Pääsiäinen ovella.. huomaa hyvin mun aiheista. Laittakaahan narsissitietouttanne eteenpäin täälläkin.
Erikoisempi aloituskysymys: Onko kukaan hyötänyt Thaliaa ruukkuun? Miusta se on niin toivottoman kaunis että silmiä kirvelee, mutta joudun asumaan ilman ulkopuutarhaa niin kaavailen kaikenlaista ruukkuihin sisälle. Miten luulette että menestyisi?
Uni, hyviä kokemuksia narsisseista ruukussa. En ehtinyt istuttaa kaikkia hamstraamiani sipuleja syksyllä, kun se marraskuun talvi tuli. Istutin sipulit ruukkuihin. Olivat maaliskuun alkuun kellarissa, joka ilmeisesti oli melko lämmin. Nyt kauniisti kukassa Narcissus Palmeres ja Sir Winston Churchill. Siihen en harmi kyllä osaa vastata, vaativatko kylmän periodin kukkiakseen.
Mulla on Thaliaa ruukussa lasitetulla partsilla, samoin Mount Hoodia. Ja voi riemun päivää: Mount Hoodit ovat itäneet! Pakko mennä tarkistaan Thalia-ruukkukin tänään. Keittiön ikkunalla mulla on jotain keltsuja tasetteja punkemassa vihertävää kärkeä esiin. Eivät ehdi pääsiäiseksi, mutta ei sen väliä. Luulin noiden tulevan kahdessa viikossa valmiiksi kuten joulukukaksi kasvattamani valkoiset narskut.
Ohhoo! Täytyypä sitten itsekin uskaltaa kokeilla :D saattavat kyllä närkästyä tän kämpän kuumuudesta mutta jääkaappiinhan pääsee viilentymään tarvittaessa. Eikun etsimään muutama Thalian sipuli
Mie löysin kaupasta keltaista ruukkunarsissia, ja meinasin pitää sitä päivät ulkona partsilla ja tuoda illalla sisällen, nyt kun. Parveke ei ole lasitettu ja sisällä on iltapäivästä aikamoisen kuuma. Vihreitä nuppuja on muutama. Mitenköhän tuo pärjää? Vieläkö lannoitan?
Minulla narsissit ovat yötä päivää partsilla, lasittamattomalla sellaisella ja hyvin pärjäävät. En ole ikinä lannoittanut, mitä nyt joskus vettä roiskaissut. Saman manööverin olen tehnyt viimeisen muutaman kevään ajan, jonka jälkeen kukinnan lakattua olen tökkinyt sipulit taloyhtiön pensaikkoon. Hyvin ovat nekin jaksaneet nousta sitten kun lumi on sulanut. Samoista sipuleista on siis iloa monta monituista vuotta ja monille ihmiselle!
Hyvin pärjää narsissi ulkona jo nyt. Mulla lasitetulla meinaa tulla jo kuuma niille, naapurilla pärjää ihan hyvin yötä myöten lasittamattomalla ja paljon varjommassa. Ihania raikkaita pikkuaurinkoja, kevät tulee kohisten!
Korjaan edellistä viestiäni. Thaliat olivat itäneet ja Mount Hoodit mädäntyneet viimeistä myöten. Niin kävi viime vuonnakin. MIksi mulla aina mätänee nää sipulit? Pistin hiekkaa ja kastelin vain istuttaessa. Kaiken tein ohjeiden mukaan ja skebeliä tuli.
Onko pullo ja perunnarsissi yksi ja sama kukka ?. Vaalea kerrottu kukka , kaunis ja pitkäikäinen. Googlaamalla en löytänyt kummallakkaan nimellä kuvaa. Omani ovat vielä niin nuppuisa etten voi kuvaa lähettää.
Mikäköhän mahtaa olla narsissien sietoraja pakkasilla? Takapihan pöydällä on kolme kaupasta hankittua narsissiruukkua ja ainakin toistaiseksi hyvissä voimissa, mutta jos yöpakkaset kiristyvät entisestään, niin tarvitsisiko ottaa jo jossain vaiheessa yöksi sisätiloihin? Ainaista pähkäilyä tämä kevät...
No voi ihmettä teidän narskujanne! Minä killittelen pelkkiä lehtitupsuja tuolla partsilla. Välillä käyn kirkon kukkapenkissä vilkisemassa, missä vaiheessa ulkona kasvaneet saman lajiset narskut ovat. Minun omani johtavat kisaa tällä hetkellä