Murattimikania, Mikania scandens

minä en saanut:-) yhden talven eli kurpitsan antama, mutta toisena heitti henkensä. - (muratti sitävastoin voi hyvin sekä pihalla että mökissä talvetettuna ja varsinkin lasitetulla parvekkeella)

Mistä olette löytäneet mikanian taimia?

Sain ystävältä sellaisen kesällä 2001 tai 2002. Silloin en loppukesällä löytänyt mistään koko kasvia.(että olisin saanut tietoa sen talvettamisesta tms.)

Ainoa mitä siitä tiesin oli että kultarannan parvekkeellakin se kuulemma sinä vuonna kasvoi :slight_smile: Enkä kehdannut soittaa puutarhurille sinne kysyäkseni :smiley:

Seuraavina vuosina koitin löytää sen siemeniä/taimia ja missään ei ollut. Enkä silloin ollut vielä löytänyt netin autuasta avaruutta tälläkin osin.

On mielestäni täällä Kotkassa ollut monellakin puutarhalla mikaniaa myynnissä keväisin. En ole ihan varma, onko joka kevät, mutta usein olen sitä kuitenkin nähnyt myynnissä. Taimet ovat olleet jo valmiita, eivät pistokkaita.

Voin myöhemmin keväällä laittaa pistokastaimen jos haluat. Otan joka syksy latvan sisälle talvehtimaan. Hyvin näyttää talvehtivan myös viimekesäiset viileässä saunan pukuhuoneessa.

Rosmis, ainakin siinä Raision Kukkatalossa oli viime kesänä taimia myynnissä. Itsekin teki sitä mieleni, siksi sen muistan, mutta jätin sen ostamatta, kun ei ollut enää paikkoja mihin istuttaa.

Kiitos teille :slight_smile:

Murattimikania oli ulkona kesän, kohta pitää tuoda se sisälle, talvehti hyvin ikkunalaudalla.

Huoneenlämmössäkö talvetit?

Huonekasvina minä olen m-mikaniaa pitänyt vuosikymmenet, vasta pentin kautta olen hoksannut sitä käyttää ulkoistutuksiinkin.

Iiris-kukka, kyllä huoneessa minäkin talvetin, niinkuin Paulastiinakin.

Iiris-kukka, ostitko mitään ?

Menee ihan pistokkainakin vesiastiassa talven yli jos ei muuten mahdu talvettamaan. Tökkää vain sitten alut kevättalvella multaan.

Pistokkaat olleet jo mullassa vähän aikaa. Emokasvi on vaan niin isossa ruukussa, etten tiedä mihin mahtuisi ja on hieman kärsineen näköinenkin.

Täytyy kuitenkin yrittää. (satues, en)

Tämä kyllä jyrää vieruskaverinsa, joten kannattaa miettiä minkä kesäkukan kaveriksi laittaa

Syksyllä laittamani pistokas ON elossa ja vanhassakin mikaniassa on lehden alkuja.

Tuostahan saa jo monta pistokasta.

Talvetin ison murattimikanian eli hengissä on hyvinkin. Pitkissä versoissa on vihreät lehdet vain päissä, varresta raksin kuihtuneet lehdet ois. Tuleeko noihin varsiin uusia lehtiä vai pitäiskö leikata paljon pienemmäksi? Pistokkaita voi tietysti ottaa, mutta mulle nuo kaksi riittävät hyvin ja haluaisin sellaiset isot kasvit.

Miikokselta saatu kirjava murattimikania on tosi heikossa hapessa. Yksi hyvännäköinen lehti oli mutta sekin tippui kun siirtelin niitä tuolla talvetushuoneessa. En nakkaa vielä pois, täytyy toivoa.

Napsi vaan latvat multaan juurtumaan. Emokasvin pitäisi siitä tuuhentua ja jos ei niin on varalla nuo pistokkaat jotka latvomalla pariin kertaan ehtivät kesäksi hienoiksi.

Mulla on myös elossa, otin ne ulkoa purkkeihin ja mullan altakin pilkistää alkuja, oksissa on jo pitkään ollut lehtiä.

Pitäis ehkä vaihtaa niihin uusi multa.

Tekee paljon noita kuivuneita lehtiä, varmaankin kärsii huonosta hoidosta ;(

Aina ne melkein kuivuu talvella, ainakin miulla. Otan joka vuosi uudet latvoista.

Kiitos, niin varmaan täytyy tehdä.