Neilikka: Hietaneilikka, Dianthus arenarius

Hietaneilikalla ei ollut vielä "kotia"

Hietaneilikka näyttäisi olevan nätti 2-monivuotinen (luonnon)perenna, korkeus kai jotain 25 cm luokkaa. Laitan sille tänne oman “kodin” ja siirrän sinne hoyabellan viestin. Toivottavasti joku sitten kuvankin sinne laittaa :slight_smile:

Hietaneilikka (tai ainakin minä olen omaani sellaisena pitänyt) on kyllä ihan monivuotinen tuttavuus joka komistuu vuosi vuodelta. Sattumoisin näkyy olevan myös (ainaskin täkäläisten) myyrien suosiossavihainen koska kun myyriä on runsaasti niin keväällä ei paljastu hangen alta hyvinvoivaa hietaneilikkapehkoa vaan sulputtu ja silputtu kasvusto -toki elinvoimaisena kasvina on piakkoin entisissä mitoissa.. Itse tykkään kovasti, lehdistö on kauniin sinivihertävä ja kukkapaljous uskomaton -kaiken kukkuraksi tuoksuukin hyvälle. Tässäpä penkinreuna tältä kesää, keväinen kuva ensin ja sitten sitä kukintaa..

Kylläpäs on ihana neilikkapenkki sinulla!

Minulla on jostain kumman syystä käsitys että hietaneilikka olisi aina valkoinen? Minä ainakin tuosta tykkään, sitä on monessa paikkaa meillä. Tänä kesänä vaan tuo riehaantui ja meinasi peittää kaiken muun kukkapenkistä alleen, leikkasin sitten kukinnan jälkeen ne kukkavarret pois niin nythän tuo on ihan neilikoiksi -näkyy jo rotkolemmikkikin. Pitäisi kuva ottaa kun tuonne pihalle asti tästä saa itsensä väännettyä…

Jossain pitäisi olla kuva kukasta tarkemmin mutta ei aavistustakaan missä..allapäin Pahimpaan hätään muokkasin tuosta yhdestä kuvasta tämmöisen, siitä ehkä vähän edes näkee kukan olemusta.

Lehdistöstä sitten on just näpätty lähikuva tässä:

Kukapa selvittäisi hietaneilijan ja sulkaneilikan kukan eroavuudet ? Jompaa kumpaa minullakin on, valkoinen kukka, jossa himmeä rusehtava rengaskuvio. Näyttää ihan aronjan kuvan kanssa samalta, vaikka sulkaneilikaksi luulenkin.

Minäkin olen omaani luullut sulkaneilikaksi. Mutta ihan tuolta se näyttää…

jes,hietaneilikkahan se minun valkoinen neilikka on!!!kiitos!!

No,minä laitoinkin alkuun että tätä olen hietaneilikkana pitänyt -niin jokunen muukin (semmoinen minua huomattavasti viisaampi) ja aikanaan tämän siemenet on hankittu hietaneilikan nimellä. Tiedä tuota sitten mikä tämä oikeasti on -(nätti) neilikka nyt kuitenkin.

Minulle tämä , on myyty hietaneilikkana .

minulle tulee satuesin kasvista mieleen pulskaneilikka?

Kibu, niin taitaa olla, ovat taas myyneet väärän kukan. Googletin ja näyttäis juuri tuolta pulskaneilikalta. Joka haluaa siitä siemeniä, hölöä kehiin silmän isku

Onko tämä hietaneilikkaa, sen nimisinä sain näitä resupekan alkuja pari vuotta sitten:

Pulskaneilikkaa taitaa olla kastehelmisenkin kasvi.

Katselin ja haistelin äsken omia siemenkasvatus-hietaneilikoitani jotka vihdoin tänä kesänä kukkivat kunnolla. Ihana tuoksu! Niiden kukat eivät ole noin repaleisia kuin kastehelmisen kuvassa.
Kasvavat ampiaisyrtin vieressä. Siinäkin on hieno tuoksu kun sitä koskettaa.

Kiitos, sehän se. Kävin googlesta katselemassa ja siellä noita repaleisia oli hurjan paljon. Ne on nostalgiakukkia kun kotona kasvoi muuten samannäköisiä mutta paljon matalampia eli ne taisi olla hietaneilikoita.

Kukkaistätsy, jostain luin, että hietaneilikat kylvetään suoraan muokatun maan pintaan, joko keväällä tai syksyllä, siementä ei peitetä. Mulla on sellainen kutina, että johonkin viime kesänä niitä laitoin, mutta mihin??

Hietaneilikkaa kylvin kolme vuotta sitten yhteen penkkiin. Lehtiä on joka vuosi paljon mutta… ei suostu kukkimaan.

Mikähän voisi olla todennäköisin syy? Liikaa ravinteita?
Kestääköhän nämä siirtoa, ja milloin olisi parasta siirtää?

Eipä olisi pitänyt hätäillä. Kolme vuotta kesti, mutta nyt kukkii.
Liian varjoon minä nämä kylvin, mutta hyvä että jaksoi edes muutaman kukan tehdä.

Tämä tosiaan on aito hietaneilikka. Sulka- ja pulskaneilikkaa usein myydän väärällä nimellä, kuten tästäkin ketjusta näkee. Hietaneilikka on kauttaaltaan valkoinen ja kapealehtinen.
Tuolta löytyy vertailtavaksi Luontoportin sulkaneilikka: http://www.luontoportti.com/suomi/images/10306.jpg