Onko kenelläkään muulla? Ostin keväällä n. 25 cm taimen joka myytiinkin huonekasviksi. Nyt se on sitten siitä asti jurottanut. Olis kiva tietää millä toisen on sen saanut kotiutumaan.
Alkuperäinen kirjoittaja: kaarinN
Onko kenelläkään muulla? Ostin keväällä n. 25 cm taimen joka myytiinkin huonekasviksi. Nyt se on sitten siitä asti jurottanut. Olis kiva tietää millä toisen on sen saanut kotiutumaan.
Alkuperäinen kirjoittaja: kaarinN
Minulta löytyy neidonhiuspuu, ei kylläkään bonsaina, vaan riippa eli pendula muotona. Kasvi on
jo ainakin kymmenvuotias, parimetrinen hieno pikku puu. Omani on kesät ulkona, itse asiassa on
vielä nytkin ulkona, vaikka on jo pudottanut lehtensä, ennen pakkasia tuon sen sisälle viileään
varastoon jossa se talvehtii, kastelen sitä muutaman kerran talven aikana varovasti. Keväällä
lämmön lisääntyessä alan kastelun ja tuon kasvin sisälle lämpimään, jossa lehtiä alkaa tulla
nopeasti, pakkasten mentyä vien ulos terassille ja totutan sen valoon, myöhemmin laitan sen
suoraan auringon paisteeseen, missä saa olla sitten syksyyn asti.
Jos oikein muistan Kauppila myi viime keväänä pendula muotoa huimaan 150e hintaan.
Luulen että bonsain kasvattaminen multineen, ruukkuineen, kasteluineen ja hoitoineen eroaa aika lailla tavallisesta. Kannattaa etsiä googlesta tietoa lisää, Suomessa on sille omat harrastajat. Telkkarissa tuli tänä vuonna suomalaisesta kasvattajasta joka on harrastanut bonsaita ihan peruspuistakin jo vuosikymmeniä. Olisi mukava tietää systeemeistä enemmän. Jos KaarinN löydät etsimäsi, kerro ihmeessä meille muillekin. Tiedä vaikka innostus leviäisi laajemminkin.
Joo, löysin kyllä neidenhiuspuu-keskustelun, mutta puutarhapuolelta. Niillä jutuilla ei ollut kovinkaan paljoa tekoa bonsai-kasvatuksen kanssa! Tämä minun lajike on nimenomaan talvet sisällä-lajike, ilmeisesti samantyyppinen kuin Jolella. Tosin tämä ei ole esittänyt mitään "riippumistaipumuksia", mutta ei kyllä vielä muutakaan. On tosiaan sen verran pieni taimi. Se on minulla nyt kuistilla, jonka lämpötila on n. 15 astetta ja vois olla siinä kyllä koko talven. On täysin vihreä vielä. Saas nähdä, puottaako lehtensä.
Silloin kun sen ostin Googlettelin kovastikin, mutta en kyllä kovinkaan löytänyt tietoa, mutta jonkunmoinen muistikuva on, että olen jossakin nähnyt tämän isona bonsaina. Ehkä Vantaalla siinä lentokentän lähellä olevassa liikkeessä (en nyt muista nimeä; Viher- jotakin). Olen mukana myös Bonsai -foorumilla, mutta sielläkään ei tunnu kukaan muu kasvattelevan tätä bonsaiksi!