Mummonpalsami, Impatiens balsamina

Korkeaksi kasvaa mummonbalsami. Nyt vasta kukkii, kohta täynnä pikkukukkia, ei paljon vihreätä näy.

3 tykkäystä

Onpa upeita! Minä sain pari taimea ja ne oli todella kauniita, mutta kasvoivat vain noin 30 cm korkeiksi kukkapenkissä. Kukkia oli paljon! Sade sitten lopuksi katkoi ne, olisi pitänyt tukea. Harmi kun en saanut kuvaa otettua.

LehVälle terkkuja:

7 tykkäystä

Myöhässä mulla, kestää pitkään vielä ennenkuin kukkii.

Kiitos Lehvälle tästä! Se pääsi Helsinkiin lapsuudenkotini pihaan. Pidettiin se ruukkukasvina.

3 tykkäystä

LeHVältä saatu:

Oma siemenkasvatus:

6 tykkäystä

Tämä on “koekaniini” aiheesta, ampuuko mummonpalsami siemeniä jättipalsamin tapaan. Nypin kuivuneet terälehdet pois, jotta näen siemenkodat. Kokeen tulos, kaikki siemenkodat ovat ehjiä. Nyt voi ottaa siemeniä talteen, ja jos annan jollekin epäilijälle niitä, voin vakuuttaa siementen pysyvän kotien sisällä.

2 tykkäystä

Tuon olen kyllä tiennyt koko ajan kun olen mummelia kasvattanut kymmeniä vuosia. Mutta hyvä että oikein todistat sen :+1:

Nyt tuli kyllä tuo iso ruukku liian täyteen, on vielä leijonankitaakin täynnä. En tykkää tuosta haalean värisestä mummonbalsamista, pitää olla se tumman punainen, on paljon komeampi.
Leijonankita on myöhässä, vasta toissa viikolla alkoi kukkimaan.

1 tykkäys

Hyvin moni niputtaa mielessään mummonpalsamin yhteen jättipalsamin kanssa, joten siskoltani saamani ensimmäisen mummonpalsamin kanssa halusin todisteen ettei ainakaan leviä sen"pahiksen" tapaan.
Yhden saamani taimen annoin miniän siskolle, se oli kukkinut hyvin ja kasvanut isoksi. Valitettavasti paleltui hallayönä kukkapenkissä.

Ne on hyvin hallanarkoja, peittelin niitä jo toissa viikolla kun oli kylmiä öitä. Yleensä ovat ensimmäiset jotka menevät kun pakkaset tulevat.

Mistä tietää, koska mummonpalsamin siemenet on kypsiä?

1 tykkäys

Siemenkota kasvaa ja alkaa sitten vaaleta, valmiit siemenet ovat mustia.
Voihan jonkun siemenkodan avata ja katsoa, miltä sisältä näyttää.

1 tykkäys