten sekin on yksivuotinen,meillä äitini hävitti balssamin niin ettei ehtineet siementää niin siihen loppui leviäminen.

Yksi mun kolmesta  siementaimesta.

Laitoin tässä muutama päivä taaksepäin kyselyn, että olisiko kellään tulossa sen verran siemeniä mummon balsamistä, että kehtaisin pyytää. Taisi viestini hävitä matkalla jonnekin…siispä laitoin uuden kyselyn! Jotain vaihtariakin saattaa löytyä, Jos tällainen etsintäkuulutettu ihminen täältä löytyy, niin laitapa viestiä:)

Punainen näyttää olevan tämän vuoden väri. Scaleo, kunpa vain muistaisin ottaa siemeniä talteen, kun en kauheasti tuosta tykkää, unohtuu helposti pakkasille.

Minulla olis vielä jäljellä 10 siementä jotka joutais hyvin sinulle jos et vielä oo saannut keltään.
Siis ovat niitä sisä ja parvekkeella kasvatettavia näitten siemenet ei pärjää talven yli maassa.
se on toista lajiketta joka on melkein villinä kasvamassa monenkin pihoilla se on Impatiens glandulifera Royle sitä en suosittele kellekkään .laita yv jos kiinnostaa

Onko kenellä mummonpalsamin siemeniä? Haluaisin kevällä  istutta=) Kun olin pieni,mummolla oli niitä=) Oikein nätti kesäkukka

Just avasin siemenkodan, ei oo kypsiä vielä. Mutta tulossa on, niitä kasvaa mulla joka nurkalla. Tänä kesänä ovat valtavan komeita puskia ja kukkineet upeasti koko kesän. Valkoisia on mulla kaikki.

En ole koskaan nähnyt valkoisia=) Voitko varata  mulle muutamia?