Kasvaa, kasvaa, yhä uudelleen ja uudelleen. Pitää leikata joka viikko koko kesä, että saat häviämään. Vähäksi aikaa
Hyvä juttu ja toivottavasti nuo 2 pientä nokkospöheikön alkua ei häviä kun leikkelen pitkin kesää satoa talteen. Lapset jo huuteli että nokkos sämpylöitä pitää saada joten huomena leipomis päivä:)
Onko kenelläkään tietoa, että voiko nokkosta käyttää turvallisesti ruoaksi, vaikka se olisi saanut lannoitteeksi Puutarhan Kevät:ä? Ei siihen varmasn kuole, mutta onko tuollainen kemiallinen lannoite hyväksi luonnonkasville?? Meillä kasvaa rehevä nokkonen tuija-aidan juurella, jota on keväällä lannoitettu. Haluttais siis syödä nokkonen pois ennen sen hävittämistä mut varmasti se on niin rehevä vain koska on saanut lannoitetta...
Nokkosta ei suositella keräämään lannoitetulta alueelta tai esim. kompostin vierestä, koska se on ns. nitraatinkerääjäkasvi. Lannoitus lisää nitraattien määrää. Nitraatit eivät ole hyväksi terveydelle.
Lannoittamattomiakin paikkoja on helppo löytää, mistä nokkosta voi kerätä. Nokkonen on huippumonipuolista ja terveellistä ravintoa siitä huolimatta, että on nitraattikasvi. Vertailun vuoksi: ravintoliuoksissa kasvavat kaupan ruukkusalaatit sisältävä enemmän nitraatteja kuin luonnon nokkonen.
Luonnostakin parasta olisi kerätä muutaman aurinkoisen päivän jälkeen. Silloin ovat nitraattipitoisuudet alhaisemmat.
Edellisellä sivulla oli Harmi. ostanut siemeniä kylvääkseen paremmalle paikalle nokkosta. Onnistuu kyllä ihan juurakoitakin siirtämällä. Mulla yhdessä lavankauluksessa istutettuna. Täytyis kiiruusti mennä toinen sato sieltä korjaamaan.
Hesarissa kehutaan nokkosta:)
Huonosti olen itse ehtinyt nokkosta kuivata. Vasta kolme kuivurillista jauhettu talvea varten.
Villinokkosen siemenet kaupassa 1200€ kilo.
Pakkohan niitä on kerätä kun naapurin aidan takana on kunnon kasvustot.
Lehtiä olen jo kuivannut ja jauhanut jauheeksi monia kuivurillisia.
Taidan sittenkin saada talven siemenet kerättyä. Keväällä naapurin niittämät on nyt siemen vaiheessa. Toppahousuissa kerätessä koin millaista joillain on työvaatteissa.
Ei siemenet kuivuria tarvitse. Olen levittänyt paperin päälle kuivumaan. Kuivuttua hieronut lävikössä siemenet irti varsista. Antanut pelkkien siementen vielä kuivua jokusen päivän paperin päällä.
Talven varalle siemeniä. On tuossa vähän lehtiäkin mukana. Tulee aina kun riipii siemeniä.