Katselin perennakirjaa ja sen perusteella nauhuksia on monia ja nimeäminen vaikeata, ei se minua haittaa. Tänään aamulla neitosten joukkoon liittyi se
ainoa amiraalituttavani.
Valtikkanauhus (?) on ihan kiva, kun antaa syksyyn väriä ja pysyy pystyssä tukematta.
Mun mielestä arporaattorilla ei ole nikonnauhus, eihän se noin isoksi kasva?
Nauhukset olivat täynnä perhosia...

Nauhukset kukkivat. Mikä lajike lienee?

Isonauhukseni kärsivät tänä vuonna kuivuudesta ja kukinta kesti vain vähän aikaa. Niistä kuitenkin tykkään eniten.
Nikonnauhus(?)

Nikonnauhus (?) läheltä...

Myyty japaninnauhuksena, saattaa olla nikonnauhus, tunnistaisiko joku.
Illis, kyllä tuo hyvinkin samalta näyttää kuin minun tuo, jonka olen nikonnauhuksena ostanut. En löytänyt yhtään kuvaa, joista lehdet näkyisivät noin hyvin - 13.8. olen kuvani ottanut, jos kukinta-ajalla on merkitystä tunnistuksessa. Toisaalta siihen taitaa vaikuttaa myös kasvuvyöhyke…
Samalta näyttää miunkin Nikon-nauhuksena ostettu.
Minä en ole keltaisten kukkien ystävä, mutta nauhukset on niin komeita, että on pakko sietää, eikä nuo ole ainoat, itse asiassa keltaisia kukkia taitaa minulle olla eniten![]()
, eipä taida toista minunlaista hölmöä olla pentissä![]()
Illis, minäkin tykkään kaikista muista väreistä enemmän, mutta niin vaan on noita keltaisia kertynyt vaikka kuinka - ja niillä on puolensa, mikäs paremmin piristää harmaata sadepäivää tai varjoisaa nurkkausta kuin keltaiset kukat;)
Totta puhut Inki. Alkukesästä minua kenkuttaa, kun kevätvuohenjuuret ja voikukat kukkii samaan aikaan. Se jotenkin latistaa kevätvuohenjuuren ilmettä, vaikka, ei niitä voikukkia kukkapenkissä niin paljoa ole :=)
Mua kanssa miellyttää muut värit kuin keltainen enemmän, mutta paljon on keltaisena kukkivaa kertynyt. Tuohan ne keltaiset toki eloa, pölyttäjiä ja ne puolestaan lintuja, pihapiiriin.
Haluaisin varjoisan/puolivarjoisan penkin pihamaalle. Ainut sellainen paikka olisi mäntyjen katveessa. Pärjäävätkö nauhukset mäntyjen kupeessa jos teen kunnon pohjustukset penkkiin? Kaivaisin kunnon kuopat nauhuksille, laittaisin sinne lantaa, saven sekaista multaa ja haketta juurille.
Nauhusten seuraan voisin laittaa kotkansiipeä ja kuunliljoja. Pärjäävätköhän ne mäntyjen kupeessa jos teen niillekin kunnon penkit??
Voisiko paikkaan ajatella kohopenkkiä?
Eli alkaisin tekemään maanpinnan päälle “kukkulaa” eli kakkua johon kukat pistäisin? Kyllä se varmaan onnistuu. Onko se kasviystävällisempi?
Ainakin se olisi helpompi tapa.
Puuthan ei muuten pidä siitä, että maanpintaa nostetaan. Elikkä vähän voisi matkaa olla noihin mäntyihin. Multaa tukemaan voi laittaa kiviä tai turveharkkoja. Tällainen kohotettu kohta voi myös olla keskellä istutusaluetta (tai niin mun viime vuonna tehdyssä on
, ja muuten siinäkin on nauhuksia) Itse laitoin ne kohopenkkiin vain näön/vaihtelun vuoksi, kun en keksinyt paikkaan tarpeeksi korkeata kasvia. Ympärillä voisi silloin olla vähemmän multaa tarvitsevia kasveja.
Jos turve tai kivireunuksilla oleva penkki on nurmikon reunassa niin täytyy ajatella nurmikon leikkaamisen helppouskin. Esim tehdä vaikka pieni "oja" ja täyttää se kivituhkalla. Erilaisista istutusalueiden reunuksista on esimerkkejä kuvagallerioissa. Tähän hätään en nyt muista kenellä.
Oisko muilla muita ehdotuksia?
muoks. ainakin satuk-a:n piha VI-vyöhykkeellä, löytyy kauniit ja siistit penkkien reunat.
Sori te kaikki muut, joilla myöskin olis hyviä esimerkkejä, en nyt vaan muista kenen kuvissa.
iiris-kukka!! Nauhusten ympärille laittisin kuunliljoja ja kotkansiipeä…