Mustasilmäsusanna, Thunbergia alata

Täällä on ikinä ekat suskut sirkkalehdillä!

kuva

Siellä ne nyt kohisten kasvaa

Laitoin suoraan tuohon isoon ruukkuun, niin ei tarvitse niiden koulimisia sitten huolehtia. 8 siemenestä 5 iti, tuo yksi näyttää tosin jumiutuneen sirkkalehtivaiheeseen, katsotaan tuleeko siitä mitään. Ja optimistina tuo pajuobeliski tuossa jo odottaa niiden kapuamista....

Mä laitoin valkoista ja kivasti on lähtenyt itämään, taitaa olla jo kaikki itäneitä kahdeksasta. Tilasin Ebaysta vielä yhden sekoituksen, toivottavasti tulee pian.

Toi suoraan ruukkuun istutus on hyvä idea!

Sain työkaverilta mustasilmäsusannan taimia. Kai niitä voi latvoa, kun ne ehtii muuten kasvaa aivan liian pitkiksi ennekuin ne saa ulos?

Jos ne latvoo, niin juurtuuko suskut pistokkaista vai pitääkö latvat suosiosta heittää kompostiin?

Ihan itte siemenestä kasvatin ja son palijon se :smiley:

Oottako keränneet suskista siemeniä?
Kait ne lähtee kasvamaan omistaki??

Mustasilmäsussut itävät. Nyt pitääkin jo hyvissä ajoin alkaa päättämään, että mimmoseen tötteröön ne pistäis kasvamaan. Aikaisemmin on aina kerenneet venähtää, ja sitten ei saa menemään miten haluaa. Nyt monituisista virheistä oppineena koulin suoraan lopulliseen kasvatusastiaan. Amppeli on tosi nätti, mutta mihin ihmeeseen sen pistää esikasvatusajaksi? Mulla ei ole mitään hienoja pyramideja, enkä kyllä raski ostaakkaan. Pajusta en osaa tehä mitään muuta ku aitaa (ja sekin on aika hmmm rappioromanttista). Jos hakis sinkkiämpärin, ja siihen tökkis vain koivunoksat pyramidiksi, hamppua sitten tukinaruiksi.   

Minoon kylyvänny suoraan amppeliin.

Miekin olen kylvänyt suoraan amppleihin kun niitä on sit niin hankala siirrellä kun kasvaa roikottavat. 

Laitattako amppelin ikkunaan roikkumaan? Vai mimmoset viritelmät teillä on? Mulla on amppelit tuommosia pajusysteemejä, ja niissä on reiät vähän missä sattuu. Ne pitäis varmaan teipata ensin umpeen ennenku täyttää mullalla. Isojakin kyllä on, että aika rötkyjä olis sisällä ikkunan eessä… Ne amppelit mitä oon keväällä kiikuttanut sisälle, ettei palellu yöllä, oon vaan nostanut ämpärin päälle. Mutta koko talvea ei viitti semmosta kattella. Saattais tulla kotiväeltäkin jo palautetta. 

Mullon kasvivalot

Joo kasvivalot on alkuun ja sit myöhemmin vasta päivänvalolla.

Naru-amppelit on ihan jees, voi purkin kokoakin säädellä.

Siis lisävalo ei ole ongelma, sitä piisaa kyllä kaikille. Vaan amppelin sijoitus, kun vie niin tuhottomasti tilaa. Mulla on tapana kiduttaa pikkupurkeissa kaikkia kylvöjä toukokuulle saakka (paitsi chilejä ja tomskuja). Nyt jos nakkaan amppeleihin 15 mustasilmäsussua, niin alkaa jo sisustus kärsiä sisällä. Pöytätilaa ei löydy, ja ikkunanlaudat on täynnä ja varattu. Jos kuitenkin siirrän esim. yhden lipaston yläkerrassa ikkunan eteen, niin siihen mahtuu kaikki kaksi amppelia. Eikä sitten muuta. Siksi mietin, jos ois isoon ruukkuun laittanut kaikki ja siihen viritellyt tornin. Koko höskä vaikka tuolin päälle odottelemaan ulos pääsyä. Veis  huomattavasti vähemmän tilaa. (Pienempääkään amppelia en voi laittaa, koska mulla kuolee kaikki kasvit kuivuuteen pikkuamppeleissa)   

Pitäisikö näistä mustiksen tötteröistä kypsyä siemeniä?:

Sielä sisässä pitäs olla tämmösiä.

Pitääpä tutkia…

Suskuthan voi myös talvettaa, miulla on joskus ollu amppelissa koko talven muiden sisäkukkien seassa.