Toivottavasti ei kiinnostus muotoleikkaukseen nyt kokonaan häviä, avaruuteen...
(Great Dixter, Kent Englanti, ihan ikioma kuvani otettu heinäkuussa 2006,
ei tartte kenenkään huolestua, että minun tarvitsisi varastella kuvia... )
Lupasin tuolla vanhalla puolella jossain keskustelussa laittaa kuvia siitä miten meillä havupuita muotoillaan. laitan ne nyt tähän jo aloitettuun keskusteluun, vaikka nämä eivät mitään erikoisuuksia olekaan. aivan tavallisia metsämäntyjä.
Uudet vuosikasvut leikataan noin puolivälistä poikki, niin saa kasvamaan havupalleroita. Kun pallerosta haluaa lähtevän oksan kasvamaan, se vuosikasvu jätetään leikkamatta. Nyt hän haluaa palleroiden kasvavan isommiksi ja leikkaa kaikki.
Tässä leikattu ja leikkaamaton pallero
Tässä vielä muistutukseksi puu, mistä tämä leikkaushalu sai alkunsa.
Toinen puu käsittelyssä. Hän kehotti vielä muistuttamaan, että leikatut versot on kerättävä asiaan ja toimitettava muualle, koska voimakas pihkan tuoksu houkuttelee tuholaisia.
En tiedä tuliko noista ohjeista hullua hurskaammaksi. Aion nyt kasvattaa ihan itse tuollaisen männyn. Yksi männyntaimi on kasvamassa ja siihen paikkaan ei mahdu iso mänty kasvamaan, joten minäkin harjoittelen. Nyt siinä on vielä niin lyhyet vuosikasvut, että en voi leikata.
Aivan mielettömän hyvä idea leikata tavallista mäntyä.Meidän pihalla miljoona pientä ja isompaakin männyntainta.Täytyypä ruveta harjoittelemaan,ei ainakaan kokeilukappaleet heti lopu.Onko teistä kenelläkään jo leikatuista männyistä kuvia.Olisi kiva nähdä millaisia muotoja leikkaamalla saakaan aikaiseksi.
Loistava ohje, meilläkin on monta harjoittelukappaletta pihalla.
Lenkillä näin kartiomuotoon leikattuja mäntyjä. Aika hauskoja ja erikoisia ainaisten kuusien sijaan. Pitää varmaan koittaa käydä (salaa...) kuvaamassa niitä!
Meillä ei juurikaan mäntyjä kasva, mutta kuusentaimia kyllä. Olen leikellyt rantapenkereellä kasvavia pikkukuusia koko ajan kun on täsä asuttu, ja ne on nyt aika hauskoja palloja :)
Poppius,löytyisikö sinulta niistä kuvia.
Höö, no eipä ole tullut kuvattua. Ne ei kyllä ole minkään opin mukaan leikattuja, eikä varmasti ilo oikean muotopuutarhurin silmälle... mutta ihan hauskoja. Pitänee nappasta kuva. Jos ilkeän, hehheh. Ranta on rutikuiva penger, ja kuuset kärsivät erityisesti tänä keväänä aika paljon auringosta ja kuivuudesta.
Kuuset oli muuten jo valmiiksi vähän palleroita kun aloin niitä leikkelemään, koska tuo ranta-alue pidetään kunnossa (säännöllisen epäsäännöllisesti) koska se on tuota kanava-aluetta, niin siinä kasvanutta pusikkoa on raivaussahalla aika huolimattomasti leikelty... ja kuusetkin siitä parinkymmenen sentin korkeudelta joka toinen vuosi ennen kuin me muutettiin tähän ja alettiin itse hoitaa rantaa. Nyt eivät ole tulleet sahoineen meidän tontin kohdalle, kun meidän ranta on siistimpi kuin valtion miesten hoitamat alueet...
Hitsi, miten hieno tuo metsämännystä tehty japanilaisvaikutteinen mänty!
Sapettaa vimmatusti, kun en tuota kuvaa nähnyt, ennen kuin sahasin poikki meidän etupihalta aika hauskan solmurunkomännyn. Patti kuitenkin. Ja jatkuvasti ja kaiken aikaa vetelen männyn alkuja pois kaikkialla pihamaalla. (Solmumännyn voi toteuttaa kiertämällä männyntaimelle jonkin fyysisen esteen ja matkia näin luonnon muovaamia kummallisrunkoisia puita. Eikä meidän mänty ole oikeasti solmussa, vain melkein.)
Mutta tulin tänne etsimään oikeaa neuvoa tietämättömälle siitä, mitä ihmettä oikein tarkasti ottaen tarkoittaa se, että kuusta ei saa leikata kuin vihreään asti. En ole koskaan leikannut kuusia.
Kun kuusen oksa on alkupäästä ruskehtava vähän matkaa ja sitten alkavat neulaset, jotka ovat vihreitä, tarkoittaako tuo leikkausohje sitä, että sinne rungon lähelle asti ei saa mennä leikkaamaan? Mutta jos leikkaa sellaista oksaa, missä on kärjemmässä viimeisin kasvu, voiko sen aiemmankin oksan kohdasta jo leikata?
Siis kaipaan ohjeita kuusen leikkaukseen…
Saan kysymyksiini harvoin vastauksia, kun tapani mukaan kysymys häviää muuhun tekstiin.
Tässä ihan tavallinen kuusi, josta sahattiin latva pois. Sen jälkeen napsittiin ihan sormin ja välillä saksilla kerkät pois jolloin se rupesi kasvamaan näin, ja nyt se on aikas upee
Komia on, totta!
Mahtavan komia! Tuttavan pihalla on saman tapainen, mutta pidemmalti runkoa nakyvissa, ja hieman pienempi, pallomaisempi.
Mitahan 8 metrisesta mannysta tulisi, jos leikkaisi latvan pois? Taitaa olla liian myohaista ruveta leikkimaan ison kasvin kanssa.
On upea kuusi! Miellä on rannassa kaksi pallomaista kuusta, kanavamiehet olivat aina leikanneet ne kun rannasta on ajettu vesakoita pois. Nyt kun me on asuttu tässä toistakymmentä vuotta olen leikellyt niitä lisää (melkein) joka vuosi, ja muotoillut pallomaiseksi. Pitääkin muuten mennä taas leikkelemään piakkoin. Mutta ei ne noin hienoja ole, läheskään!
Sand, mun käsittääkseni kuusesta saa leikata vain tuoreinta vuosikasvua ja siitäkin vain 2/3 (?).
Ruskeaan ei saa leikata missään tapauksessa, koska sieltä se ei enää kasva lainkaan.
Kauniita,kauniita ja niin trendikkäitä, minulla kasvamassa marjakuusi jota pian pääsen muotoilemaan.
Jotenkin kuitenkin takaraivoon on jäänyt eräs luennoitsija joka nimenomann kielsi kotimisten puiden, kuusen koivun…leikkaamisen koska koivun on kasvettava kuin koivu ja männyn kuin mänty, mutta siitä nyt on aikaa.
Niin, minä vaan kysyn, että miksi? Miksi sitten saa leikata ulkomaisia puumaisiksi kasvavia puita? Itse asiassa juuri samaa ihmetteli keväällä jossain puutarhalehdessä joku nuori puutarhuri:)
Se on vaan niitä vanhoja piintyneitä ajatuksia mielestäni - pohjoisemmat puutarhurit eivät voisi koskaan leikata mitään pienissä puutarhoissa kohtuullisen kokoisiksi, kun ei siellä kasva mikään eteläinen kasvi.
Ja kuusiaitaahan on saanut aina leikata, vaikka se kasvatetaan metsäkuusesta - tuo ylempänä oleva yksittäinen tuuhea yksilö on kaunis.