Harjaneilikka on kaksivuotinen, lisääntyy itse siementämällä. Ekana vuonna kasvattaa vain lehtiä, toisena vuonna vasta kukkii. Tosin jos joku kesä ei juuri kukkia tule (meillä toissakesä oli sellainen), niin se sitten näkyy parin vuoden päästä. Ainakin tuo perusharjaneilikka on kasvanut isän pihalla jo neljättäkymmentä vuotta ilman mitään hoitoa ja eikun lisääntyy vaan.
Oulunseudulta, vaan pysyykö värit miten? Ja minkä värinen on perusharjaneilikka? Tää olis ihan aloittelija!
Kun…haaveilen yhdestä pikku kukkapenkistä, jossa olisi aivan tummanpunaista, melkein mustaa, kuten Onyx ja…no katotaan mitä muuta itää ja keksin. Kumminkin, voiskohan siihen luottaa, että jos lähellä ei ole muita harjaneilikoita, niin se väri säilyy…vai?
Annesurfs, tuo perusharjaneilikka sisältää kaikenlaista kirjavaa, joten noista värien pysymisestä on vaikea sanoa. On valkoista, vaaleanpunaista, erilaisia tummia pinkkejä, ja kaikenlaisia sekoituksia siinä välissä. Samassa kukassa voi olla montaa eri väriä mitä erilaisimmilla kuvioilla.
Löysin pussillisen harjaneilikan siemeniä kaapistani. Onko myöhäistä laittaa ne nyt ulos multaan, vai jätänkö ne ensi kevääseen? Pussin ohjeet ovat ristiriitaiset.
Entä kuinka paljon multaa tuo vaatii, ajattelin sitä kahden kiven väliin, johon multaa saisin 20-30 cm. Ja sitten kivikkokasvia noiden kivien ympärille. Vai kuinka tuo pysyy siinä missä pitää, eli onko sitä sitten kohta jokapuolella muiden kasvien seassa?
Koulin tänään harjaneilikan taimet omiin potteihinsa. Pieniä rassukoita...onneksi ei tarvi kukintaa odotella tänä kesänä, voisi olla turha odotus:) Ois tuokin pitänyt aikaisemmin jo tehdä, mutta mikä on kun ei tunnit vuorokaudessa meinaa riittää kaikkeen mihin pitäisi :)
Kivikko, harjaneilikka on kaksivuotinen eli ensimmäisenä vuonna kasvattaa lehtiruusuketta ja kukkii vasta seuraavana kesänä (jotkut lajikkeet kukkivat jo 1.kesänään). Kylvä vaan nyt, kukinta luvassa ensi vuonna. Se siementää stten jatkossa kasvupaikalleen, eli leviää...vastauksena kysymykseesi.
Paikkana sille kelpaa aurinko/puolivarjo, ja viihtyy kuivassa, hiekka/humuspitoisessa maassa . On melko vaatimaton kasvi. Kuuluu kalkinsuosijoihin.
Kuinka laajalle harjaneilikka niitä siemeniään heittelee? Pelkään siis sitä vaihtoehtoa, että muutaman vuoden päästä siinä kohdassa, mihin sitä nyt ajattelin, ei kasva neilikan neilikkaa, mutta ympärillä olevien kasvien seasta taas saan niitä repiä pois. Onko pelkoni kovinkin liioiteltu?
Se mitä olen sen kasvua yhdessä vanhassa pihapiirissä seurannut niin sanoisin että ei “heittele”. Siinä se on kasvanut yhdessä nurkkauksessa aika uskollisesti, ja tietty jos on lähtenyt pihapiiriin pitemmälle leviämään niin nurmikonleikkuussa on joutunut katkotuksi, eli siten ei tietty päässyt kukkimisasteelle eikä näinollen siementämäänkään kuin vain siinä omalla paikallaan.
Jos vaikka poistaisit karkulaisilta kuihtuneet kukat ennenkuin pääsevät siementämään epätoivotun kauas, ja sillälailla pitäisit sen kurissa?
Kiitos Nuu!
Pistän harjaneilikan siemenet sinne, minne ajattelin ja katson mitä tapahtuu. Vai tapahtuuko edes mitään;-)
Ja tietysti sitten pientä (tai isompaa) raporttia tarvitaan tänne hankkeen onnistumisesta
Omat harjaneilikkani laittelen penkkiin jossain vaiheessa kesää - tarvitsee ensin se penkki perustaa. Mielenkiinnolla siis seurailisin toisen aloittelijan kokemuksia
Kylläpä sait minut hyvälle tuulelle, kun tuosta “tähtimäärästäsi” huolimatta ajattelet, että olemme samalla viivalla aloittelijoina
Mutta melko samassa tahdissa marssitaan (paitsi että siellä on jo taimia, täällä vasta siemeniä), täälläkin harjaneilikoiden penkki perustamatta. Itseasiassa siinä kasvaa tällä hetkellä puolimetrinen kuusi, joka on siitä hävitettävä. Laitan paikasta kuvan, kun saan sen kamerasta siirrettyä.
Hmm, meillä harjaneilikkaa kasvaa vähän missä sattuu, mm. nurmikolta ja metsästä olen sitä pelastanut takaisin kukkapenkkeihin. Hyvä sitkeä kasvi, kova tekemään vauveleita juurelleen ja juurtuu varresta mihin lakoontunut ja säilyy siten useamman vuoden. Ja kukkii ihanasti joka vuosi vaikka on kaksivuotinen enkä niitä mitenkään erityisemmin hoida.
Harjaneilikat, ne ovat sitten kans kauniita kukkia.
Oih, tuota tummanpunaista halajan . Itse asiassa sitä kasvattelen toista kesää, ehkä saan nauttia jo kukinnasta.
Mitäs tykkäätte tästä?
Mä tykkään.
Olis pitäny malttaa odottaa, että on enemmän kukassa mutta jos laitan vaikka uuden myöhemmin...
Tykkään! Herkkuväri suorastaan.
Oo ompa ihanan syvä väri Liisukan neilikassa! Aivan mahtava
Onkohan tuollaisen siemeniä ollut siemenkirjeessä. Miulla on jotain melkein mustia kasvamassa.
Mulla kasvaa tai oikeastaan vanhempien kukkapenkkiin olen kylvänyt tuota samaa kuin Liisukalla. Kolme vuotta antoi odottaa ennen kuin kukki. Selvisi talvista vihreänä ja nyt on ihania tummia kukkia täynnä.
Se saattaa olla kotoisin Euffikselta saamistani siemenistä. Niinkuin koko joukko pihani kasveista...
Tässä minun kirjavat harjaneilikat.