Muurahaisetkin ovat jo täydessä vauhdissa.
Alkuperäinen kirjoittaja: Raakki
Muurahaisetkin ovat jo täydessä vauhdissa.
Alkuperäinen kirjoittaja: Raakki
Meillä myös ovat pahimpia tuholaisia. Kun savimaalle laittaa pehmeän multakeon, niin kohta on siinä muurahaispesä. Samoin käy kattamisen kanssa. Mansikkamaa ja omenapuun alusta täynnä niitä mustia murkkuja tai keltaisia kusiaisia. Viime kesänä mies teki minulle kasvilavan ja koko kesä meni taistellessa murkkujen kanssa. Salaatit onnistuivat, mutta porkkanoista ei päässyt ainutkaan pinnalle. Kastelusta huolimatta murkut kuivattivat laatikon mullan.
Kasvimaalla reippaamman kastelun jälkeen mullalla ja hiekalla paranneltu savimaa kuorettui ja muurahaiset keksivät itselleen oivan kohopenkin, jossa oli luja katto. Arvatkaa tuliko montaakaan porkkanaa? Taitavat syödä siemenetkin.
Nyt vähän jännittää tuleeko niitä uuteen kasvihuoneeseenkin. Aion laittaa sinne ne laastiastiastiat, vai mitä ne nyt oli nimeltään. Vieressä olevaan grillikotaan ne eivät kyllä ole tulleet ja siinä on samanlainen pohjaratkaisu, suodatinkangas ja paksu sorakerros. Toivossa on hyvä elää.
Hyvä esimerkki siitä, jos otsikko nimetään monikkomuotoon kirjoitettu tai muuten niin, ettei sitä osata Hakusanaksi laittaa - täällä: Puutarha - Kesäkukat - Taudit, tuholaiset - Muurahaiset on jo pitkään juteltu muurahaisista tuholaisina.
Pitäisiköhän senkin otsikko muuttaa yksikkömuotoon, kun tuo Haku ei vieläkään osaa katkastuja sanoja etsiä?
Tämä muurahainen on joutunut kiipeliin,luonnonlaki vai.
En tunne sotilasmäärien oikeita nimityksiä, mutta ainakin yksi pataljoona on meillä kekomuurahaisia linnoittautunut lämpökompostin kannelle sekä sen eteen. Aseet tanassa ne urhoollisesti hyökkäävät kohti, kun niitä haravalla tiputtelen alas sieltä.
Jos muurahaiset eivät siellä kompostissa ole, niin ripottele kanelia, ruokasoodaa tai kalkkia kulkureitille. Lähtee pataljoona ja toinenkin. Olen tänä vuonna jokusen kerran kokeillut. Kaikki toimii.
Jos ovat kompostissa, niin sitten komposti on liian kuiva ja kaipaa vettä tai muuta nestettä. (Vaikka kai sinnekin voi sitä kanelia ja ruokasoodaa tiputella. Kalkki taitaa olla pieneliölle liian tuhtia kompostissa.)
Voiko noita kolmea laittaa kasvariinkin, homehtuuko Nanikka???
Alkuperäinen kirjoittaja: Salmiakki-
Kasvaristakin minä olen niitä murkkuja noilla häätänyt. Kanelilla ja ruokasoodalla on lähtenyt ihan hienosti, eikä sinne mitään tullut ole.
Kalkkia en laita suoraan kasvualustaan, etteivät kasvit saa liikaa kalkkia, mutta muualle kyllä (minulla on kasvualtaat erikseen).
Meilläkin lähtivät kasvarin altaasta ja sen alta kanelilla ja soodalla. Lisäksi sai vielä vähäksi aikaa hyvän tuoksunkin sinne.
No hyvä täytyykin kokeilla sitten kun ehtii kotio!!!
Alkuperäinen kirjoittaja: Salmiakki-
Ruuvasin tänään kuudella kiiltävällä ruuvilla kouluvihon kokoisen hyttysverkon kompostorin kannen luukkuun, mistä huomasin aamulla kekomurkkujen maantien kulkevan. Vanha verkko oli vain lintujen takia ajateltu ja suurisilmäinen jänisverkko Sitten hakkasin suurella kivellä maassa minua kohti hyökkääviä muurahaisia ja lisäksi vielä kumihanskat kädessä tilttasin niitä sormella kanteen.
Äkkiäkös ne huomasivat kannen etureunassa keikotuskohdan ja siirsivät sille syrjälle oikein moottoritien.
Lämpökompostori on hyvin tyhjä, vain kaksi pussia olen sinne ehtinyt tuvasta viedä tyhjennyksen jälkeen. Samaan aikaan naapuri mullisti liiterinsä kynnykseltä keon jämiä. Hätähän niillä ressukoilla on, mutta ovat niin himskatin sotaisia (Kanelin olen unohtanut, vaikka olen sitä tuvassa tarvittaessa - muurahaisillekin - käyttänyt. Kiitos herätyksestänne, otan taskuun kanelipurkin ja sirotan kriittisiin pisteisiin)
Terve!
Osaisko joku sanoo jotain luonnonmukaista karkotetta muurahaisiin? Pihallamme on joka paikassa keltamuurahaisten pesiä, joka ärsyttää meitä ihmisiä sekä eläimiä. Niitä on mm. kivien alla, nurmikolla... Pitäis myrkyttää koko piha, mutta ei sais aiheuttaa vaaraa muille elukoille, ainakaan isoimmille, kuten koirallemme. Olemme myrkyttäneet yksittäisiä pesiä sieltä sun täältä, mutta aina niitä tulee lisää! Joku konsti olisi tarpeen!
On tullut kokeiltua kuumaa vettä, suolaa ja sitten niitä kaupan aineita. Nykyään olen tyytynyt vain tuhoamaan kepakolla pesiä, ei noista em. keinoista mikään tepsi ainakaan näin lämpimällä rinnepaikalla. Murkut senkun juhlii
Kanelia ja merisuolavettä pesään, ja jos eivät häviä, sitten saavat ollakin..
Hankalimmasta paikasta niiden pesää saa hyvällä onnella vähän siirtymään, kun toistuvasti häiritsee pesien rauhaa vaikkapa kastelulla aurinkoisena päivänä, jolloin ne eivät tiedä varautua sateeseen. Myös toistuva munien viskely (muurahaisten munien siis) on hyväksi koettu konsti vähäksi aikaa.
Keltiäiset ovat niitä hankalimpia, koska ne ovat niin äksyjä. Parhaiten pärjää niiden kanssa, kun pihatöissä käyttää hanskoja ja aina pitää kenkiä jalassa
Millähän saisi tuhottua muurahaiskommuunin, joka majailee talon seinän sisällä? Tunkevat sieltä pienestä kolosta seinän ja katon rajasta sisään.
Baygon-jauheesta tehtiin nestettä suihkupulloon, mutta se tappaa vain ne yksilöt jotka ovat suihkutushetkellä näkyvillä. Pitäisi löytää joku aine, joka tuhoaisi koko pesän. Seinääkään ei huvittaisi alkaa purkamaan
Niin ja tosiaan kulkevat vain seinällä ja katossa, eivät tule lattialle asti ollenkaan.
Voi ei! Sinäkin olet joutunut murkkujen hyökkäyksen kohteeksi. Mitä murkkuja ovat? Ovatko niitä isoja hevosmurkkuja, jotka syövät seinän sisään käytäviä ja tekevät tuhojaan?
Jos asut puurakenteisessa talossa, niin paikallista pesä (tuntuu käteen lämpöisemmältä kuin muu seinä, ja niiden edestakaisin ravaaminen kuuluu, joten pesän kohdalla on enempi rapinaa kuin muualla), poraa seinään pieni reikä, ja suihkuta sitä Baygon -spraytä sinne PALJON. Lisäksi, ripottele sitä jauhetta niiden kulkuväylille. Jos ovat hevosmurkkuja, niin niillä on pesä seinässä ja toinen maassa. Etsi maapesä ja eristä talo siitä ripottelemalla sitä murkkumyrkkyjauhetta talon ympärille. Voit yrittää hävittää myös sen maapesän.
Ovat ihan pieniä mustia sokerimuurahaisia. Porailemaan en taida ensimmäisenä ruveta, kun ei ole oma talo tai kämppä, mutta tosiaan siitä kolosta, josta ne liikkuu ollaan koitettu ruiskuttaa myrkkyä. Tarvitsee koittaa toisen merkkistä vielä.
Toisaalta sain vinkin, että laittais pahvista pienen "hyllyn" siihen kolon alle seinään ja siihen hiukan sokeria ja baygon-rakeita (mahtaisikohan tuo meidän baygon-jauhekin toimia?), joita ne sitten vievät pesään ja kuolevat.
Huhhuh, kun oikeen karmii ajatus muurahaispesästä seinän takana. Ja on muuten meidän makuuhuone vielä tuo alakerta...
Ahaa! No hyvä että ovat vaan sokerimurkkuja. Niiden pesä tuhoutuu aika yksinkertaisella konstilla:
Jauhemaista muurahaismyrkkyä laitat siihen koloon ihan jauheena. Älä sekoita veteen. Ne tepastelevat siinä jauheessa, vievät sen jauheen pesäänsä jaloissaan ja siellä murhaa koko yhdyskuntansa. (Julmaa, niin julmaa)