Valkokukkainen näsiä:
Ja perinteinen väri: (molemmat kuvattu Korpikellon pihassa)
Valkokukkainen näsiä:
Ja perinteinen väri: (molemmat kuvattu Korpikellon pihassa)
OOOHH. Valkoisena en tiennyt olevankaan. Hurmaava kerrassaan. Näsiät ovat kevään symboli ja niille on erityistä tunnearvoa. Ihana. Nyt pitää ryhtyä hankkimaan. Kesämökin valkoiseen metsäpuutarhaan, ihan ehdottomasti tiedän tarvitsevani. Mottoni Zen Cafen kappeleen mukaan: Olen kylmä ja kivinen kaivo. Piha ilman sadettajaa, sitä minä olen jos sua en saa.
Oi, ihania! Kaverilla on näsiää pihassa ja kun lapset oli pieniä hän nyppi joka ikisen marjan aina pois ettei vaan käy hullusti… Uskailtaisikohan tuon laittaa omaan pihaan? Omat lapset ovat jo sen verran isoja etä tuskin menevät maistelemaan kun asian selittää, mutta entä jos jonkun vieraan… Miten sitä muuten lisätään? Tekeekö juurivesoja vai pistokkaasta vai miten? Ei ole tullut kaverin puskia katseltua sillä silmällä.
Naapurissa kasvaa useampikin näsiä. Ne on saatu eri paikoista ja ulkonäössä onkin melkoisesti eroa: on niin pensaita kuin puitakin. Kaunein oli tänä keväänä puumainen näsiä, jossa oli kukkia lähes koko rungon mitalta. Nuo ovat kaikki sitä perinteistä väriä.
Näsiän myrkyllisyys on totista totta, mutta asiantietäjien mukaan marja- mehu ja -liha on maultaa pippurisen väkevää ja polttavaa… joten ei varmati pysy suussa pitkään… onneksi!
Nyyh, tulee ihan kevättä ikävä kun kattoo noita kukkivia, kevätvalossa kuvattuja juttuja…
Onko kellään tietoa miten poikkihakattu Näsiä (pensasmainen) toipuu? Meillä kasvoi iso Näsiä-puska kukapenkin ja metsän rajalla. Ukkokulta raivatessaan koivuntaimia, lupiineja jne veti myös Näsiän sileäksi. Ja nin kun minä sitä olin vuosikaudet varjellut . Alkoi kuitenkin kukkia maljakossa... Älkää katsoko sotkuista pöytää.
Tuoksuu varmasti ihanalle niin kuin luonnossakin.
Varmasti harmittaa vietävästi. En tiedä näsiän kasvusta mitään, joten en voi auttaa, vain toivoa parasta. Minä jätin pienen toisen vuotisen siementaimen talvehtimaaan pihalle, toivon että on hengissä keväällä.
annemamma, jos ei ihan maanrajasta katkennut, niin saattaa tulla entistä tuuheampi, eräällä mökillä katkesi jonakin kesänä pieni näsiä ruohonleikkuriin ja siitä tuli sitten heti alusta asti pensasmainen.
ja kun on kuvasta päätellen isot juuret kun on paljon oksiakin,
varmaan kasvaa nopeasti.
Näsiän etsintä lenkillä jo melkein tärppäsi. Lilaa näkyy kun oikein kovasti toivoo, on muuten suurin tietämäni näsiäkasvusto ikuna. Tää luontaisen kasvupaikan pohjoisrinteen kasvi on jotain hybridi lajia? tai kasvupaikkaa?
haistelkaa!
Ei tuoksu kyllä millekkään vaikka kuinka nuuskutan
ihan varmasti tuoksuu
Ennen haistoin näsiän, sitten kun influenssa poisti osan hajuaististani
muutama vuosi sitten, en enää tunne minkäänlaista tuoksua näsiässä vaikka kuinka nuuhkin. Harmittaa.
Muuten, tuo valkoinen näsiä on upea.
Mistä noita saa (ostaa) ?
Minulla on pieni näsiän taimi ruukussa (yllättäin talvehti, vaikka unohdin kaivaa maahan). Onko näsiä happaman vai kalkkisen maan pensas eli miten laadin kasvualustan? Kertokaa tietäväiset. Odotan, että muutaman vuoden päästä pääsen nuuskuttamaan tuoksua.
Näsiä kasvaa luonnossa sekametsissä ja lehdoissa varjoisilla paikoillakin, myös mäntyjen ja kuusienkin katveessa ja hapantahan siellä on maaperä. Istutin kukkapenkkiin kirsikkapuun varjoon, ihan tavallinen, multava maa ja hyvin kasvaa. Maaperää tärkeämpää lienee kastella kunnolla, että pääsee juurtumaan istutettuna.
Kiitos Valtsu, kukkapenkkiin taidan sitten laittaa.