Mikähän minulla kiusaa naurista, kun kylvöksestä ei tullut yhen-yhtä tainta? Joka vuosi tähän asti on tullut jotakin. Muut kasvavat jopa porkkana ja punajuuri, joita en ennen ole saanut kasvamaan oikeastaan lainkaa. Tai niin naatteja ainakin. Punajuurella näyttäisi olevan myös juurta. Mutta MIKÄ vei nauriit, kun eivät siemenet edes itäneet?
Onkohan kirppa iskenyt niiden kimppuun? syö kaikki ristikukkaiset, jos vain on niillä main liikkeellä.
Mutta eivät tainneet edes itää. Tuota itsekin ajattelin, mutta eikö kirpat syö taimet eli vihreää - ei siis siemeniä?
Kylvin äsken yhden kohopenkillisen naurista - saapas nähdä lähteekö kasvuun. Luin sisääntultuani vähän ohjetta ja huomasin ettei nauris tykkää happamesta maasta. Täytyy mennä sirottelemaan vielä vissiin puutuhkaa siihen pinnalle koska käytin penkissä palanutta hevonlantakompostia siihen pellon perussaveen sekoitettuna.
Osaisiko joku suoralta kädeltä kertoa mitä siihen kannattaisi viereen istuttaa kirpankarkottajaksi? Vai onko sellaista karkottajaa keksittykään Toiselle puolelle tekemässäni penkissä on mustajuuri.
No samettiruusu tuli mieleeni ja kaskinaurishan on kylvetty kulotuksen jälkeen, joten lisää vaan sitä tuhkaakin. Savimaa kyllä ei taida tuhkaa kaivata.
Nauriin kumppanuuskasveja ovat Puutteenperän mukaan herne ja pinaatti. Piparmintun sanotaan karkottavan monia tihulaisia ja krassihan imee tihulaisia itseensä.
Minä muuten istutin piparmintun laastipaljuun, koska pyrin estämään sen omatoimisuuden.
Kiitos Sand - Tohkeissani unohdin kokonaan sen Puutteenperän kumppanuuskasviluettelon tutkia. Siihen naurispenkkiin sopii oikein hyvin vielä kylvää sokerihernettäkin kunhan sen nyt voi kylvää. Pidän mielessä, koko ajan kun siellä penkkejä tein ja kylvin niihin siemeniä, ajattelin että haluaisin vaihtelua mm. kasvien korkeuksiin ettei olisi tylsän näköistä. Hernevinkki oli tosi tervetullut !
Mitä luulet, kävisikö kirpankarkoittajaksi kehäkukka? Sitä kylvin siihen penkin reunoille kun kerran siemeniä oli. Perusteena kylvölle oli se väri, keltainen—oranssi, eikäs se tuholaisia karkoita? Krassi oli uusi ajatus mulle. Sitäkin kyllä sinne yhteen penkkiin kylvin, mutten siihen samaan. Lähellä olevaan kuitenkin. Tein sen ulkonäkösyistä, mutta taitaa sitten mennä hyötypuolelle myös
Siankärsämöä siinä listassa suositeltiin suurin piirtein ympäriinsä istutettavaksi poluille ja äärille ainakin. Minä en oikein ymmärrä Puutteenperän listassa kehäkukan osalta mainintaa, että se on erittäin hyvä hyönteisten torjunnassa ja siksi sitä kannattaa istuttaa ympäri puutarhan. Torjuuko kehäkukka kaikkia mahdollisia vai jotain haittahyönteisiäkö vain?
Kehäkukkia harrastan tuolla kylvölaatikoissa ja karkotusvaikutuksesta en tiedä. Pölyttäjiä ja perhosia on ainakin ihan hyvin, ehkäpä se onkin niiden kehäkukkien ansiota että tuholaisia on ollut vähän muualla paitsi kaalit minulta kyllä menee aina muille kuin meille.
"Sen lisäksi että kehäkukka on koristeellinen puutarhassa, se suojelee muita kasveja tuholaisilta toimien eräänlaisena houkutinkasvina. Se esimerkiksi vetää puoleensa rapsikuoriaisia, jos sitä istuttaa kukkakaalien sekaan. Kehäkukalla on myös taipumuksia sään ennustamiseen: jos kukat eivät normaalisti avaudu auringon noustessa, päivän mittaan tulee sade."
sanoo yrttitarha.com ts ei torju vaan houkuttelee:_) onneksi kehäkukka kylväytyy itsekseen. niitä löytötaimia sitten vaan siirtelen sopiviin kohtiin. tuota sateenennustamisen taitoa en ole tullut edes ajatelleeksi...
Ensimmäiset Snowball-nauriit syöty Olipahan hurrrrjan herkullisia verrattuna eilen torilta ostettuihin puiseviin nauriisiin. Ensikertalainenkin näköjään onnistuu...
Talven ollessa pahimmillaan on syytä matkata mielikuvissa jo kasvimaalle. Nauris onnistui viime vuonna “ihan ok” kotipihalla, ottaen huomioon, etten kamalasti harventanut. Ensi kesänä arvelin hankkia paikallisia aitoja kaskinauriin siemeniä. Laitamme perunan eri paikkaan. Viihtyisiköhän nauris perunan vieressä? Pitänee kalkitusta maasta. Saa nähdä jos vaikka muokkaisi pellon kulottamalla ensin. Jos uskaltaa, ikinä ei olla tehty, palon pelossa. Kokemuksia nykyajan kaskeamisesta otetaan vastaan. Voisimme pistää nauriin savoon, kaskeamisen sydänmaille, joten olisi ainakin omassa maassaan.
nauris on itänyt:-)
siemenet kassikäpin itä-länsi-kirjeestä. kiitos taas. - moonriver taisi jo ehtiä ilmoittautua, jos uusi kirje lähtee matkaan. saman teen minä. itämaan hyötykasvien siemeniä koetan olla missaamatta:-)
Hehheh. Olisi pitänyt kai laittaa yv. vihannekset kurkkuineen, tilleineen ja salaatteineen erikseen…
Nauris on itänyt täälläkin Lämmittämättömään kasvihuoneeseen 3-kertaisen kasvuharson alle parvekelaatikkoon kylvetty 10.4., ja tänään siellä pienet taimet päätään nostivat
nauriit on harvennettu tänään:-) miksi en uskonut, että kaikki siemenet itävät?
Mulla ei itänyt yhtään
Nuulla ja mai-leellä on varmaan ollut laadukkaat siemenet =DD
Nauriini on nostettu jo Ilmeisesti kylvin nuo toukokuun alkupuolella suoraan kasvimaalle.
Minun kaikki alle 10 nauristani on jo pari viikkoa sitten syötykin, alkoivat mennä jo puiseviksi, vaikka pieniä olivat. Mokomat
Kunniitä ei muut syö kun minä, taidan jättää ensi vuonna laittamatta. Mahtuupahan siihenkin enemmän yrttejä
Meillä söi madot. Mikähän niihin tepsisi, samoin madot valtasivat retiisit. Muuten kasvoivat hyvin ja isoiksi.