Niksibetoni, Turvebetoni (Hypertufa)

Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa, kutiskuu hypertufa kuivuessaan? Eli, jos muotoilen hypertufaruukun niin, että levitän massan pahvilaatikon päälle, onnistuuko se?

Mulla on kirja "Betonia ja vedenvälkettä", eikä siinä ainakaan mainita turvebetonista, että kutistuisi. Omaa kokemusta ei siis vielä ole.

Mutta ensi kesän jälkeen on sitten varmaan ihan omaakin kokemusta, jahka pidetään Jouluruusun ja muiden halukkaiden kanssa hypertufa -kekkerit.

Ok, kiitos. Olisi aika nopea tapa muotoilla niitä pahvilaatikoiden päälle. Pitääköhän esim kanaverkkoa laittaa reunoihin vai pysyykö kasassa ilman?

Kivaa, ødotan niitä kekkereitä:)

Ei oo kokemusta, eikä tietoa, mutta mulla on yksi kirja, jossa tehtiin noita ruukkuja.

Siinä se massa oli laitettu kahden pahvilaatikon väliin, eli sisempi laatikko oli pienempi.

Kerroksen paksuus oli tuossa joku 6-7cm kuvan perusteella.

Tarvitsisi itsekin innostua kokeilemaan, tuossa kirjassa ohjeistettiin kuivumisajaksi muistaakseni 6 viikkoa, että ei mitään hätäisen ihmisen hommaa.

Katselen tuon kirjan vaikka mukaan taimivaihtoon, mun puolesta sen saa vaikka lainaan.

Se on joku alkuperältään ulkomaalainen kirja.

Riippuu varmaan aika paljon siitä, kuinka paksuseinäisen/ison siitä ruukusta tekee. Varmempaa tietysti on laittaa verkko, mutta itse ajattelin kokeilla ilman. Pysyy kyllä kasassa, ja jos ei talvella ulkona säilytä, niin luulisi kestävän ilmankin.

Joo, se kuivuu hitaasti, kun siinä on kosteuttapidättävää turvetta joukossa. Mutta toisaalta ei tarvi valua ainakaan välillä kastella halkeilemisen estämiseksi, kun kuivuu itsestään riittävän hitaasti.

Vilkaisen vielä jossain vaiheessa, mitä tuo kirja sanoo verkosta.

Ainakin tuo ruukku oli sillai ihanasti pullistunut tuossa pahvilaatikossa tehdessä, eli ei ollut suoraviivaisen neliskanttinen vaan sellainen vanhan juottokaukalon näköinen.

Siinä neuvottiin laittamaan viinipullon korkit sinne laatikoitten väliin valutusreikien poraamista varten, kuten yleensä olen nähnyt betoniruukkujen ohjeissakin.

No kylläpäs vaihtelevat kuivumisajat. Itse luin jostain viikosta... Minäajattelin tehdä šellaisen ympäri vuoden- alueen. Suurimmat täytyy varmaan reunustaa kanaverkolla. Olen lukenut, että jos valmisbetonista tekee, niin suhde on 2 osaa jauhetta, 1 osa turvetta ja sopivasti vettä. Kestäisiköhän, jos laittaisi jauhetta  ja turvetta saman verran?

Ootappas pikkasen kipasen kirjan vintistä.

Viikosta siinä minunkin kirjassani puhuttiin, mutta varmaan paljolti riippuu paksuudesta.

Tämä kirja neuvoo laatikoissa tehtyjä kuivaamaan vähintään 6 viikkoa ennen laatikoiden irrottamista.

Ohjeessa luki, että jos käyttää karkeaa hiekkaa ja turvetta, pinnasta tulee rososisempi.

Tässä suhde on 1 osaa sementtiä, 1 osaa karkeaa hiekkaa ja 1 osa turve-tai kookoskuitua.

Ja sen verran vettä, että tulee notkea massa.

Sisempi laatikko oli päällystetty kananverkolla ennen kuin se tuupattiin sinne isomman sisälle.

Ja sitä painetaan vähän, että se verkko uppoaa siihen massaan.

Myös saviruukkuja oli päällystetty tuolla massalla.

Ok, olen kuullut tuosta systeemistä, mutta olen kuullut myös, että sisemmän laatikon apua ei tarvita, jos muuten saa massan pysymään koossa. Se saattaa nopeuttaa kuivumista.

Tarvii varmaan tehdä yksi koeloora.

Lähetin viestin mutta se meni jonnekin taivaan tuuliin.

Kuulopuheena olen kuullut että betonin joukkoon valetaan matonkudetta tai vaateriepuja joka vahvistaa sementtiä. Sitä voi käyttää vaikka kukkamaan reunuskiveyksessä, kestää kuulemma pakkasta.

Oho, tuo oli ihan uutta tietoa.

Niksibetoniin tarttee olla tekokuitu silppua, luonnonkuitu, esm puuvilla lahoaa.

Niksibetonista, ja sen kehittäjästä, oli Viherpihassakin joskus juttua.

Lisäsin otsikkoon myös "niksibetoni"n.