Nimimerkin taustat

Minulla on kolme nimeä ja nimimerkkini on niiden alkukirjaimet.

Valtsu on yleinen ajokoiran nimi. Lueskelin 90 lopussa netin puhki kasveista uuden pihan onnellisena asukkaana tiedontarpeeseen. Puutarhanetin löysin  olessani nimimerkki Valmaorvokki, joka taas oli esikoisen pikkusiskolleen antama nimi (höpötti vauvaolvokeista eli pienistä somista suo-orvokeista, joita kasvoi mattona kävelytien varressa), ennen ristiäisiä vaavia kutsuttiin Valmaorvoksi sukulaisten kauhuksi.  
Lapset kasvoi, salasana ensimmäisen tietokoneen muistissa ja tenavien puheeseen ilmestyi muotisana ihquu. Minä ja Morrison alkoi pyöriä TVssä ja kaikki hoki valtavaa, valtavaa. Kun kone kaatui ja piti kirjautua uusiksi, alkuperäinen nikki oli tietty jo varattu ja naputin enempi miettimättä nikiksi valtsu pienellä alkukirjaimella.  Valtsu ei silloin tarkoittanaut meilläpäin kauppaa, se oli Siperian valinta.

Nykyään assan vessan kassa ja valtsu ovat meilläkin käsitteitä ja mie olen siis valtsu, ja valtsun kylmä ja kivinen kaivo… vähän kuin assan vessan kassan kukkaruukku, ihquuuuu!

Ja aina oon ollut siinä uskossa että valtsu tulee sinivaleunikosta…

nyyh

Sinivaltsut on tietty nimikkokukkiani, hyvä pointti  Nuu. Sinivaleunikot vasta OLIKIN  mahtavii, valtsui, ihquui ja niitä kukki  siinä nikin vaihtohässäkässä valtavastiii-ii. Nuoriso kulki käsiään levitellen sivivaleunikoita kehuen ja mutsinsa friikkiyttä korostaen, naapurin puutarhaharrastajat huokaili, ihmetteli, kehui ja … saivat taimia. Enkä mie osannut vielä siemenkasvatuksiani mitenkään suurena ihmeenä pitää, sinivaltsut ensimmäisiä ostosiemeniäni, aika valtsuu sekin.

Töissä oli tuo nimilyhenne,sen sitten lykkäsin tännekin, kun en muuta keksinyt…tosi tylsä :frowning:

Mukava lukea penttiläisten nimimerkkien taustoja :slight_smile:

eltsu oli (jo 60-luvulla, kun olin alle 10-v.) enoni käyttämä lempinimi. Ei sitä kukaan muu ole käyttänyt, mutta se oli jotenkin helppo valinta niciksi penttiin tullessani, joka siis tapahtui hirrrrweän monta vuotta sitten :slight_smile:

mää taidanki vaihtaa nimimerkkiä, kun mullaki on ollu lempinimi opiskeluaikoina, toi nimimerkki on niin tylsä ja suorasukainen, lisäksi vaikea taivuttaa suomenkielellä

Eltsu oli munkin lempinimi nuorena. (ja kun se yks sano kerran Eltsu-kultsu )

Miten niin vaikea Annaw? Eikös se lausuta että annavee??Helppo kuin mikä ja ihan hyvä nimimerkki, ei kai sitä nyt tartte vaihtaa?

Kun kirjauduin tänne, oli rakas pieni tyttövauvamme saanut juuri nimekseen Iiris. Mieheni löytämä nimi, mikä oli helppo hyväksyä, kun pidän kovasti myös kurjenmiekoista, ja olinkin saanut saksankurjenmiekan kukkimaan ylenpalttisesti pienellä rivitalonpihallamme. Avatar-kuvassa näkyy juuri sen kukinto. Ja Finlandica -loppuosa tuli, kun juolahti mieleen tavoitella kasvin latinankielistä nimeä, vaikkakaan tuollaista lajia ei tietenkään ole oikeasti olemassa. Mutta siitä lähtien "oli"!

Etu- ja sukunimestä.

Nimestä, ehdottomasti vain ja ainoastaan nimestä tulee myös mun nimimerkkini!

Appiukko leikitteli nimillä. Kaisa oli kaisukka, Antti antikka ja Siiri siirikkä jne. Minun pitkän etunimen hän pyöräytti oitis lyhyeksi: Ania.

Vuosia sitten piti keksiä sähköpostiosoite ja vaikka mitä tarjosin, kaikki oli jo varattuja. Tuskastuneena otin hyllystä käteeni vanhan hevoshuutokauppaluettelon Meadowlandsista ja aikani sitä selattua löytyi peitsaritamma nimeltä Amerissa. Se on ollut vuosien mittaan toimiva nimi yhdessä jos toisessakin paikassa, pienellä kirjoitettuna. 

minä yritin toista nimeäni nimimerkiksi,mutta se oli varattu,sitten aloitin lapsenlapsen nimeä ja kun sain ekakirjaimen näpytettyä,niin pikkulikka ehti painamaan jotain näppylää ja sitten nämä kaksi yhdistyi ja nimimerkistä tuli vähän outo yhdistelmä,mutta eipähän ainakaan toisilla ole!

Minun nimimerkkini on kolmen nimeni alkukirjaimet rea. Olisi siis voinut olla myös isoilla kirjaimilla, mutta miksipä revitellä.

Nimimerkkini on lempinimi, jonka luokakaverini antoi minulle kauppaopistossa reilut 20 vuotta sitten. Vanhassa Pentissä olin Helge, nykyään HelgeII, kun rekisteröityessäni uudestaan ei tuo vanha enää mennyt läpi.

Minun nimimerkkini alkuosa kertoo ihastuksestani sinisävyisiin kukkiin. Loppuosa taas antaa vihjeen ammatista…

Minä myös pähkäsin nimimerkin kans,kun ei tullut mieleen mitään sopivaa.Sitten hokasin että voishan se juontaa ammattiin…