Latvapistokas istutetaan kosteaan multaan niin että lehtihangan kohta jää mullan alle. Pitäisi lähteä kasvuun.
Kiitos Kurpitsa.
Ylimääräisiä taimia kellään? Jos sinulla on valkeakukkaisen susannan ylimääräisiä taimia olisin kovasti kiinnostunut sellaisesta. Hölöttele vaikka jos löytyy.
Luin jostain, että mustasilmäsusannaa ei välttämättä tarvitse latvoa, se hidastaa kukintaa? Pitääkö paikkansa? Oletteko aina latvoneet. Omani, valkoinen ja keltainen, ovat hyvässä kasvussa, enkä ole latvonut. Mahtaako kasvaa vain yhtä pitkää vartta?
Minä hauan kuvia tuosta pyykkikori viritelmästä! Miten se teit,millainen kori? Varastossa pitäisi olla yksi kori käyttämättä
Suskirouva sitten itää paukahti nopeasti ja täydellisesti ja minulla on nyt n. 15 honteloa vartta päässään kaksi sirkkalehteä - ehhh, mihinkähän saan kaikki kaunottaret kasvamaan ennen kesää
Kilppu kyseli kuvaa pyykkikorista, tässä olisi yksi ehdolle. Rivat ovat tallella.
Suskit laitoin heti itämisen jälkeen isoon syvään ruukkuun ja yksinkertaisen tukiviritelmän ympärille.
No olipa harvinaisen fiksua istuttaa suoraan ruukkuun.
Istutin ensimmäistä kertaa mustasilmäsusannia. Saa nähdä mitä niistä sitten tulee. Alku on ainakin lupaava.
Pitääpä vielä testata toimiiko....
Miltä teidän mustasilmäsusannanne näyttävät tällä hetkellä? Minun on aika honteloita ja toiset ovat suht pitkiä jo. Vaikka katkaisin toisista latvan, niin eivät vielä ainakaan ole haarautuneet. Miten ihmeessä saan ne istutettua sitten joskus ulos ja parvekelaatikkoon, kun ne katkeavat niin hemputin pienestä? Tukikepit on ja ne kiertävät jo niissä. Pitäisiköhän taimia vähän "ulkoiluttaa", kun ne ovat sisällä ikkunan edessä?
(Niin, tai älkää sittenkään laittako kuvia omistanne, sillä sitten olen taas suu "tötteröllä", kun näen teidän hienot kasvinne, ja kateudesta vihreänä.) Kertokaa sillä tavalla varovasti, miltä ne tällä hetkellä näyttävät ja mitä pitäisi tehdä, jotta minunkin lapsukaiseni alkaisivat kukoistaa.
No en laita kuvia. Yksi on semmoinen 5-senttinen, sen kasvu on ihan pysähtynyt. Sen vieressä on semmoinen 10-senttinen, joka sekin on pysähtyneisyyden tilassa. Mökillä oli viime sunnuntaina kaksi latvottua, ovat alkaneet haaroa, mutta pienesti. Ja kaksi semmoista reilun puolen metrin mittaista honteloa käppänää, joissa on muutama hassu lehti. Ja kaikki on samaan aikaan kylvetty...
joskus kun suskit ovat olleet liian honteloita olen hätäratkaisuna joutunut latvomaan heti sirkkalehtien jälkeen. se on aikamoista hakuammuntaa eikä niistä ole takuita että siitä voimistuvat. mutta yleensä olen onnistunut. on tullut monihaaraisia ja tuuheita. ja kyllä se latvominen tuuheuttaa niin paljon että teen aina niin, en tosin heti sirkkojen jälkeen. jos ei kasvaria ole käytössä niin kyllä se ulkoilu ajan myötä vankistaa, joskus tosin kovin heiveröiset taimet palavat karrelle jos jäävät aurinkoon. niinkuin tietysti mitkä tahansa muutkin taimet. ja kasvutauko tuli latvomisen jälkeen kasvarissakin, kunnes taas hiljalleen alkavat kasvunsa. sopiva lannoitus on tietty tärkeää ja suski ei kauheesti kiitä kuivuudesta.
Jonain alkukesänä tässä aivan hiljattain, minulla paloivat mustasilmäsusannojen lehdet äkkipaahteessa, mutta ei mennyt kuin yksi tupsaus, kun uudet lehdet kasvoivat vanhoihin lehtihankoihin. Monesti olen istuttanut myös aivan sairaan rimpulat ja hailakat mustasilmät pihamaalle, mutta ne ovat siitä vaan pinkaisseet oikein näteiksi hetken päästä Tärkeintä on, että juuret pysyvät kunnossa ja muistaa niitä kastella, jos kevät on kuiva.
Laitan kuitenkin kuvan vaikka kiellettiin . Minun suskini kasvavat jo nyt niissä ruukuissa jossa saavat kesänkin luultavasti oleilla, joten siirto-ongelmaa ei tule. Tällaista yksinkertaista pajukeppiviritelmää kummempaa tukea en niille aio laittaakkaan joten rauhassa saavat nyt niihin solmiutua. Latvonut olen ja aion jatkossakin latvoa että pysyvät kohtuullisessa koossa täällä sisällä ollessa. Osaan tulee uudet haarat pari päivää latvomisen jälkeen, toisiin hitaammin, mutta eihän tässä kiire olekaan.
Minullakin on kaikki suskit eripituisia. Kahdelle ei enää pitkä grillitikku riitä, yritin juuri pummata kyytiä Honkkariin, että pääsisi ostamaan niille ruukut. Toisissa sen sijaan on vasta 1,5-2 lehtiparia. Honteloitahan ne on, varsinkin nuo pidemmät. Apua, ruukun alaosastahan tulee aivan hirveän harva, kun ne vaan kasvattelee pitkää vartta ja unohtaa ne lehdet kokonaan. (Ikäänkuin yläosasta sitten olisi odotettavissa tuuheampi. ) Pitää varmaan viedä ulos.
on kyllä mahottoman kehno kuva ja koirakin on päässyt kuvaan(sitä kai yritettykin kuvata) mutta tuossa on kaksi viimekesäistä sirkkalehdille latvottua suskia. ihan ok onnistuivat.
Siinäpä se. Kun sinne suskien juurelle istuttaa muita kukkia, ei honteluus näy. Kiitos, tötterö. Tuon saman keksin viime yönä päivänsinien suhteen, eli aion istuttaa päivänsinet ruukkuun ja samaan ruukkuun sitten jotain muitakin kesäkukkia sinne juurelle. Mutta enpä hoksannut samaa ideaa noudattaa suskien kanssa.
Voi kiitos kommenteistanne, ja siitä, ettette laittaneet komeita kuvianne mukaan. Huomasin itsekin, kun vahingossa katkesi yksi suski, niin lehdet suureni silmissä. Taidanpa tänään katkaista jokaisesta pätkän, jollei kerran ole vielä myöhäistä. Mukavaa kuulla, että toisillakin on eripituisia; osa ei ole vielä ollenkaan ehtinyt kietoutumaan tikun nokkaan, kun toiset on jo latvassa.
Taidan sitten vaan ihan varovasti kopauttaa ne pois purkeista ja istuttaa kepukoineen päivineen uuteen purkkiin. Ja kaljuille juurille jotain komistukseksi, jahka ilmat lämpenee..
(p.s. näkisittepä ensimmäiset kasvattamani kääpiösamettiruusut; suurennuslasin läpi näkee ne parhaiten)