Nauhus, Ligularia

Kärsivällisyyttä Meirami. Ei näy minunkaan nauhuksissa vielä yhtään mitään, eivätkä ne palellu kun leikellään kukkavarsia. Helppo diagnisointi kasvin elollisuuden tutkimisessa sujuu näin: työnnä sormesi mullan alle juurenniskan vierestä. Tunnustelemalla juuria selviää onko kasvi hengissä. Jos juuret ovat pehmeät ja veltot, niin kasvi on kuollut. Mikäli juuret ovat napakat, niin elossa se on.

Ok, lohduttavaa kuulla Titamiini. Ajattelinkin kyllä, ettei ne noin helposti voi kyllä paleltua… Tosiaankin talon toisella puolella on jo nauhukset nousseet, mutta toisella puolella ei, tosin niillä on kyllä kuorikekerros päällään, eli kestää tietysti hetken ennen kuin tulevat siitä läpi. Yritän siis odotella kärsivällisesti…

Ja tänään kärsivällisyys palkittiin eli puolet takapihankin nauhuksista jo pilkisteli kuorikkeen alta, jee!

Kukkiiko nauhus kolmantena vuotena kylvöstä, vai kuinka? Tuolla penkeissä on nyt ensimmäistä ja toista kesää eläviä itsekylväytyneitä nauhuksentaimia.

Eikö kukaan osaa vastata?

Muistelen että mulla kukki nauhusten (aurinkonauhus)siementaimet jo toisena kesänä, muutamilla kukkavarsilla. Mutta kun ovat kanssa niitä itsekylväytyneitä, nii ei o ihan varmuutta ovatko olleet 2 vai 3 kesää… Tule tästä vastauksesta ny sitten hullua hurskaammaksi : ))

Mahdollisesti kolmantena…

Ainakaan taimitarhalta ostamani kaksivuotias (tummalehtinen lajike) ei vielä näytä täyskasvuiselta. Onhan tässä vielä aikaa, mutta vaikuttaa siltä ettei ennen ensivuotta kuki.

Huomasin että taimitarhalla oli myynnissä aivan samankokoisia kuin omatkin kaksivuotiaani, prikulleen samannäköisiäkin, vaikka niillä nimenä oli muistaakseni peikonnauhus, jonka nimenä totesin itselleni täysin tuntemattomaksi.

Viime vuonna istuttamani soihtunauhukset (?) ovat tehneet ihan mukavan kokoisia lehtiä...

Taisit vähän lannoittaa niitä :slight_smile:

En oo muuten edes lannoittanu noita, kun keväällä lannoite loppui kesken. Viime vuonna saivat istutuksen yhteydes syyslannoitetta, siinä kaikki.

Täältäkin sais, niitä on joka puolella eikä olis niin väliksi .

Minä keräsin nelisenkymmentä siementainta talteen vauvalaan kasvamaan :), lopuillekin on jo ottaja, eiköhän niitä ainakin samanverran vielä jäänyt. En muista mikä nauhus se on joka siementaimia tekee, joku sellainen missä lehdet ovat “rikkinäiset”. Kaikki lajit eivät jälkeläisiä ole tehneet.

Taitaa olla valtikkanauhus meillä se, joka yrittää vallata koko maailman. Paria muutakin lienee purkitettuna, mutta en osaa puhutella niitä nimillä.

Nauhuksestahan saisi hyvän “aidan” peittämään epämääräistä horsmikkoa tontin laidalle jos leviää Kiurunkanuuksen kuvaamalla tavalla. Onko valtikkanauhus nimenomaan mikä sikiää noin vallattomasti ?

Taas nauhuksiin liittyen toivoisin pikaista apua! -Sain ekat nauhukseni(sydänBee),jotka pitäisi mökillä viikonloppuna istuttaa. Luin tätä nauhusketjua ja tiedän,että tarvitsee paksun ja ravinteekkaan paikan.Mulla on siellä pohjamaana hiekkaa,kun saharassa. Ostomultaa myös,ja luulen,että mitä tahansa löytyy jos tarvitaan. Siis,sanomalehtipenkkiinhän se ei tod. näköisesti käy,sen taakse oli tarkoituskin laittaa,mutta...kuinka syvälle kaivelen ja minkälainen multaseos?Kalkkia,hevonhyvää,turvetta?(puuttuu itkuhymiö)

Kultanauhus L wilsoniana on melko harvinainen ja suuren kokonsa takia se ei sovellu joka paikkaan, alapíhalla se on keinutasanteen sivulla , korkeus on n 170 cm.

Kultanauhuksesta perhoset pitävät tänään jo varhain sen lähellä neitoperhoset lämmittelivät aurinkoläiskissä ennenkuin ryhtyivät aterialle. Perhosia oli muitakin lajeja, tunnistin ainakin sitruunaperhosen ja lanttuperhosen. Eilen näin yksinäisen amiraalin, jonka olen lukenut lentävän Virosta Suomeen, se on todella hieno.

Perhoset eivät osaa poseerata tai sitten kuvaus on vaikeata, vaikka kuinka yritin ja otin kymmeniä kuvia, en onnistunut saamaan sellaista jossa siivet olisivat levällään kameraan päin.

Arboraattori , olisko tuo nauhuksesi kuitenkin nikonnauhus, Ligularia palmatiloba ?! Mulle on tuo sama myyty nikonnauhuksena , kasvaa yhtä isoksi ja on tuollainen kukka.

Kultanauhuksessa on tähkämäinen kukinto

Minulle on myyty japaninnauhuksena nikonnauhus. Ajatella 20 v olen ollut väärässä uskossa nauhukseni suhteen:=)