Narsissi, Narcissus

Kyllä tuo kovasti “Thalialta” vaikuttaa, monta vuotta on ollut mun lempparinarsissi. Minulla sitä on ollut vuorimännyn läheisyydessä, mutta vuorimännyn kasvaessa on jäänyt oksien alle, mutta siitä huolimatta kukkii. Tänä syksynä täytyy siirtää parempaan paikkaan.

Narcissus ‘‘Great leap’’, tästä ei näköjään netistä vielä kuvaa ihme kyllä löytynyt, vaikka on aika vanha lajike.

N. ‘‘Geranium’’, mahtava tuoksu

Nostelin kesällä narsissit ylös tilanpuutteen takia,jokos niitä voisi istutella takaisin,vai odottelenko vielä?

Ostin tällaisia narsissin sipuleita

Mutta nyt olisi niille paras kasvupaikka hakusessa. Voisiko nämä viihtyä terijoensalavan juurella? Siihen on lisätty maata kummulle.

eikös noita “perunanarsisseja” kasvateta enimmäkseen ruukussa?

ei ole yksikään nokkaansa näyttänyt näillä main talven jälkeen :confused:

Noin mullekin sanottiin kukkakaupassa, mutta taisi olla tällä palstalla, kun joku/jotkut sanoivat niiden maassakin onnistuneen. Mutta älkää kysykö missä sen luin.

Oi kökkö :frowning: Perunanarsissi? Siis pitäisikö ne nyt syksyllä istuttaa ruukkuun ja ruukku kellariin vai keväällä? Nyt meni Nooralla narsissien kanssa sukset ristiin :frowning:

Nyt satuin paikalle hyvään aikaan. Olen istuttanut perunanarsisseja maahan useana vuotena ja muistaakseni vain yhtenä vuonna ne nousivat maasta normaalisti keväällä kuten pitikin. Sitten ne eivät ole enää nousseetkaan. Aivan äsken uudistaessani perennapenkkiä kaivoin maasta ylös valtavan määrän perunanarsissin sipuleita, jotka olivat kyllä elossa, mutta ne eivät ole nousseet maasta kukkimaan. Onko nyt sitten niin, että ne eivät kestäkään meidän kylmää talveamme ulkona? Harmi sikäli, että ne ovat suosikkejani niiden upean tuoksunsa ansiosta.

Perunanarsissi = vihkotasetti . Tasetit eivät kestä Suomen talvea. Mutta onko tuo vihkotasetti vai kerrattu narsissi? Lajikenimi ei kyllä täsmää niiden vihkotasettien kanssa, joita olen nähnyt. Voihan toki niitäkin olla eri lajikkeita.

BRIDAL CROWN 4 w-y
Like Erlicheer, larger florets and flowers later. Scented.

tietää google…

Bridal Crown on se ruukuissa yleisemmin myytävä “perunanarsissi”

Juu niin on. Mutta mikä ihmeen perunanarsissi ? Vihkotasettihan se on. Tietääköhän google senkin…

sitä varten kirjoitan sen sitaateissa :wink:
tunsi muuten , eikä ollut edes sitaateissa!

Laitoin nyt ne narsissinsipulit ruukkuun kera kirjopikarililjansipulien, mutta sitä en tajua, että laitanko sen nyt kellariin vai? +8 on meidän kellarissa. Ja kastelenko vasta kevättalvella, etteivät vielä ainakaan innostuisi kasvamaan?

(vielä sapettaa, kun olen aina ajatellut että sipulikukat on ihanan helppoja; istutus maahan + odotusta= monen vuoden kaunis kukinta!)

Vihkotasetin sipuleita olivat siis ne haisevät yäk- klöntit, joita löytyi kesällä narskupenkistä, kyllä täällä kaikki mysteerit selviää.

Kertokaahan mulle narsissien ja myös tulppaanien sipuleista, onko ne monivuotisia vai eivät??

Mulla on siis sellainen käsitys nyt ja aina ollutkin että sipulikukat ovat monivuotisia, itselläni kasvaa oikeestaan vain ruskoliljaa ja se ainakin joka vuosi tuppaa itsensä ylös.

Nappasin mukaani eräästä puutarhakeskuksesta oppaan sipulikasveille ja siellä olikin mainittu, että jos lannoittaa oikein narsissin ja tulppaanin sipuleita, niin ne yllättävät kukinnallaan myös seuraavana vuonna, eli tästä ymmärtäisin niiden olevan yksi- tai kaksivuotisia, miten siis on asian laita ja mistä tietää mitkä sipulit ovat monivuotisia ja mitkä yksi- tai kaksivuotisia?

Kyllä sipulit ovat monivuotisia (periaatteessa). Edellytyksenä on se, että jaksaakseen kukkia joka vuosi ne tarvitsevat todella runsaasti ravinteita ja valoa . Näistä saatava voima kerätään niihin kukkasipuleihin sitten kasvun päätyttyä kesän aikana. Sama pätee kaikkiin sipulikasveihin. Sellaiset vähemmän jalostetut lajikkeet ovat niitä kaikkein ahkerimpia kukkijoita vuodesta toiseen. Pitkälle jalostetut lajikkeet pakkaavat taantumaan vuosien saatossa. Niitäkin voi auttaa kaivamalla sipulit ylös muutaman vuoden välein ja istuttamalla ne sitten uudestaan syksyllä joko uuteen paikkaan tai sitten voimakkaasti kompostilla ja hevonpeellä tai vastaavalla lannoitteella ravittuun maahan.

Tämähän oli hyvä sivusto tulla haaveilemaan keväästä. Ei ole vielä kesä kunnolla ohi kun jo miettii seuraavaa kevättä…on se kumma.

Voiko liian tiheitä narsissi istutuksi nostaa vielä ylös ja istuttaa harvempaan? Narsissit ovat kasvaneet samassa kohtaa monta vuotta ja ovat varmaan jo liian tiheässä, kun kukinta on ollut heikkoa.

Juu, paras aika nyt syksyllä. Ylös vaan ja harvempaan takas maahan :slight_smile: