Saa mieskin muuttaa mielensä:) Loistavia perhoskasveja nuo nauhukset(kin)
Minä tykkään nauhuksista kovasti ja niin moni muukin; ))
Niin minäkin tykkään, ovat kovia kukkimaan ja pitkään. Tässä kuva nikon-nauhuksesta.
Tätä nauhusta en mielestäni ole koskaan hankkinut, mutta tuplaten näitä minulla nytkin kukkii. Olen mielestäni hankkinut nauhuksia, joissa on pitkänomainen kukka, mutta en ole katkera, aika kiva loppujen lopuksi.
Nauhukset ovat minulla vaikeita kasveja, kun ne viihtyisivät tuoreessa ja lisäksi melko vahvassakin maassa, eivät kuivassa tai kuumassa. En ole hankkinut mitään muuta kuin valtikkanauhusta kerran kauan sitten ja nyt olen sitä parin jakosiirtelyn jälkeen lisäillyt jonkun verran uusiin paikkoihin.
Kallionauhus on kyllä aika ihana, sellainen rennon rehvakas. Kolme isoa puskaa istutin aurinkonauhuksen kaveriksi. Sitten on purkissa vielä joltain taimienvaihtopäiviltä saatu, jonka nimeä en tiedä. Kukkikin siinä purkissaan, vaan en ehtinyt näkemään.
Voisikos JariHoon nauhus olla lapinnauhus, eikös se kasva oikein suureksi, mutta muuten muistuttaa aurinkonauhusta?
Lapinnauhuksen kukkavarsi on punertavan ruskea, ei vihreä kuten Jarilla.
Miten olisi siperiannauhus, Ligularia sibirica?
Jutitalla ja pirjoh:lla ainakin kallionauhukset, sanoo hän joka on niitä monta vuotta kasvattanut ja ensi keväänä aikoo jakaa ensimmäistä kertaa.
Sekä suosikkini Kallionauhus ''Desdemona'' .
Se mun purkissa oleva taitaa olla tuo huiskunauhus. Kuinka korkeaksise kasvaa?
Meillä huonossa paikassa n.120cm korkeaksi.
Siperiannauhus taitaa olla ainakin lähimpänä “oikeaa” ellei kyseessä ole jokin ihme risteymä.
Sahalininnauhuksesta haluaisin lisää tietoa, ei tunne netti eikä kirjat, mutta täällä p-netissä on kasvattajia. Onnellinen muutaman taimen omistaja olen, siemenkirjeestä sain siemeniä keväällä. Mistä on moinen kotoisin (no, sahalinista tiätty), luonnovarainen kanta? onkohan missä jalostettu? taitaa olla minun harvinaisin kasvini mitä tiedon määrään ja saatavuuteen tulee.
Ligularia sachalinensis -nimellä löytyy, ei tosin juurikaan suomeksi.
kiitos vinkistä - uteliaisuus on käynnistävä voima...olen tuon lattarin "kirottanut jotenkin värin"....
Kallionauhus ''''Desdemona'''' on syksylläkin nätti .
Nauhusasioista kyselen; miten leviävät, onnistuuko siemenestä kasvattaminen ja miten silloin toimia; voiko niitä jotenkin jakaa, leviävätkö itsekseen…? Minulla on penkki, jossa kolmea eri nauhusta (en tiedä nimiä) ja ko. penkkiä pitäisi ryhtyä kehittelemään. Nyt penkissä kasvaa hostia, nauhuksia ja jaloangervoa. ja jotain sinistä maanpeitekasvia. Penkki on suht. kapea ja sijaitsee talon pohjoispuolella katajan reunassa.
Onnistuuhan se siemenestä kasvattaminen, mutta hyvin voit jakaakin jo omistamiasi kasveja. Nauhukset eivät varsinaisesti leviä (jos sillä käsitetään kulkemista paikasta A paikkaan B), mutta kasvattavat puskaansa isommaksi, jolloin yhdestä saa monta kasvia.
Minua rupesi huolestuttamaan nauhusteni kohtalo... Leikkasin niiden kukkavarret tässä keväällä, joskus huhtikuun alussa ja nyt niissä ei näy minkäänlaista elonmerkkiä, kun pihan toisella puolella olevat nauhukset, joita en leikannut, ovat jo heränneet... Paleltuivatkohan nauhukseni, kun menin leikkelemään kukkavarret liian aikaisin?