Viherpeukalon hienohelma on aivan älyttömän nätti, samoin malvankukan kaunottaret. En ole koskaan erityisemmin ollut kiinnostunut narsisseista, mutta katselin eilen sipulilullakirjaani ja huomasin, miten ihania niitäkin voi olla. Ja nyt sitten täältä tulee eteen tällaisia kaunottaria. Tarvitsen ehdottomasti isomman pihan.
anita, hienohelma myös tuoksuu.
Todella erikoinen on tuo viherpeukun hienohelma myös - mistä hankittu`?
Ja että vielä tuoksuukin. Simmonen on sitten pakko löytää jostain syksyllä.
Nämäkin ikivanhat jotka kukkivat viimeiseksi,tuoksuvat ihanasti:) Nimistä ei ole tietoa?
"Hänen korkeutensa tuoksuvan hienohelman" taisin ostaa Raision kukkatalon alen alen alesta, aikas myöhään syksyllä, ellen väärin muista tai sitten LIDL:stä Raumalta.
Olikohan hienohelmalla nimeä? Ei taida ihan kaupan tädit ymmärtää, varsinkin jos Lidlissä hienohelmaa kyselen.
Kuutamo, löysin sipulikukkakirjastani samanlaisia kuin sinulla, mutta yksinkertaisina. Nimi oli narcissus poëticus ''Actaea''.
Minullakin on noita. Kiitos vaan nimitiedosta. Juuri eilen illalla katselin niitä, kun olivat avautuneet. En oikein käsitä millaisessa muistihäiriössä olen ne istuttanut viime syksynä. Osan kasveista olen saanut tilaajalahjana, joten en itse ole niitä valinnut. Tilasin viime syksynä niin monenlaisia sipuleita ja sitten vielä innostuin ostamaan täältä torilta poistomyynnistä kassillisen kympillä kaikkea mahdollista. ----------- Ovat kauniita!
anita, en ole ihan täysin varma, mutta olettiasin että nimi hienohelmalle olis palmares tms siihen suuntaan. Ota tuo kuva mukaan, kun haet syksyllä niitä sipuleita, voit hyvinkin löytää.
Mullakin on noita ikivanhoja tuoksuvia, puutarhurituttava joka kävi viime vuonna kylässä sanoi nimeksi runoilijanarsissi. Jos joku haluaa niin muutamalle riittää sipuleita. Ovat nyt siis kukassa.
Tyhmien kysymysten sarjassa: kun siihen narsissin "kukkaniskaan" muodostuu kukinnan jälkeen semmoinen sipulin näköinen kohta, niin tuleekos siitä oikeasti uusi sipuli? Kasvaisiko niistä uusia narsisseja?
Hömppis, tarkoitatko tuota, mikä kuutamolla on? Sen nimi on suomeksi käännettynä runoilijanarsissi. Minä voisin muutaman sipulin haluta.
Pakko oli vielä tämä `Thalia` laittaa, on niin kaunis.
Kaivelinpa minäkin esiin vanhan sipulikukka-lehteni. Siinä sanotaan näin: "Valkonarsissilajikkeet eli runoilijannarsisseista(Narcissus poeticus) on yleisin saatava lajike Àctaea`. Terälehdet ovat valkoiset,ja oranssi torvi on pieni ja kruunumainen. Àctaea`villiintyy helposti,jolloin pienelläkin sipulimäärällä pääsee alkuun. Kaikeksi onneksi,sillä sipulit ovat kalliita. Tarun mukaan juuri valkonarsisseista sai alkunsa koko narsissien suku?(Tämä ei ollut ihan sanasta sanaan kirjoitus)
EN nyt sitten osaa sanoa mikä tarkka nimi on tuon mun narsissin(karmee sana),mutta kait se kuuluu niihin (Narcissus poeticus)-sarjaan,vaikka on tuollainen kerrannainen?
Lisään tähän vielä kuvan joka on sammanlainen kuin lehdessäni,sille on anettu nimi : runoilijannarsissi eli Àctea`. korjatkaa jos on väärin.
Eikös kukaan osaa minun tyhmään kysymykseen vastata? Eli narsissin kukkaniskaan tulee kukan kuihtuessa semmoinen sipulin näköinen mötikkä. Tuleeko siitä uusi narsissin sipuli? Jos sen ottaa siitä irti ja istuttaa syksyllä, niin kasvaako siitä ensi vuonna uusi narsissi? Ulkonäöltään kenties arveluttava, mutta narsissi yhtäkaikki.
En pahemmin näistä tiedä, mutta sen olen kuulut, että se pitäisi poistaa ja lehdet jättää kuivettumaan, jotta sipuli saisi voimaa seuraavan vuoden kukintaan.
En usko, että sipuli siihen tulee, nehän tulevat Narsissin juureen, mutta ehkäpä siemeniä
Heh. Nyt löysin Minnesotan yliopistolta tuon saman ohjeen kuin mitä Kurpitsa ja Sinitalvikki jo sanoi. Sielläkin sanottiin, että narsissin siemenkodat pitää poistaa ennenkuin siemenet ehtii kehittymään, jotta narsissin sipuli saa lisäpotkua ensi vuotta varten.
Ja eikun narsissin siemeniä odottamaan. Onneksi on sen verran monta narsissia, että osaan voi hyvin jättää siemenet kehittymään Tai rötsiä siemenkotia tuosta työmaan pihalta, niitä ei kummiskaan kukaan tuu siitä pätkiin kesken kaiken.
(Minun lapset kyllä kohta soittaa valkotakkiset paikalle, kun minä vaan siemeniä kerään joka paikasta. Kollegatkin katseli jo hieman alta kulmain, kun minä ja oravat kerättiin Makedonianmännyn käpyjä kilpaa...)
Nanikka, se on siemenkota. Ne kannattaa leikata pois vaikka saksilla ettei turhaan kuluta voimia. Sipulin jakautumisella saa parempia uusia taimia ja nopeammin kuin siemenestä.