Mustikka ( kangasmustikka ), Vaccinium myrtillus

(Hedelmät ja marjat)

Mustikka eli kangasmustikka on puolukoiden (Vaccinium) sukuun kuuluva kanervakasvi. Mustikka kasvaa tuoreissa kangasmetsissä ja muissa kosteissa metsissä Euroopan, Aasian ja Pohjois-Amerikan pohjoisosissa. Mustikan kukat ovat erittäin hallanarkoja.

Se kukkii toukokuusta kesä(heinä)kuuhun, ja marjat kypsyvät yleensä heinäkuusta alkaen. Suomessa mustikka on toiseksi tärkein kaupallinen luonnonmarja.

Mustikan sininen väri johtuu vahakerroksesta. Marjat ovat tavallisesti harmaansinisen vahan peittämiä, mutta toisinaan näkee myös vahattomia marjoja, joita on kutsuttu mustan värinsä ja kiiltonsa vuoksi terva- tai voimustikoiksi. Vahapeite voidaan myös pyyhkiä pois, jolloin tuloksena on tervamustikkaa vastaava musta marja.

Lähde: Wikipedia

Kävin metsässä keräämässä kaksi sankollista mustikoita. Ovat napakoita ja maukkaita, nyt satoi pari kertaa ja ovat kasvaneet kokoa. Elokuussa keräsin pakastimeen, olivat hyvin pieniä.

Toden totta, mustikka puuttui Puutarhanetin marjoista.

4 tykkäystä

Korpimustikaksi olen ruukannu sitä ihan mustaa mustikkaa kutsua. Niitä on tuossa nurkalla jonkin verran. Sillä taitaa olla aikas monta kutsumanimeä.

1 tykkäys

N.40l tuli kerättyä. Viimevuotisia pakkasessa n.10l. Eiköhän talven pärjää.

1 tykkäys

Reilut neljä sankollista olen kerännyt. Kaksi on pakasteessa, loppusatoa kerään puolukoiden kanssa, mehustan ja pullotan ilman sokeria. 20-15 sankollista vuodessa
Mehuja ei jää koskaan yli.

Reilu tunti 2 sankollista. Kävelyä 10 min ja soutaen lahden yli. Ihan kaikkia en uskaltanut kurotella, tasaisella maalla kasvaa onnettoman pieni.

3 tykkäystä

Pohjosen mustikka on maukkaampaa kun etelän. Makeampaakin.

Oli pakko metsäretkellä kerätä.

4 tykkäystä

Onks puolukkakin siellä eri makuista kuin täällä etelässä ?

En tiedä, en kärsi raakana syödä. Mustikka mahdottoman maukasta ja suurta.

1 tykkäys

Kuulemma tillitkin on paremmat pohjoisessa.

Myös hillat.

Mustikassa tosi paljon kukkia.

Toivottavasti pölyttyy.

2 tykkäystä

Mustikkaa näkyisi tulevan paljon, sekä metsämustikka ja myös pensasmustikkaa.

Tulispa vaan vettä, niin kasvaisi kokoa. :blush:

Metsämustikka on parempi, kuin pensasmustikka.

Eilen Haminassa missä keväällä oli kukkaa paljon ei pölytys ollut onnistunut. Tosi vähän raakileita.

Kohta kypsyy hunajamarja (haskap) hyvin tulee satoa. Viikon kuluttua saa ruveta keräämään.

Eilen huomasin että linnut oli syöneet hunajamarjat. Olin osan ehtinyt itse syödä.

Aikaisemmin kypsyy teillä, onneksi ei linnut täällä hoksaa niitä. Kai niillä on luonnosda tarpeeksi syötävää.

Ihan samoin täällä, ei tuu huikeeta mustikkasatoa.

Mustikat kypsymässä:

5 tykkäystä