Neilikka: Harjaneilikka, Dianthus barbatus

Mulla on siemenkirjeestä otetuista siemenistä tehty kylvös rasiassa. Täpötäysi rasiallinen taimia. Pitäis niitä saada jo paikoilleen mutten oo vielä ehtinyt paneutua. Ensin aattelin että koulin ne pikkupotteihin jatkokasvamaan mutta varmaan fiksuinta on pikku nyppäinä vaan laittaa maahan. Pitää varmaan perustaa niille oma paikka, niin paljon niitä taimia on. 
Hmm, ehkä menevät samassa paikassa kuin joku taimivaihdon kasvi. Varmaan ootan sinne saakka näiden istutuksen kanssa.

Nuu, ne siemenet oli varmaan multa? Laitoin kirjeeseen niitä kun sato oli vahvasti ylijäämäinen!

Jep, luit ajatukseni! Kumpikin on kuivan paikan kasveja, jotka pärjää huonossa maassa ja kestää paahdetta. Mulla on nyt juuri tuossa kyseisessä paikassa navetan nurkalla neidonkielen taimia siirrettynä, ne siis kukkii tänä kesänä ja harjikset sitten taas ensi vuonna! Ja hyvin sopivat värienkin puolesta yhteen, jos vaikka vielä joskus yhtä aikaa kukkisivat.

Nyt sun innoittamana taidan uskaltaa istuttaa ne yhteen kuivaan alueeseen. siinäö kellokukat kyllä pärjää ilman kastelua joten eiköhän nuokin. Ja älä pelkää, en pahoinpitele taimia jättämällä ne oman onnensa nojaan vaan kastelen kyllä ekana kesänä hyvin.
Mulla on niille jo olemassa passeli paikka, vähän pitää maata parantaa siitä mihin taimet istutan että pääsevät hyvään alkuun. Laitan ne neidonkielen pikkutaimet samaan paikkaan ja sitten ens vuonna joko siemenistä tai hyvässä lykyssä siementaimista teen molemmille vielä toisen yhteisen paikan.

Neidonkielet kasvaa jopa sorassa ja sepelissä. Niitä ei tosiaan alun jälkeen tarvitse kastella!

Harjaneilikka , Dianthus barbatus

on perinteinen 30-50 cm korkea kaksivuotinen kesäkukka. Pystyt, hieman rennot versot muodostavat tummanvihreitä mättäitä. Lehdet ovat suipot ja vastakkaiset, varsi on jäykkä. Varren päässä pienet pyöreät kukat muodostavat yhdessä puolipallomaisen huiskilokukinnon. Kukat yksinkertaiset tai kerrotut, väreinä punaisen ja lilan eri sävyistä valkoisen kautta valko-puna-lilakirjavaan. Hento tuoksu.Ensimmäisenä kesänä kasvattaa tummanvihreän lehtiruusukkeen. Jotkut lajikkeet kukkivat jo ensimmäisenä kesänä. Kukkii loppukesällä.

Vaatimaton kasvi. Kylvö kesä-heinäkuussa, harvennus ja istutus uudelleen elokuussa. Soveltuvuu kukkaryhmiin. Houkuttelee hyönteisiä. Myrkyllinen, pienen määrän syöminen ei yleensä aiheuta oireita.

Lisäys pistokkaista keväällä, jakamalla kesällä. Myös siemenistä. 2-vuotinen kasvi, kylväytyy itsestään kasvupaikalleen.

Lähde: Puutarha.net / Kasvikortisto

Viime vuonna 25.3. -24 kylvin siemenkirjeestä Henniltä lähtöisin olevat harjaneilikan siemenet hankikylvönä rasiaan, rasian vein kasvariin oottelemaan kevättä. Ne oli taimella 18.4. ja taimet istutin penkkiin 20.6.

Odottelen tulevaa kesää ja kukintoa innokkaasti. Nyt tänään näyttää tältä

Punaisia ja valkoisia kukkia pitäis olla odotettavissa :smiling_face_with_three_hearts:

1 tykkäys

Toivotaan runsasta kukkasatoa! Itse siirsin viimevuotiset taimet talvehtimaan vanhaan tynnyrinrenkaaseen pihan perälle. Tästä näitä voi sitten siirrellä keväällä parempiin paikkoihin.

Tässä toissa kesän kukintaa:

2 tykkäystä

Kiitos Henni :smiling_face_with_three_hearts:

1 tykkäys

Säilyivätkö hyvin talven yli tuossa renkaassa?

Tosi hyvin selvisivät, vaikka mies oli aurannut siihen lumikasan päälle ja keväällä jouduin kaivelemaan taimet soran seasta :laughing:

2 tykkäystä

Muutama harjaneilikka minullakin.
Ovat muuttuneet yksivärisiksi.

7 tykkäystä

Tämä on ihan mustan punainen luonnossa mutta kuva vaalentaa sen. On erillään muista ettei muuta väriä.

8 tykkäystä

Mun harjikset kukkii tässä sisääntulon varrella vanhan navetan seinustalla rutikuivassa paikassa. Vähän sotkuiselta näyttävät.

4 tykkäystä

Viime vuoden taimikasvatukset palkitsee nyt kukinnalla

värit kaikkea valkoisesta pinkin kautta viininpunaiseen.

6 tykkäystä