Kevään ensimmäinen nokkosmunakas on syöty! Ihmettelin kun ne pienet nokkoset poltteli kämmentä; olin jotenkin luullut ettei pienet nokkoset polttele?
Minä tuossa talvilomallani olen kaivanut maasta urakalla nokkosen juurakoita; rakensin penkkiä lastentarhaksi kevään siemenkylvöille. Se olikin kova urakka. Juurakot kulkevat syvällä ja ovat pitkiä.... paikka on eritt multava ja ravinteikas ja sopivasti saarnin oksa varjostaa eli täydellinen nokkostarha...
Olisikohan niille nokkosen juurakoille mitään hyötykäyttöä?
Saako niillä värjättyä lankaa?
Ei taida niistä juurakoista värjäykseen olla, mutta entäs johonkin korinpunontaan tai vastaavaan?
Aika sitkeitä ne juuret olivat; tein varmaan väärin kun kiskoin niitä käsin maasta eli varmaan pahensin tlannetta (kun sinne niitä pätkiä jäi) mutta aika pitkä pätkä sieltä aina kerralla tuli. Juuret ovat aika haarovia ja taipusia eli en tiedä olisiko niistä punontaan. Mutta muistelen nähneeni tv:ssä ohjelman tekstiilitaiteilijasta joka teki nokkosen varren kuiduista kangasta ja taidetta. Jos muistan oikein, nokkoskangasta pidettiin aikoinaan yhtenä parhaista kankaista (tässä mielenkiintoinen tutkielma aiheesta linkki)
Kiitos mielenkiintoisesta tutkielmasta! Siitä korinpunonnasta kuitenkin vielä... jos käyttäisi runkona jotain tukevampaa (esim. pajua tai vaikka rautalankaakin) ja sitten punoisi niillä haaraisilla juurilla. Kukka-amppeleita?
Neiti Nokkonen Loviisassa tekee nokkosesta vaikka mitä.http://www.neitinokkonen.com/epages/Planeetta.sf/?ObjectPath=/Shops/neitinokkonen
Kaunista katetta nokkosen päistäreistä tarttui mukaani kun talvella vierailin Neiti Nokkosen studiossa. Katteesta muistan mikä kasvi on saanut uudet mullat
Kuvakin löytyy nokkoskatteesta, kävin harjoittelemassa testauspalstalla vapaan sanan puolella.
Toini, oliko se se katettu pelargoniaruukku?
Juu,HTHB, talvehtinut pelargoni siinä heräilee.
Tehoaako nokkoseen rikkaruohomyrkyt kuten Round-up ja vastaavat? Tarttis kitkee tulevan istutuksen vierestä yksi paikka ja maa on aika kovaa juurien kaivamiseen.
Minä ainakin olen saanut nokkosen hengiltä round up illa. Pukkasi itsensä yllätten esille terassin alta. Onneksi ei ehtinyt pistää ketään jalkaan. Suihkuttelin (elokuu/syyskuun vaihde 06 ) koko terassin rakojen välistä round up illa eikä siellä ole sen koommin ole näkynyt mitään vihreää. Toissa päivänä (= yöllä) suihkuttelin ojan vierustan jossa muutama nokkonen ylväästi seisoi, samalla aineella ja nokkonen on jo kovin nuutuneen näköinen.
Imikkä, muista että myrkyn täytyy antaa vaikuttaa riittävän kauan - niin että koko kasvusto on ruskea ja kuollut. Vasta sitten juuretkin ovat kuolleet.
Nokkonen on kyllä sitkeä sissi, liuoksen tulee olla väkevä.
Minulla kasvaa yrttipenkissä nokkosta ja muutama päivä sitten revin nokkoset juurineen irti ja laitoin vesiämpäriin muhimaan.Tulee hyvää yrttivettä kasveille ja voi myös käyttää kirvojen torjuntaan, ensi pitää kuitenkin vähän laimentaa sitä.
Millä eroon nokkosesta?
Koko piha tuntuu olevan nokkosten valtakuntaa... haluaisin kävellä ja päästää lapset kävelemään ulos paljain varpain.
Olen myrkyttänyt ja leikannut, leikannut ja myrkyttänyt, vaan aina seuraavana vuonna putkahtaa jollei samasta paikasta niin ainakin vierestä. Koko tonttia ei oikein viitsisi kuoria kalliota myöten puhtaaksi, eli joku toinen konsti pitäisi löytää.
Olen jopa yrittänyt syödä (ja syöttää perheelle, ennen myrkyttämistä) sen tontilta pois, mutta siitä huolimatta sitä tulee.
Mikä avuksi????
Yritä repiä juurineen mahdollisimman tarkkaan.
Nokkonen kasvaa vain typpipitoisessa maassa.
On tehty sitäkin; tämä alkaa olla oikea nokkossota, en enää tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa.
Viime keväänä, kun rupesi vihertämään kuljin kottikärryjen kanssa pitkin pihaa ja aina kun näin pienenkin nokkosenalun nousevan jostain, kiskoin sitä juurineen pois... 7 kottikärrykuormallista kertyi... ja kaikki on viety omalta tontilta pois, kaverin metsään, jossa ei häiritse ketään.
Silti nokkosta on täällä, vieläkin.
Auttaisko, jos kattais koko tontin mansikkakankaalla pariksi vuodeksi, ei tarvis leikata nurmikkoakaan eikä muuta sen sellaista.