Muotoleikkaus pihlajalle

Jäi avaruuteen... sydän

Ilman muotoleikkausta ei kunnon puutarhaa.. surullinen

Olisiko Ruottin Hanneleella yhtään kuvaa muotoleikatusta pihlajasta?

Hei katajanmarja. Minun kokemukseni mukaan pihlaja on huono muotoon leikattavaksi. Olen kokeillut usealla yksilöllä. Yksi on aika ok, riippamalli, mutta kaadan senkin, kun viereiset puut kasvavat. Pihlaja kasvattaa kovasti oksiaan ylöspäin, eli aina joku sojottaa vaikka monta kertaa kesässä leikkelisi. Muuta kuin riippamuotoa en tosin ole kokeillut.

Hei vaan papula! Ilmeneeköhän luutamaisuutta tai muuta vastaavaa ei toivottua ominaisuutta, jos haluaa pitää pihlajan korkeuden ja latvuston leveyden samoissa mitoissa vuodesta toiseen (onko se edes mahdollista!)? Sitäkin olen jo täällä pentissä pähkäillyt, voiko pylväspihlajan korkeutta rajoittaa leikkaamalla ilman että puun kaunis ulkonäkö kärsisi?

Katajanmarja, pihlaja on yksi niistä puista, mitä en ole nähnyt,
paitsi varrettuna, silloin pysyy tietty muoto.
Itse olen kokeillut yhtä sun toista, pihlajast aolen vain poistanut alaoksia.

Mökkipihalla on 7 v vanha pensasmainen pihlaja. Varsia on muistaakseni 4 ja toistensa kanssa kilpailevia latvoja ja ylöskasvavia haaroja on varmaan parikymmentä. Pituutta on nyt vajaa 3 m. Haluaisin pitää pihlajan enemmän pensasmaisena kuin kasvattaa siitä korkeaa puuta.

Eli miten sitä voisi leikata ja koska?

JussiS; minulla on mökillä samanlainen pihlaja, jota leikkaan kesän aikana ihan miten sattuu. (Näin pakkasten alettua leikkaukset kannattaa jättää kevääseen.) Sen kohdan alapuolelta mistä sitä leikkaat, alkaa kasvaa uusia oksia. Mitä alempaa leikkaat, sitä tuuheampi alaosasta tulee. 

Älä kuitenkaan leikkaa paksuja oksia kuin korkeintaan yhden vuodessa. Jos jokin menee pieleen, ei sitten harmita niin kovasti. Ohuempia oksia voi aika surutta leikellä. Huom! Tällä minun leikkaamistyylilläni menettää helposti kukinnan ja marjat! 

Mielessäni ajattelin, että ehkä pihlajaan voisi soveltaa nuoren omenapuun leikkaustapaa . Jos tämä kaava toimisi, niin kevättalvella sitten oksasakset vaan töihin samoilla säännöillä kuin omenapuun leikkauksessa.

Pihlaja on minusta pihan kauneimpia puita, ja olen tätä yksilöä ( jonka taimena salaa kaivoin naapurin metsästä) talvella verkoilla yms suojellut paremmin kuin "hyötypuitani". Siksi haluaisin leikata sen ns varman päälle sitten kun sen teen. Annan mieluummin puuni kasvaa luonnollisesti, kuin itse tyrin sen kasvun väärällä saksien käytöllä.

Eli meneekö pihlajan leikkaus ihan metsään, jos soveltaa siihen tuttuja omenapuun leikkaustapoja?

nm: Pihlaja on pyhä puu

Ei ihan otsikon aihetta mutta miten meidän kannattaisi harventaa pihlajistoa tontin rajalla. Sitä on noin 3m leveä kaistale noin 30 metrin matkalla isoja pihjalia tiheässä.

Sieltä täältä jokunen vai etureunasta säännöllisesti “ohentaen” kaistaletta? Entä sellaiset “kimput”, kun pihlajaa kasvaa yleensä monta samasta juurakosta? Kaadammeko koko “kimpun” vai voiko ottaa niistä osan ettei se haittaa kimpun muiden pihlajien kasvua?

Kevättalvi varmaan on ajankohta?

Heiska, katso riittävän kaukaa pihlajiasi ja ota vaan väleistä liikoja pois siten, että latvukset näyttävät yhä hyviltä.

Kimput ovat oman aikansa nättejä.

Joo, katso latvuksia, kun paras kaatoaika on keväällä, kun ei ole lehtiä :slight_smile:

Voithan, Heiska, katsella ne nyt ja merkata jollakin nauhalla, niin löydät kaatoaikaan.

Pihlajan, vaahteran ja muiden samankaltaisten leikkaus on vaikeampaa jo siinä että niissä lehtisilmut ovat vastakkain ja siten pitää tarpeen mukaan nuoria versoja leikatessa poistaa toinen silmu jolloin siitä kasvaa uusi oksa haluttuun suuntaan.

Jos nuoren oksan katkaisee silmujen tai oksien väliltä siihen jää kuivuva tappi.

Kiitos, toisen silmun karsiminen olikin tieto jolle löytyy käyttöä!

Hei!
Miten saan kotipihlajan taimestani pylväspihlajan? Taimi on n. 2,5 m. korkea ja siinä on yksi suora runko. Latvuksen oksat ovat vielä ohuita. Pelkään, että puu kasvaa liian suureksi ja varjostavaksi. Poistanko siis uloimpia oksia runkoon asti? Onko tulos pysyvä vai joutuuko myöhemminkin leikkaamaan? Toinen vaihtoehto: latvuksen harventaminen esim. sisäänpäin kasvavien oksien poistamisella. Silloin ei tulisi pylväspihlajaa, mutta latvuksesta tulisi ehkä ilmavampi. Toimiiko? Olisiko jollain vielä jokin kikka, miten voi hillitä etukäteen pihlajan pituuskasvua? Lannoittamatta jättäminen ainakin? Kalkitusta ilmeisesti tarvitsee marjonnan takia. Kiitoksia vaan sille, joka osaa ja viitsii vastata.