Aramintalla ekan kuvan narsku ei ole varmaankaan runoilija, liian oranssi keskiö. Poeticuksella ja Recurvuksella on vain kapea oranssi-keltainen raita torven reunassa.
Nuo nimet poimin todellakin Karin Berglundin 'Unelmien puutarha"-kirjasta. Tai minulla on se ruotsinkielinen versio eli “Din trädgård”. Kuvat on meidän mökiltä viime viikonlopulta. Kuvat Berglundin kirjassa vastaavat mielestäni niin paljon noita että uskallan väittää että noi on samat.
Aramintan ylempi kukka on mielestäni eri kuin tuo minun, kun taas Molliksen kuvassa näyttä olevan samaa laatua kun minullakin.
Malvankukka oli samaa mieltä kuin minä tuosta Aramintan ensimmäisestä.
Tuo kerrottu on kyllä niin uskomattoman kaunis mielestäni että ihan haukkoo henkeä kun näkee ne kukinnat (ainakin minä). Meillä on näitä paljon. Pitäisi siirtää muutama meidän rivaripihallekin. Ei vaan syksyllä enää muista.
Tällaistakin runoilijanarsissia minulla:
Kukat ovat suuremmat kuin lapsuudesta tutussa tyypissä. Lajike luultavasti ''Pheasant''s eye'', jos se nyt on lajikenimi? Törmäsin myös nimen tällaiseen käyttöön: Pheasant''s Eye Narcissus = Narcissus poeticus var. recurvus
Mollis, recurvus on myös se nimi mitä tarjosin tämän sivun ylimmälle kukalle. Hyvin saman näköisiä ne on, minun on vaan villimmän näköiset, mutta ei ihme kun meri on siinä edessä ja lounaistuuli puhaltaa siinä aina.
Meillä tällainen mutaatio: Ensin se teki yhdet valkoiset terälehdet ja oranssin pienen kupin, kuten tuossa runoilijanarsissikuvassa. En ottanut silloin kuvaa kun oli niin tavallisen näköinen. Sitten se teki tuplakukan siihen päälle! Tällainen:
Nyt on tosi hauskan näköinen! Tämä on joku ikivanha anopin isoäidin aikoinaan istuttama narsissi, jota siirrettiin pihaan pari vuotta sitten. Viimeksi mielestäni kukki vaan yksinkertaisena.
Hauska!
Veikkaisin, että Ansun narsissi on sama kuin "villinarsissini", joka on myös ikivanhaa, tuntematonta kantaa. Muistuttaa Plenoa, mutta ei ole yhtä "siisti", kukat saattavat olla keskenään hyvin erilaisia. Minusta kaunis kukkiessaan pihan perällä ja puskien alla, jopa takapihan kuusten juurella.
Oliskohan tää kuva yhtään parempi?
Hei! Minun pitäisi ottaa auki yksi kukkapenkki muuntelua ja harvennusta varten, mutta mitä teen narsissinsipuleille, jotka myös siellä mullassa ovat? Maanparannuksen ja perennojen jaon jälkeen pukkaanko ne samantien multaan takaisin, vai vasta syksymmällä silloin kun laitetaan uudetkin sipulit?
Kumpikin varmaan käy… varmempi tapa voi solla kuivattaa ja laittaa vasta myöhemmin, mutta minä laiskana olen tuollaisissa tapauksissa pistänyt maahan samantienkin… ei ole kadonneet… ja jopa alkukesästä, kun eivät ol vielä nahistuneet vanhat lehdetkään…
Minä olen kanssa tyrkkinyt samoin tein takaisin. Kukkivinakin.
Niin, tuskinpa tuo sipuli kovin pahasti kerkiää nokkiinsa ottamaan mullasta pois otosta, jos sen vielä saman päivän aikana tai parin päivän päästä viimeistään takaisin sinne laittaa. Sillä vain kyselin, ettei se vain erehdy moisen häirinnän jälkeen luulemaan, jotta pitäis jo kasvu pintaan alkaa, mutta siihenhän se tarvitsee ensin “kylmäkauden”, luulisin…
Itse olen tyrkännyt samoin tein maahan. Tuntuu että jos nostan ne kuivumaan on aina väärä lämpötila tai sataa liikaa tms. ja unohtuvat mokomat.
Nyt tuli jo hätä! Pitäisikö narsissit jo istuttaa,kun luntakin on teillä siellä pohjoisemmassa?(nolo)! Tarttui nimittäin luvattoman monta pussia matalaa narskua mukaan viime viikolla!
Narsissit on niitä, jotka tulisi istuttaa ensimmäisten joukossa, juurtua pitäisi heidän ehtiä. Mutta nou hätä, istuta kun sää sallii ja peitä puun lehtikerroksella. Lehtien alla maa ei niin herkästi jäädy, eivätkä narskut huomaakaan että heidät on myöhään istutettu. Taisipa olla marraskuuta kun narsisseja istuttelin viime syssynä ja hyvin kukki.
Hyvä tietää, että hyvin ehtii. Yhtään en ole istuttanut vielä, tuli hassu tarve laajentaa ensin kukkapenkkejä hieman…
Valtsu,huh, hikeä jo pyyhin! Seuraavana viikonloppuna alkakoon istutusprojekti!..Tardatko ehtii myöhemminkin ,vai laitanko kaikki saman tien? Mökkitontti on hiekkamaata ja järven rannalla,routa ei pahemmin vaivaa!
Syys-lokakuu lukee aika monen lajin siemenpussikoissa, lajikohtaisia eroja on... Mistä sen talven tulon koskaan tietää, jouluna pakasti parina viime vuonna. Nuo haravoidet lehdet on hyvä konsti, vähän oksia päälle niin ei tuuli riepottele ja madot syö lehdet kevääseen mennessä lähes kokonaa. Seisovasta vedestä eivät sipulit tykkää, narsissit pitävät kevätkosteudesta.
Nyt tais tulla tehtyä moka:
Otin nurmikosta lapiolla pyöreän “hatun” pois, laitoin pohjalle vähän kananpeetä ja istutin narsissin sipulit sinne kuoppaa. Sitten laitoin hatun takaisin.
Kysymys kuuluukin, nousevatko he sieltä keväällä nurtsin läpi vai mokasinko
Alue on nurmikolla ja ennestään siinä kohtaa kasvaa krookuksia.
Eiköhän ne sieltä punkea tulemaan