Suunnittelen muuttoa kera usean kymmenen viherkasvin. Oiskos kellään käyttökelpoisia vinkkejä miten rakkaat kasvit sais pysymään elossa perille asti ja niin että ne kärsisivät reissusta mahdollisimman vähän.
Mukaan lähtevät mm. jukka, pullojukka, kultaköynnös, rahapuu, laikkuvehka, kaktuksia, bougainville, tuoksutraakkipuu, anopinhammas, palmuvehka, ruokotraakkipuu, rönsylilja ja apostolinmiekka..
Useampaa on parikin kappaletta ja osa on aika isoja, vaikkeivät mitään mahdottoman kokoisia. Matkaa tulee kertymään useita satoja kilometrejä ja vähän epäilen että autokin saattaa olla aika viileä. :(
Käy ensitöiksesi ostamassa iso paketti talouspaperia Itse selvisin isojen traakkipuideni kanssa talvimuutosta niin, että hellästi käärin ja teippailin latvukset ylös löyhään suppuun talouspaperilla ja sitten monta kerrosta sanomalehteä ja kaikki suojattu vielä muovikasseista teipatuilla muoveilla. Isommat joutui kanssa olemaan muuttokuormassa mutta selvisivät vaan parin tunnin pakkasesta tällä konstilla ihan hyvin, kun en todellakaan säästellyt sitä paperia. Pienemmät paketoin vaan paksusti normaaliin kukkakauppatyyliin ja ne kulkivat sitten suhteellisen lämpimässä henkilöautossa muuttoapulaisteni sylissä. (itse tietenkin kannoin kaikkein herkimmät…)
Mitä kauemmin niiden pitää kylmässä selviytyä niin sitä paksummin paperia.
Vielä ne paperiin käärityt kannattaa yrittää pakata pahvilaatikoihin, siten että kansi menee kiinni. Näin saat menemään näppärämmin muuttokuormaan, kun ne kukkalaatikot saa päällekkäin. Mutta silti varovasti, varovasti…
Huh. Onnea Josalle ja Josan kukille! Olisi kätevää, jos teillä muuttaisi jokin vuodevaatelaatikon tyyppinen, johon voisit panna kasvejasi makuulle niin vierekkäin, etteivät pääsisi pyörimään. Ja jos paperi loppuu, pistä vanhempia lakanoita tai pyyheliinoja lisäkääreiksi. Saahan ne pestyä perillä.
Kuinka kylmä on liian kylmä? Nythän ei välttämättä ole pakkasta, mutta entä jos on vain pari astetta lämmintä? Millaisessa lämmössä kukkia voi vielä siirrellä ulkona?
Uni, hieno idea, nyt ostamaan talouspaperia ja hamstraamaan sanomalehtiä (eilen meni kyllä juuri jotain keräykseen, äh).
Trigona, noista kukista aika harva on enää pahvilaatikkoon mahtuvaa mallia, mutta kyllä nuo mitkä mahtuu olisi tosi kätevä pakata niin.
Sand, toivoisin kyllä että omistaisin vuodevaatelaatikon, mutta eipä ole tässä taloudessa sellaista Lakanat ja pyyheliinat voin mielihyvin käyttää tähän tarkoitukseen.
Voiko kukkia siis laittaa kyljelleenkin vai kärsivätkö siitä? Voiko kukat pakata jo edellisenpä päivänä ennen lähtöä?
Olen vähän suunnitellut, että jos pakettiauton keskelle saisi rakennettua kukkasaarekkeen niin, että pohjustaisi sen matoilla ja vastaavalla eristävällä ja sitten kukat, joista jokainen kääritty erikseen ja mahdollisuuksien mukaan pakattu vielä pahvilaatikkoon, ja siihen kaiken päälle peittoa, lakanaa ja yms. Onnistuiskohan?
Oiskohan siitä mitään hyötyä jos sisälle sujauttaisi kuumavesipulloja - vai meniskö se jo naurettavan puolelle? Taitavat jäähtyäkin aika nopeasti…
Muuttokuorman lastauksessa on kullakin lastaajalla omat pinttyneet tapansa. Raskaimmat kannetaan yleensä ensin alle ja niiden päälle lastataan sitten mitä milloinkin. Jos on muuttomiehet kantamassa, on turha piipittää, että tuossa on kukkia ei saa jättää alle tai pihalle...
Vie itse henkilökohtaisesti ne kasvit paikoilleen ja koita pitää jöötä. Telkkarista ja musiikintoistolaitteista viis.
Niin ,ainoa este kyljelleen laittamisessa minunkin mielestäni on se, että multa pakkaa rapisemaan ruukusta pois.
Minä pakkaisin (ja taisin omassa helmi-maaliskuisessa muutossani niin tehdäkin) jo edellisenä iltana niin paljon kasveja kuin mahdollista. Heitin pois sellaiset, joista ei niin väliä ollut, tylsät tai huonokuntoiset tms. Aiemmin yritin pienentää kasvejani jakamalla ja antamalla jakotaimia pois. Pitkät köynnökset voi laittaa pistokkaiksi, koko pienenee niinkin. Tällaiset operaatiot kannattaa kyllä tehdä jo reilusti ennen muuttopäivää, jotta kasvi ehtii hiukan toipua ennen seuraavaa stressiä.
Kaktukset, madagaskarinpalmu ja muut piikikkäät olivat kaikkein hankalimpia oikeastaan. Ne käärin jokaisen erikseen sanomalehteen ja pakkasin laatikkoon. Niitten sieltä purkaminen olikin sitten tosi ikävä työ.
Kyllä miun kasvit ainakin oli mukisematta yli vuorokauden kaikissa kääreissään. Huonekasveille usein alle 15 asteen lämpötila on jo liian kylmää jos se jatkuu liian pitkään, mutta onneksi niiden ei siellä autossa tarvitse olla muutamaa tuntia kauemmin?
Tuon mullan ropisemisen ratkaisin itse sitomalla muovipussin ruukun ympärille roskapussin tyyliin… ropisee sitten sinne pussiin mitä ropisee. Korkeimman traakin tosiaan kuljetin tukevalla kohdalla ja vähän kotinarulla lukittuna kyljellään kaiken kuorman päällä ei ollut moksiskaan Pehmeävartiset kasvit ottavat helpommin vahinkoa tietenkin.
Ruukut muovikassiin ja kassi löysästi kiinni kasvin tyveltä. Itse kasvin voi kääriä talouspaperiin tai sanomalehteen, pyyheliinaan tms. tämän hökötyksen päälle vielä muovikassi tai jätesäkki, eiköhän tarkene.
Ihan tulee mieleen että voisi käyttää kevyitä verhoja yms. tuohon talouspaperin tilalle, ja jos verhot likaantuu on ne helppo pestä. Tulisi ns. kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Verhot ja kasvit, eikä tule talouspaperikustannuksia : )
Hain muuttoa varten isoille kasveille valaisinliikkeestä laatikoita, joissa oli ollut lattiavalaisimia. Niissä kulki turvallisesti ja pahemmin paleltumatta tammikuun pakkasissa niin palmut kuin isot kaktuksetkin. Kaktuksista luulin joutuvani luopumaan juuri kuljetusongelmien takia, mutta noissa korkeissa kapeissa laatikoissa niiden käsittely oli helppoa. Eikä katkeamisiakaan tullut =)
Minä olen kanssa laittanut ruukun esim jätesäkkiin ja löyhästi kiini. Sen jälkeen rullannut paketin mattoon, joka eristää kylmää aika hyvin. Ei ehkä niin hyvä tapa, jos lehdet irtoaa herkästi, mutta esim jukkapalmu mulla mennyt näin.
Hyviä ideoita teillä! Pitää harkita mitkä voin toteuttaa, verhoja yms kankaita ei ihan kukkia vastaavaa määrää ole Noita korkeita kapeita laatikoita voisi hakea kaupoista, mikäli vaan saan sen muuttoauton tarpeeksi ajoissa… Matkaahan tosiaan tulee kertymään satoja kilometrejä joten kasvit joutuvat olemaan autossa ainakin kuusi, helposti jopa yhdeksän tuntia… On siinä niillä kestämistä Eikä sinne oikein voi varmaan tuota hiustenkuivaajaakaan virittää lämppäriksi sinne pakun perään
Meillä on muutto parhaillaan menossa (onneksi voidaan muuttaa useamman päivän aikana, joten voin kytätä milloin olisi mahdollisimman leutoja päiviä) ja onnistuneesti olen jo siirtänyt useamman limoviikunan, kamellian, teepensaan ja viirivehkoja. Jäljellä on kolme isoa kiinan ruusua, ihmeköynnös ja sitruunapuu. Nämä ovat hankalampia mutta ajattelin tehdä näin: laitan kasvien ruukkuun limpparipullon täynnä kuumaa vettä, kieritän kasvien ympäri foliota (foliohan heijastaa lämpösäteilyä takaisin?) ja laitan lopuksi hupuksi jätesäkin. Ajelen autolla sen verran, että se lämpenee ja sitten mahdollisimman äkkiä kasvit lämpimään autoon ja muutto uuteen kotiin.