Muurikello, Campanula portenschlagiana

Ostin tässä jokin aika sitten tämän muurikellon, joka nyt on lopettanut kukintansa. Kasvi näyttää ihan hyvinvoivalta ja mietin että voisikohan sen saada vielä kenties kukkimaan kesää ajatellen?

Mä istutin omani kivikolle. Siellä se on talvehtinut jo vuosia. Kaipa se tänä vuonnakin nousee.

Ai tuo onkin monivuotinen? Mahtaakohan talvehtia Kainuussa?

Kokeile. Jos et kokonaan raatsi, niin pistä puoliksi. Veikkaan kyllä, että sisällä ränsistyy melko nopeasti.
Luulis sen talvehtivan, eikös Kainuussa ole normaalitalvina melkomoisesti lunta?
Mun on kivikolla paikassa, joka on aika kuiva (yllätys sinänsä, kun kivikosta puhutaan...) ja eteläaurinko porottaa armotta koko päivän.

Nyt kun sitä hehkutan, niin tietysti on talvella kuollut...

Ränsistynyt muurikello näyttää aloittavan pientä kukintaa. Kunpa alkaisi jo ilmat lämmetä niin voisi istuttaa ulos.

ostin pieniä muurikelloja parvekkeelle vähän aikaa sitten ja ne näyttää nyt tosi huonovointisilta.. en tiiä johtuuko siitä että olisin kastellut liikaa vai liian vähän mutta kukinnot vaan kuolee pikkuhiljaa jopa pienen pienet nuput.. jos joku osaisi vaikka neuvoa mitä niille tekisin..

niin ja kukat ovat muuttuneet vaaleiksi vaikka liloina ne ostin no-jaa onko ne voinut paleltua ulkona? kun yhdeksi yöksi jäi ulos.. pakkasta ei kuitenkaan ole ollut..

Eiköhän ne ole vaan järkyttyneet muuttamisesta. Ilmaston ja lämpötilan vaihdos on melkoinen. Aurinko ja tuulikin tekee varmasti osansa.

Runsaskukkainen, kesä-heinäkuussa kukkiva muurikello sopii istutettavaksi kallionhalkeamiin, laattakivien saumoihin sekä reunakasviksi kukkaryhmiin. Muurikello viihtyy aurinkoisella sekä puolivarjoisalla paikalla ja muodostaa kasvaessaan tuuheita mättäitä. Kasvukorkeus on 10-15 cm. Talvenkestoltaan melko kestävä.

Viime kesänä (vai toissakesänä?) tosi paahteiselle ja kuivalle maalle istutettu muurikello on mukavasti levinnyt ja nyt hyvin elinvoimaisen näköinen. En suojannut talveksi mitenkään, mutta lunta siinä päällä tietenkin oli.

Vielälisäämuurikellosta::
Talvenarka ja vaatii vähälumisilla paikoilla suojauksen. Kasvualustaksi sopii ravinteikas hiekansekainen savimulta. Jos alusta on runsassavinen, pohja on syytä salaojittaa karkealla soralla. Pitkinä poutakausina on läpäisevässä maassa kasvavaa kasvustoa kasteltava säännöllisesti. Kasvupaikan on oltava aurinkoinen tai puolivarjoinen;

Mulla on ollut muurikelloa ja muitakin matalia kellokukkia lounaan puoleisissa parvekelaatikoissa pelargonien, petunioiden yms. välissä. Kastelin vasta kun lehdet meni suppuun, multa oli ikivanhaa, vain pelargoneiden kohdalla uutta.

Pikkuinen muurikello:

Viime syksynä nostin yhden pätkän ikivanhaa kukkapenkkiä ylös, ja vähän muuttelin sitä. Keväällä ihmettelin, että mikä ihmeen töppäre siinä nurkassa kasvaa. Odottelin ja ihmettelin, kunnes eräänä kauniina päivänä se pukasi sinisiä kellokukkia, ja sitten muistin...olin saanut joltain tuliaisiksi muurikellon ruukussa, ja syksyllä tökkäsin sen vaan maahan. Ajattelin, että kävi miten kävi. Se talvehti, ja nyt siellä siis on sellainen minimuurikello, aika hauska tapaus. Ja on kasvattanut viereen vielä minimmän muurikellon...oikea nukkekoti kukkamaa.

Pari viikkoa sitten saatu muurikello alkaa nuupahtamaan sisätiloissa. Miten olette saaneet tuon selviämään kevääseen ja ulosistutukseen saakka? Nyt se tosin on kuivatushoidossa, kun sillä on ollut ilmeisesti liian innokas kastelija :smiley: Aurinkoa sen ilmeisesti pitäisi nytkin saada? Olisikohan länsi-ikkuna sille sopiva paikka? Vai jopa etelä? Tosin nyt on ollut pari pilvistä päivää niin, ettei ilmansuunnilla ole ollut juuri merkitystä.

Onko kokemuksia muurikellon/muiden kellokukkien jakamisesta? Sain mieheltäni eilen muurikellon kauppatuliaisina. Minulle aivan uusi tuttavuus, mutta googlaten löytyi. Jos säilyy kevääseen saakka hengissä niin pääsee kivipenkkiini. Mielelläni vaan jakaisin sen kahdeksi tai useammaksi yksilöksi.

kyllä niitä voi jaka… siis jos ovat sellaisia kelloja, jotka ovat monivuotisia… eivätkä vain kaksivuotisia!! Tosin en kyllä suosittele jakamaan sitä heti ensimmäisenä vuotena… istuta ja anna vahvistua vuosi ja jaa vasta sitten… =O)

Nyt on kevättä rinnassa! hymy Tällaisen muurikellon toi ukko kauppareissu tuliaisina. Johtunee varmaan siitä, kun naisten päivä pääsi siltä unohtumaan...

Mitenköhän tämän saa säilymään hengissä kevääseen asti, että pääsee pihalle istuttamaan?...

Osaako kukaan kertoa, että voisiko tuosta ottaa pistokkaita juurtumaan, että näitä ihanuuksia saisi kesäksi enemmänkin? hymyä

Muurikello löytyi itsellekin keittiön pöydän piristeeksi kaupasta tänään. Ei kylläkään ole puutarhaa minne istuttaa, joten kestääkö pitkään sisätiloissa? Tai eteläisellä parvekkeella?

Siis ihania. Olen jo kauan haaveillut tuosta muurikellosta perennana, kun mulla olis niin hyvä paikka sille. Voisin kuvitella, että flotkastuu nopeasti liian lämpimässä jos tähtää siihen, että säilyy kesään asti ulos laitettavaksi. Kyllä niitä mun mielestä voi pistokkaasta juurruttaa.

Ostin jonain vuonna näihin aikoihin muurikellon ja sain sen säilymään kesään asti sisällä. Ilman mitään poppaskonsteja. Sit kun säät sallivat niin ulos vaan kasvamaan.

No miten sitten kävi talvella? Asutaan näin samalla vyöhykkeelläkin niin onko kestävä ja suojaatko talveksi?