Minun yksi taimistani on jo 20 cm pitkä. Latvonko vai mitä teen?
Jos siinä on jo useampi lehtipari niin latvo vaan.
On 3, mutta mistä katkaisen?
Ihan pikkuisen latvasta.
Katkaise sen verran, että latvaankin jää jonkinmoiset lehden alut. Samaan tai omaan ruukkuunsa tökättynä saat uuden kasvin latvoista. Eli jättäisin kaksi paria ja kolmatta ennen katkaisisin.
Tuotapa en ole ennen tiennytkään, että saan uuden kasvin latvaosasta. Kompostiin ovat menneet aikaisempina vuosina. Koskeeko sama sääntö muitakin köynnöskasveja?
Eiköhän se koske lähes kaikkia kasveja. Sen takiahan noita taimia lisääntyy kun yhtään latvomisia ei raaski hukkaan heittää vaan kaikki laitetaan juurtumaan:)
Vieläkö ehtii kylvää mustasilmäsusannaa vai onko parempi ostella valmiina taimena?
Hömppis, omassa Susannapussukassani lukee kylvöajaksi maalis-huhtikuun, itselläni ovat juuri itäneet viimeisen viikon ajan.
Voi apuva!Viime vuonna ostin kaupasta siemenet ja kaikki iti hyvin ja olivat komeat kukat koko kesän.No otin hirveästi siemeniä talteen ja nyt kylvin ne 15.3.Huone on valoisa ja aika lämmin,yli 20 c.
Nyt on 3viikkoa,eikä ainuttakaan tainta näy!?Äsken kävin kaupassa ja ostin siemenpussin ja jo laitoin...saas nähdä,jos ei tule mitään,en ymmärrä.Täytyy sitte syyttää multaa,vaikka huippu hyvää istutus multaa onkin.Vai teinkö jotain väärin?Laitoin kuin viime vuonnakin,että....???Onks muille käyny näin,ettei 100:sta siemenestä idä yksikään..oonkohan kastellu liikaa?kai ne pitää olla kosteita koko ajan?Olisin laittanut kuvan,mut äly ei vielä riitä tähän uuteen systeemiin.Voiko tänne ollenkaan laittaa kuvaa,niin kuin vanhalle puolen?Ymmärsin,että kuva menee tuhon mun jäsen tieto sarakkeeseen???
Syklaami, kuvan lisääminen tänne on helpompaa kuin vanhalle puolelle, kun tämä uusi pienentää kuvan puolestasi:) Tässä puheruudun yläpalkissa viimeinen kuvake - tuommoinen vuoristomaisema - avaa kuvanlisäysruudun. Kokeile...
Itselläni meni kai neljä-viisi päivää kylvöstä siihen kun ensimmäiset pilkistivät mullasta. Siemenet ovat toissavuotisia kaupansiemeniä. kahdestatoista semenestä on itänyt tähän mennessä kymmenen. Itselläni tuntui olevan ongelmana se ettei taimet meinanneet päästä irti siemenen kuoresta, jolloin toinen sirkkalehdistä menehtyi tai sirkkalehteen jäi suuri musta läntti. Hyvin kuitenkin ovat pärjänneet yhdelläkin viallisella sirkkalehdellä.
Mulla jäi myöskin se siemenen kuori aika monen sirkkalehden päälle, mutta mä puristin varovasti reunoista ja kuoret irtosi. Mulla iti keltaiset mustasilmäsusannat kolmessa päivässä, valkosilla meni päivä tai pari pidempään. Nyt on jo aikamoisia roikaleita, ja ensimmäiset oikeat lehdet ovat jo kasvamassa (itivät 25.3.)
Kiitos vastauksista.Alan olla sitä mieltä,että ovat mädäntyneet,kun tongin purkkeja,en löytänytä yhtään siementä.Mytta nyt mä lähetän kuvan viimevuotisista,joita tuli 2 pussista aika paljon.Minulla oli myös Ruusupapua joka oli myös aivan mahtava.Kukat 20-30cm.Sain siitä myös siemenpapuja aivan hirveästi...saas nähdä itääkö ne,kunhan sen aika tulee...Katsotaan nyt mihin tää kuva menee????
Hyvinhän se kuva tuli.Ensin ruksasin että lähetä kuva normaalikokoisena..eipä mennytkään,vaan sanoi sen olevan liian iso.Sitten lähetin ilman ruksia ja perille tuli.
Nyt mä innostuin niin et lähetän sen Ruusupavunkin jos joku on kiinnostununt nopeasti kasvavasta
köynnöksestä.
Upeat kuvat! Voi kun mun susannani olis ens kesänä edes puolet tuosta!
Syklaami, muistatko yhtään montako taimea laitoit tuohon ruukkuun kasvamaan. Kasvattelen Sussua ensimmäistä kertaa ja pähkäilen kuinka tuuheaksi kasvavat. Jos latvoo taimia niin pitäisi tulla tuuheita kuulemma, mutta kuinka hyvin haaroittuvat ilman latvontaa...yhtä pähkäilyä tämä taimikasvatus
Viime kesänä siihen entiseen pyykkikoriin istutin 6 tai 9 mustasilmäsusannan tainta ja kyllä minä olin tyytyväinen. Korin läpimitta on ehkä noin 40 senttiä. Toki kesäkin oli hyvä kaikin puolin. Jopa liiankin hyvä. Tueksihan laitoin joitain keppejä ja huipuksi risuhässäkän.
Käytin siis vanhaa harvaa koria, jonka vuorasin sisältä mansikkakankaalla. Kukinta oli tosi hurja.
Olen uskollisesti moneksi kesäksi kasvatellut taimia myös tästä lajista, mutta olen ne aina istuttanut ulos suoraan maahan ja varmaan liian vähäisen kastelun ja heikon mullan takia ne ovat olleet lähinnä kituvan näköisiä.
Minulla oli ISOT ruukut 2 kpl ja laitoin kumpaankin 1 pussin taimenet,ehkä n. 10 centin välein.Olivat ehkä vähä liian tiheästi,mutta en latvonut niitä ollenkaan.Tässä vielä parempi kuva ruusupavun kukasta.
Jos minä latvon mustasilmäsusannaa, niin lähteeko se latvapistokas kasvamaan?