Mummonpalsami, Impatiens balsamina

Mummonpalsami

Tämän olen kasvattanut Mummon Palsami nimellä silmän isku Vanha huonekasvi, helppo kasvattaa siemenestä.

Tässä vielä tällainen kuva

Pitää minunkin pistää kuva kauniista kukkijasta tänne. kukkais pyöritystä Pihalla se viettää aikaansa katetulla terassilla ja näyttää voivan hyvin. Tästä pitää ehdottomasti saada jollakin konstilla siemeniä talteen.

Tämä yksilö on n. 80cm korkea. Tukikeppiä täytyisi varmaan harkita ettei napsahda poikki.

mummolassa oli aina kesäisin isot mahtavat kerrannaiskukkaiset palsamit verannan ikkunalla :slight_smile:

Onpa kaunis.

Minun palsamit pääsivät biojäteastiaan koristeiksi, ihan järkyttävä määrä vihannespunkkeja asettui niihin oleskelemaan.

Minulta kuoli kesälomareissun aikana tuo punainen palsami kuivuuteen surullinen. Yhden vaaleanpunaisenkin jouduin heittämään kompostiin samasta syystä, mutta sainkin kantaa sen takaisin oveneteen kun se vettä saatuaan heräsikin henkiin. naurua Se ei silti ole niin kauniisti kerrottu kuin tuo Jaanan kukka joka on kyllä tosi ihana!

Onpas kaunis tuo Jaana.T:n viimekesäinen palsami.

luulen, että sama kasvi, se vanhanajan palsami, joka kasvatetaan siemenistä.

Ei liotella, ainakaan mun äitini ei koskaan liottanut enkä ole itsekään liottanut. Se että peitetäänkö, on mulle epäselvää.

Se pihassa leviävä iso roisko palsami on sukua mummonpalsamille, mutta ei ne sisätiloissa tai kuistin ikkunalla oikein ole paikkoja vallanneet, etenkään, kun/jos siivoaa kuihtuneet kukat, ettei pääse siemeniä tekemän.

Kyllä, samoin tekee jopa ahkeraliisatkin, olen kokeillut. Poksahdukseen ihan pelästyy.

Juu, eri palsamia on se haisulikasvi joka poksauttelee siemenensä. Itse justiin kylvölautalta taisin saada multiin kaikki palsamin siemenet, muuten olisit saanut minulta siemeniä.

Kolme eriväristä kukki nyt

Tälläine erikoisemman värinen alkoi vasta nyt kukkimaan,tätä väriä ei mulla oo ennen ollutkaan livenä on vieä nätinpi tuo väeitys

Olipas tässä ketjussa kauniita palsameita. Selvisi nyt sitten sekin miksi joku niitä oikein kasvattaa, itse olen yrittänyt repiä jokaikisen pois pihalta, koska se leviää hullun lailla siemenistä, tukahduttaa muut, on puolitoistametrinen, eikä näytä ainakaan meillä miltään. Ilmeisesti juuri tuon mummonpalsamin sukua taisi olla, niin, että pieni varoitus siitä, villiintyy helposti.

Arvatkaapa vaan, ottiko joku onkeensa viime vuodesta. No enpä tietenkään enää muistanut koko asiaa ja kylvin taas palsamit yhteen purkkiin, josta jouduin ne koulimaan. Yhä edelleen murjottavat. Saas nähdä, moniko niistä suostuu enää nostamaan päänsä nätisti ylös ja kasvamaan isoksi kauniiksi kukaksi.

Mulla sama tilanne, kolmea erilaista palsamia kylvin, ja ihan liikaa jokaista. Ensimmäiset sain koulittua, niitäkin oli jo parikymmentä, mihinkähän saan nuo mahtumaan???

Palsamit on nyt tätä kokoluokkaa ja kaikissa on jo nuppuja...

Kerroin aiemmin että kylvin kolmea erilaista palsamia. Kaksi kylvöstä onnistui hienosti, mutta ne yhdet näivettyi pois, liekö syynä taimipolte vai mikä.

Yksinpuhelua täälläkin:

Ainakin neljää eri väriä tuossa eka satsissa näkyy olevan; hentoa vaaleanpunaista, tummempaa fuksianpunaa, oranssimpaa punaista ja valkeaa.