Toinen muovitynnyri pihalleni hankittu, tänään, koko 100 L.. Aikomukseni on laittaa se taloni etupuolen seinustan nurkkaan kököttämään ja täyttää vedellä. Tästä on hyvä ottaa kukkien kasteluvesi. Mutta vaikka sen maalaa talon väriseksi, on se silti aikas lailla ruma. NO...
...sain idean koko aamun pähkäiltyäni: jospa kierrän koko tynnyrin ympärille oikein paksua köyttä ja sitten sävytän köyden tummemmaksi. Tynnyrin pintaan pitäisi levittää siis ensin jotain liimaa, jotta köysi tarttuisi siihen tiukasti. Mutta mitä liimaa? Niitä on kaikennäköisiä rakennusliimoja ym., mutta en yhtään tiedä, mitä siihen kannattaisi laittaa? Onkos kellään tähän jotain ehdotusta, niin pääsisin aloittamaan. (Jos ostan jotain pieniä kohtaktiliimapakkauksia, niin niitä pitäisi hankkia ainakin kassillinen!) Ehdotuksia
Sikaflexiä? Sitä saa sellaisissa silikoniruutan kokoisissa samanlaisissa putkiloissa. Meillä sillä liimattiin messinkiset talonumerot kivipintaan kiinni. (En tosin ole varma onko tuo oikea kauppanimi, sillä meillä siitä möhnästä ainakin puhutaan).
Riittäiskö se että liimaat ne köydet toisiinsa eli rotjaat siinä kiertäessäsi vain köyteen sitä liimaa? Niiden kerrosten väliin siis.
Entäs jos paneloisi sen tynnyrin... vaikka ylijäämä seinäpanelilla. Siihen vielä rautavanteet päälle. (Pitäisiköhän sitä panelia liottaa ensin että se kaartuisi... tosin pontti saattaa turvota. Ehkä sen voisi lyödä ponttiin ja sitten sen levyn liottaa ja taivuttaa tynnyrin ympärille ja kaaret sitten pitäisivät hökötyksen kasassa.
Tai joku pajupunosjuttu voisi olla kiva kanssa. Tai metalliverkko johon köynnös...
Memulille tuleekin sitten arvokas tynnyri, sillä ne paksut köydet ovat hävyttömän kallita. Puutarhamessuilla katselin niin metrihinta taisi olla pahimmallaan 10 euron hujakoissa sisal-köydelle.
Kiitos nopeista vastauksistanne! Mutta kun sain päähäni köyttää sen tynnyrin, niin ohitan nuo muut hyvät ehdotukset. Muistan nähneeni Talousmarkassa paksun vyyhden narua, eikä se ainakaan ollut noin kallista! Huh, jos sitä ei ole siellä enää, niin sittenpä vain taas maalaan tynnyrin tylsän ruskeaksi, kansi päälle ja siihen joku roikkokukka. Nopeaa ja helppoa. Ja sikafleksi on tuttua, jota sitten, JOS saan sitä halpaa köyttä, laitan liimaksi. Kiitti kauhiast kaikil vastanneil
Se muuten oli se sisal-köysi siellä messuilla ihan järkkyhintaista. Minä laitoin parvisänkyyn tikkaisiin köydestä narut (siis pystynarut, joihin sitten tuli tikasaskelmat kiinni), eikä se ollut ollenkaan niissä hinnoissa. Silloin hain narun, laiskuuttani, lähimmästä rautakaupasta. (En tiedä onko sisalia, vai mitä, mutta "luonnonnarua" kuitenkin, ettei mitään nailonia.)
Jos joku on kova virkkaamaan, voisi virkata narupussin tynnyriä varten Siihenhän voisi panna vuoriksi jonkin säkkikankaan tyyppisen kankaan. Tai sitten säkkikankaan voisi liimata suoraan tynnyriin.
Mulla on hyvin hämärä muistikuva, että olen jossain nähnyt muovitynnyreitä verhotun pajunvitsoilla ja narulla tehty sidokset. Ei ainakaan maksa mitään, jos itse kerää.
Itse olen maalaillut peltitynnyreitä rännien värisiksi peltimaalilla. Sikakitillä on hyvä paikkailla reikiä.
Hmm, säkkikangas voisi olla hieno ja narua/köyttä vaikka vain muutama kierros vanteiksi. Taidanpa panna korvantaakse. Näinhän voisi "maisemoida" isompia muoviruukkujakin. Virkattu pussukka olisi mahtava, siis jos osaisi...
Jos maaperä ei ole kovin kivinen, kannattaa tynnyri upottaa maahan. Joutuu tietysti kumartelemaan, kun ottaa vettä tynnyristä, mutta kauneuden tähden kannattaa uhrautua.
Ei sitä tynnyriä ainakaan kokonaan saa upottaa, koska vettä ei sitten siitä saisi otettua kannulla kuin siten, että makaisi maassa mahallaan. Kansikin pitää sitten olla, ettei tynnyriin tipu ketä hyvänsä.
Tynnyrin voi piilottaa tällaisen puutarhakeinun istuin osan taakse. Tässä on keskellä saranat joten saa sen sermiksi. Köynnöksiä vaan kasvamaan niin peittää vielä enemmän. Näitä on kirppareilla ja roskalavoilla, jos ei itsellä satu olemaan.
Tuo Sandin säkkikangasjuttu on kyllä oiva... Jos hakisi riittävän suuria säkkejä, upottaisi tynnyrin sinne ja ohuella narulla solmisi tynnyrin suuta vähän kiinni, että jäisi silleen "laskoksille" se säkki... Lopputuloksena semmoinen "joulupukin säkki" -tyylinen vaikutelma? Onkohan ne naapurin pihalla olevat tynnyrit ihan kaatiskamaa, vai onkohan niissä joku panttisysteemi... Täytyypä käydä kerjuulla viikonloppuna.