Neilikka: Harjaneilikka, Dianthus barbatus

Monta peijakkaan vuotta omani säilyi suojaamatta, samoin emokasvi erään jo vuosia sitten puretun talon pihapiirissä, mistä asukkaat muuttivat kirkonkylään 70-luvun alussa. Sieltä aion käydä kaivamassa vielä samaa vanhaa kantaa, tai ainakin yritän.

Mutta onhan mulla viime vuonna kerättyjä siemeniäkin, nyt muistin! Mikähän onkaan paras aika niitä kylveskellä?

Eikös harjaneilikka ole kaksivuotinen kasvi? Olen sitä repinyt sieltä ja täältä pois, mutta nyt se ymmärsi ruveta kasvamaan altaan vierellä luumupuun alle, missä se voi halutessaan hetken keikkua.

Eikös noita kaksivuotisia kylvetä näin heinäkuussa? Siis suunnilleen samaan aikaan kuin ne kylväytyisivät luonnostaankin. Ja taimista ehtii tulla tarpeeksi isoja ennen talvea.

Jos jollakulla kukkii oikein tummanpunainen harjaneilikka, melkein sellainen mustanpunainen niinkuin kuvassa keskellä, jonka yksittäisessä kukassa ei ole yhtään valkoista tai edes vaaleaa rantua, olisin kovin kiitollinen muutamasta siemenestä. (Kuva on kovin epätarkka, kun se on minulla tallella niin pienenä, mutta väri kyllä näkyy.)

Tällainen oli minun viimekesäinen h-neilikkani. Pitäisi ruveta etsiskelemään siemenöisiä, muistan keränneeni hyvänlaisen pussukaisen niitä.

Nanna, onko oikea sävy?

Kävin nappaamassa kuvan noista mun harjiksista vähän lähempää.
Onpas sielä jo pimeetä... näkeekö tuosta edes mitään.
Olisi paljon tummaa kukkaa (siinä on se koko varsikin paljon tummempi).

Tässä kuva ihnaista harjaneilikoistani. Nämäkin ovat anoppini löytöretkien satoahymy.

Tällaista väriä löytyy meiltä. Lapsena tykkäsin että nämä harjaneilikat oli jotain tosi erikoista ja hienoa, kun niitä oli meidän naapurustossa vain yhden pihan ojaan levinneenä - siis ojasta löytyi jotain noin hienoja kukkia, vau! naurua No nyt on oma piha, ja sen yhdessä villiintyneessä ikivanhassa kukkapenkissä kasvaa näitä - en ole saanut niitä monistettua ja siirrettyä mihinkään muualle vielä, mutta tuosta heinittyneestä nurkasta ne uskollisesti punnertavat esille!

Kaunis, hento väritys, kuin kukkais- prinsessa

Kateudesta vihreänä katselen teidän kirkkaanpunaisia harjaneilikoita ja esittelen omän tylsääkin tylsemmän värisen kukan. Jostain syystä minulle ei siunaannu noita kirkkaita värejä.

Tarleena sinun neilikkasi on todella kaunis ei mikään tylsä, tässä jännä kaksivärinen

Minun silmä ihastui Nannan neilikkakuvaan. Ihana.

Voiko/pitääkö harjaneilikkaa latvoa?

Dianthus barbatus nigricans 'Onyx' tummanpunainen harjaneilikka.

Tummanpunainen on herkullinenkukkanen, viime keväänä kylvämäni samanmoinen voi kukkia ensi kesänä. Pelasin varman päälle, istutin omenapuun lähelle ja suojasin verkolla, loput mökillä neulaset karistaneilla havuilla ajoissa syksyllä, neilikat ovat kuulemma jänisten herkkua. Ovatko säästyneet sinulla suojaamatta?

Hyvin kelpaa harjaneilikka myyrillekin… :frowning:

Sovitaanko, että meillä pihassa tekee kekojaan ainoastaan kontiainen eli maamyyrä, ei vesimyyriä eikä muita tihulaisia. Juuh.

Harjaneilikat ovat kaikki itäneet todella hyvin! Oikein ilo seurata näissä ekoissa ulkokylvöksissäni. On sekoitusta (siemenkirjeestä, kiitos!) ja Onyxia (toisesta siemenkirjeestä, kiitos!)

Muuten, näin elämässäni ekan kolmisirkkalehtisen sirkkataimen, juuri tuossa harjaneilikka Onyxissa! Tarviipa seurata, millainen hurja mutantti siitä on tulossa?

Harjaneilikasta kysymys: Tarviiko sitä kylvää joka vuosi (niin kuin yhdessä Hesarin artikkelissa maaliskuulla 2007 mainittiin), jos ei ota taivukkaita? Se siis taantuu kanssa? Tarkoitan, jos on joku upea väri (kuten Onyx) ja haluaa, että sitä olis pihalla aina.

Näin myös kuvan “Sooty”-nimisestä, hiukanko oli upea!

Tilasin juuri USAsta mustan tavallisen neilikan (“King of Black”) siemeniä. Saapa nähdä…