Myyriksen & Pihamaan esittely

Pitkään olen täälä käynyt ihailemassa muiden pihoja ja ehkä jo uskaltaudun muutaman kuvasen omastakin pihasta laittaa. Pihaa olen alkanut rakentamaan keväällä 2007 eli nyt lähtee kolmas kesä liikkeelle. Suurimmat linjaukset teki kone, mutta suuri homma on jäänyt vielä itsellekkin. Kottikärryt ovat laulaneet 2 kesänä. Esim viimekesänä yhteensä 7 kuormaa erilaisia maa-aineksia (mm multaa, mursketta, hiekkaa & kiviä) siirtyi ihan kottareilla pitkin pihaa naisenergialla. Paljon on vielä pakerreltavaa mutta jonkin verran jo valmistakin. Myyris on vuosimallia -76 ja asustelee Kanta-Hämeessä. Tontti on hehtaarin josta suurin osa on piha-aluetta. Takapihalla on metsämaata joka saa olla luonnontilassa. Tontti on vielä tällä hetkellä tuulinen ja aurinkoinen eli ei paras mahdollinen yhdistelmä kasveille. Mutta laitetaan jorinoitten jatkoksi muutamia kuvia.

Tältä piha näytti keväällä 2007

Nyt rupee näyttämään tältä kasvava kasvi

Eli jotain sentäs tapahtunut tässä muutamassa kesässä.

Vau mikä muutos!!! Upealta alkaa näyttämään sullakin. Muista nyt vaan jatkossakin laitella kuvia, tai oikeastaan ottaa niitä ja sit laitella ;D. Missä päin suomea mahdat vaikuttaa, siis sillain niinku about?

Hyvä ihme kuitennii, mikä hurja muutos ja työ! Kauniit linjat ja tehokkaan näköiset rajaukset. Toimivan tuntuinen :}

Kiitos Tagetes. :smiley: Kuvia varmaan juu tulee napsittua ja niitä laittelen tänne. Ja niitä koneellakin on monta sataa 2 edelliseltä vuodelta. Nämäkin kuvat on viimevuodelta. Kanta-Hämeessä vaikutan eli tässä Riihimäen & Lahden välimaastossa.

Sand, Kiitos myös sinulle. Rajauksissa olen käyttänyt kanttausta ja kiviä ja jossain paikoissa hiekkareunusta nurmikon leikkuun helpottamiseksi.

Kyllä pihasi on aina vaan kaunis ja viimeistelty kukkanen Mukavaa, että tulit tännekin kuvinesihymy, saavat monet varmasti paljon ideoita tiluksiltasi. Ihan olen kade noista viilatuista kivetyksistä ja upeista istutuksista, mutta koitan kerätä itseni...käyn sitten vilkuilemassaihmetys

Kadekadekade… ei vaiskaan, mutta ihailen tarmoasi ja työsi tulosta.

Oho!

Kyllä on kaunista ja voi kuinka tuo jalopähkämö on niin sievä kukkiessaan.

Ihan epäreilua, en näe kuin kauniin tulppaanikuvan, muut kuvat näkyvät vain punaisina rasteina :frowning:

Kaunis kiitos teille kaikille. :slight_smile:

Itse näen pihassa paljon vaan keskeneräisyyttä ja epäkohtia ja pidän sitä vielä turhan lentokenttämäisenä, kun ei kasvit ole kerenneet kasvamaan tässä parissa vuodessa suuren suuriksi.

Harmillista Belgi jottei kuvat näy sinulle. :frowning: Miksiköhän, olen iso kysymysmerkki asian suhteen.

Harmi tosiaankin, nyt ei nähtävästi näy enää se tulppaanikuvakaan :(. Joidenkin toistenkin kuvissa on joskus ihan sama juttu, syytä en tiedä.

Belgi, mikä selain? Tuliketulla pelittää ainakin hyvin.

Myyris on ihan mahdoton tarmonpesä… Mukava “nähdä” sinua täälläkin! ;D

Belgi, itselläni ei aina Operalla toimi kaikki sivustot sitten käytän joko firefoxia. Sillä yleensä näkyy ja toimii kaikki. Joten olisikohan selaimessa tosiaan häikkää?

Kiitos Aronja. Ainoa et tänä keväänä suurin tarmo on mennyt töissä. Tänään alottelin oleskelutilaa laatoittamaan tuonne pihamaalle ja puutarhakalusteet ostin viikolla.

Kun nyt innostun niin kuvia sitten ropisee. Varmaan kyllästymiseen asti.

Nämä kuvat onkin sitten jo tätä vuotta.

Kuten kuvista näkyy niin kivet ovat iso osa pihan rakentamistani. Ja olenkin niitä pihaan ajanut kolmisenkymmentä tonnia. Ja lisänä vielä kaikki mitä pihamaalta löytyi talon pohjien kaivuun yhteydessä.

Niin on kaunista. Kasvit korostuvat noita ihanaakin ihanampia kiviä vasten. Kivet ovat kyllä totta tosiaan hyvä perusta perennoille. Olen laittanut merkille, että monet kasvit hakeutuvat mielellään kivenkoloon tai ainakin lähelle kiveä. Siinä taitaa olla niin lokoisat oltavat.

No nyt näkyy melkein kaikki kuvat, etusivulle jäi muutama vielä piiloon, kakksosivulla näkyvät kaikki. Valitin miehelleni asiasta ja selkisi että on joku päivitysongelma syynä. Kaunis piha, kauniita kiviä ja istutuksia.

Kiitos Memuli & Belgi.pomppivaa hymyä

Memuli, kivet varastoivat hyvin lämpöä niin tuntuu jotta kivien vieressä keväisin ensimmäisenä kasvua aina ilmaantuukin. Meillä muuten vielä tuulinen tontti niin saavat vissiin kivasti suojaakin noista kivistä.

Viikonloppuna sain talon erkkerin päätyä valmiimmaksi. Sunnuntai meni rattoisasti aamusta asti ulkosalla. Sain myös kesäkukkia istutettua.

Tältä näytti perjantaina

Tänään aamulla napsittuja kuvia.

Kesäneilikoiden kamuksi tarttis vielä keksiä jotain.

Oikealla kasvaa hovijasmiketta jonka juurella gladiolukset hyvässä kasvussa, konnantatarta ja reunalla ahkeraliisaa. Toisessa ns pienemmässä kukkapenkissä kasvaa viiruhelpeä, rönsyakankaalia ja tänä vuonna tuskin kukintaa näyttävä aniliininpunainen harmaakäenkukka. Ovat niin pieniä vielä kun esikasvatin ne itse.Taakse sora-alueelle on tulossa leikkimökki. >Tarkoitus olisi vielä tänbä kesänä muurata grilli tuohon yhteyteen.

Taatankurjenmiekka kukkii ensimmäistä kertaa pihassani. Viimevuonna nämä ihanuudet istutin.

Kohta myös kukinnassa mukana liljat ja nyt kurjenpolvi kaverina kukinnassa.

Kun itse laitoin ensimmäisen kuvarimpsuni tänne, valvoja (hei vain Tarleena!) opasti, että yhteen viestiin kannattaa liittää vain yksi kuva. Koska:

"Syy on siinä että sellainen kuva jolla on valtavasti kuvia latautuu pienemmillä koneilla ja taajamien ulkopuolella hitaasti ja siellä voi kuitenkin asua penttiläisiä jotka mielellään katsoisivat galleriaa. Sellainen sivu jossa on 10 viestiä ja jokaisessa vaikkapa 10 kuvaa, latautuu huomattavasti hitaammin kuin 10 sivua joissa on 10 viestiä joissa on jokaisessa 1 kuva. "

Siksi belgikään ei nää nyt kaikkia kuvia, kun tiedostot on liian suuria.

-------------------------------

On nautinto katsoa Myyriksen pihaa. Kauniita istutuksia, upeita yksityiskohtia ja kivillä on saatu näyttäviä ilmeitä. Hommassa on vuodatettu ainakin hikeä ellei nyt ihan sitä punaista. Kamerakin näkyy olevan oikeissa käsissä.

Onpas erikoiset ja hienot nuo kesäneilikkapurkit, nuo kaksi, samanlaista, jotka menevät pyöreän kukkapurkin kylkeen kuin nakutettu. En ole moisia nähnyt ennen, mutta hienoja ovat. Onko ne valmiina ostettuja?

Kaali, Kiitos kauniista sanoistasi ja hikeä on tosiaan vuodatettu tällä pihamaalla. Mutta kyllä se palkitseekin. Kiitos neuvoista kuvien laiton suhteen. Parannan tapani ja vastaisuudessa laitan neuvojesi mukaan. Jos vaan osaisin niin muokkaisin aiemmatkin niin, mutta jatkossa laitan 1kuva per viesti. :slight_smile:

Memuli, Nuo neilikkapurkit ovat betonia ja painaavat ihan tuhottomasti. Just ja just jaksan kotareihin sellaisen nostaa ilman et selkä paukkuu paikoiltaan. Ne on jotain valmishässäköitä jotka anastin siskoni pihalta lojumasta ja hän taas oli saanut ne appiukoltaan. Enempiä en osaa niistä sanoa ja saako tuollaisia mistään. Kasvimaalle nuo ensin meinasin, mutta sopivat laatan kanssa hyvin väreiltään et tulivatkin tuohon laatoitetun alueen vierustaan.

Onpas huima muutos! Ja vieläpä niin lyhyessä ajassa! Itse olen ottanut tavoitteeksi tehdä yhden muutosprojektin kesässä, joten en voi kuin ihailla moista ahkeruutta… Ei siinä lomapäivinä taideta paljon muuta tehdä kuin uurastaa pihamaalla, mutta lopputulos varmasti palkitsee. Ja ainakin yhdeltä työllistävältä pihapuuhalta näytät näiden kuvien perusteella säästyvän: ruohonleikkuulta!