Harjaneilikka virkeänä talven jälkeen.
Näyttääpä terhakalta, minulla taitaa viime kesänä istutetut neilikat olla paljon pienempiä, kyllä tuolta lumen alta vähän pilkottaa vihreää että eiköhän ne kuitenkin selvinneet. Sulais nyt täältä äkkiä nuo lumet
Meikäläisen harjaneilikat ei näytä kovin hyvältä. Ainakaan jos vertaa noihin raakin mahtavan näköisiin
Vieläköhän näistä jotain tulee..
Harjaneilikat aloittelee kukintaansa. Mielenkiintoista katsoa, mitä löytyy. Tätä kasvia ei ole minulla ennen ollut, muistan sen lapsuuden kodistani. Tässä alkajaisiksi kuva jossa on samassa monta eriväristä kukkaa..
... ja pinkkiä.... taustalla näkyy puhtaan valkoisen väriä...
Sitten toinen, samaa väriä, eri kuvioilla..
.. sekä hehkuvan punaista...
En viitsi laittaa kuin yhden kuvan viestiä kohden, kun palstat tulevat niin hitaasti latautuviksi, jos siellä on kymmeniä kuvia yhdessä viestipötkössä.
Meillä on jo pitkään nuo kukkineet, mutta kun ei tahdo ehtiä laittamaan kuvia palstoille.
Monenlaisia niitä löytyy. :)
Kauniita ovat ja tosiaan monen näköistä kukkaa... näissäkin taitaa olla se, että aina saa uusia erilaisia ihmeteltäväksi. En muuten tiennyt, että menee viestien avautuminen hitaaksi jos on monta kuvaa samassa. Hyvä tietää vastaisuudessa. Johtuneeko erilaisista netti-liittymistä tai koneista? Itse en ole huomannut eroja..
Harjaneilikkaa meidän paraatipenkissä - kiva yhdistelmä korallikeijunkukan kanssa mielestäni.
Ehtiikö tämän kesän kukinnoista siemeniä niin, että vielä tulisi taimet ja saisi kukkia ensi kesänä? Meinasin laittaa uusia tulemaan, mutta Isännyys oli vähän siivonnut jemma-paikkoja ja siemenet joutuneet Hukka- nimiseen paikkaan, eli eipäs kylvetä nyt...
vuokkis, näin jossain neuvon, että juurakko kannattaa yrittää talvettaa, lehtiä reilusti päälle
ja sitten pari havua. Vaan sanotaanhan myös niin, että säilyy ja lisääntyy kyllä siellä,
missä tykkää olla.
Nuo kuvani harjaneilikat ovat talvehtineet keittiöpuutarhani pitkässä penkissä, jonka hävitin keväällä. Siirsin ne mättäät tuohon. Hiukan arvelutti sillä juuristo on tosi mitätön mutta onneksi lähtivät ja leviävät vaan. Joskus olen nuokin siemenestä kasvattanut, aivan oudolta tuntuu.
Toivon kovasti että talvehtivat tuossa. Paikka on suojaisampi kuin entinen. En ole peitellyt millään.
Mutta tänään ostin neilikka-amppelin, ja tuumailin saisiko sen talvetettua. Nyt saa halvalla kaikkea jännää kesäkukkaa
Onpa mukava tietää, että voivat pärjäillä suojattakin. Mutta Temskukka, teillä tulee kai aina lunta?
Tässä osa omistani:
Meillä tuli aika tummia harjaneilikoita.
Minun tummanpunaiset harjaneilikkani kuolivat keväällä :( Vielä tammikuussa olivat rehevän vihreitä, hyvä etteivät kukkineetkin, mutta keväällä lumien sulettua pikkuhiljaa nuutuivat pois. Harjaneilikan kokoinen aukko on päärynäpuun juurella...
Harjaneilikka hyötyy kevätsuojauksesta. Talvi ei niitä ainakaan täällä tapa, vaan kevään ahavat.